Hvorfor er det så mye blod?

Dette spørsmålet får jeg titt og ofte fra mammaer og papper via mine foredrag “Spill er sunt”. For å si det rett ut, så er det faktisk et veldig godt spørsmål. At vi mennesker på en måte tiltrekkes av blod, er noe vi fort kan fastslå. Er det ulykker, eller noen som blør så er vi som en klegg for å finne ut av det og vil helst se det med det blotte øyet. Blod er jo naturlig i og med at vi hver og en av oss har noen liter blod inn i kroppen vår, men når noen blør, så flokkes vi for å se hva som har skjedd og for å finne en årsak. Vi tiltrekkes altså av blodet. Selvsagt skal jeg ikke snakke for alle og det finnes de som ikke liker å se blod i det hele tatt og noen besvimer faktisk av det. 

I spillenes verden så er det også slik at jo mer blod som finnes i spillene, jo bedre og mer realistisk er det. Selvsagt, realisme med at blodet skvetter til alle kanter er det nå ikke da og noe som ikke skjer i virkeligheten, men vi forebinder blodige spill med mer realisme. I krigsspill hvor blodet spruter etter å ha blitt beskutt av fienden er noe som settes stor pris på. Jeg skjønner da også godt foreldrene som da reagerer på at det er så mye blod i spillverdenen.

 

Her er et eksempel på et spill som innehar mye blod og som for mange ser brutalt ut.

Det som jeg bruker å si i mine foredrag er at disse spillene selvsagt ikke er beregnet på barn og unge (se PEGI – spillenes foreslåtte aldersgrense) og at det er foreldrenes oppgave å følge med på dette. Visste du forresten at gjennomsnittsalderen for en som spiller spill faktisk ligger på mellom 30 og 40 år? Vet du hvor gamle mange av de som utvikler spillene er? Jo, alderen der ligger også godt over 30 år. Da kan det hende du skjønner tegningen. For med høy gjennomsnittsalder på de som spiller og høy alder på de som lager spillene, er det jo selvklart at spillene også må bli mer realistiske, mer brutale og mer groteske. For spillene er jo IKKE for barn, men for godt voksne spillere. 
 

Utfordrer deg som mamma eller pappa og se dette klippet…

Problemet i dag er ikke at foreldrene “ikke bryr seg” om barna, men at de ikke vet hva spillenes verden egentlig går ut på. Når jeg hører om at barn ned i 8-12 års alderen spiller super voldelige spill, så får man seg til å begynne å lure litt. Spesielt i alderen fra rundt 10 år og oppover begynner barna å bli veldig bevisste på hva de liker eller ikke, men de er fortsatt barn. I denne alderen er de dessverre ikke like flinke til å skille hva som er virkelighet og fantasi, noe man kan se på leken deres og måten de oppfatter ting på. Barn i denne alderen er også blitt flinkere til å lære seg å skjule ting og tang for foreldrene i tillegg til at de snakker med sine venner og vet hva som er bra eller dårlig. Jeg mener bestemt at barna for guds skyld bør skjermes blant annet super voldelige spill. Til og med voksne kan bli påvirket av spillenes innhold, men disse menneskene har fra før av en psykisk byrde på ett eller annet vis og hvor spillene kan forsterke det psykotiske verden de lever i. Å bli påvirket er noe som ligger i vår natur og ja, vi blir påvirket enten vi vil det eller ikke. 
Til syvende sist, vil jeg altså rette en krass finger til voksne, mammaer og pappaer om å være oppmerksomme på hva som skjer på gutte eller jenterommet. For om ikke du vet det, så kan det fort hende at dine søte små barn spiller de mest voldelige spillene du kan tenke deg og er det noe du vil? Erfaringene mine fra foredragene er at foreldrene dessverre ikke har nok peiling på spillenes verden og hvordan den er oppbygd. Fortsatt tror mange foreldre at spill er tegneserie og går i stil med Donald Duck, Tom og Jerry når det kommer til grafikk. Dette er helt riv ruskende galt. Se bare på klippet nedenfor fra det kommende Battlefield 4 som er så realistisk at man tror det er ekte, i alle fall nesten. 

Battlefield 4 ser utrolig realistisk ut…

Jeg elsker realisme i spill og for meg ser Battlefield 4 utrolig flott ut. Jeg bruker min flukt fra “samfunnet” til å spille og da blant annet skytespill som Battleifeld 4, men dette er spill for som har en aldersgrense som sier 18 år og ikke 8-12 år. Hva får jeg av å spille slike spill? Et spørsmål jeg har fått mange ganger… Jo, jeg får selv være en del av spillet hvor jeg tar egne valg eller samarbeider med andre. Jeg hopper inn i en boble og spiller og hopper ut av boblen når jeg er ferdig med spillet. Andre bruker fisking, sport, bil med mer som flukt fra “samfunnet”, jeg bruker spill, men jeg føler en agenda å fortelle foreldre hvordan spillenes verden fungerer og det med å presentere dette via “Spill er sunt, mitt eget foredrag som jeg holder for skoler, FAU, helsevesen og politi. Spill er en viktig del av vår hverdag og da må det også tas på alvor enten vi vil det eller ikke…

Spill er sunt, så fremt visse retningslinjer blir fulgt noe dessverre ikke alle er klar over…
Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Hvorfor er det så mye blod?

  1. Jeg er en slik forelder som ikke helt klarer å følge med i spillenes verden. Men jeg har forstått at Wordcraft “eier” 🙂 Men har aldri spilt det selv..

  2. Fotballmammaen: Det er ikke enkelt å følge med på alt og spesielt når teknologien er i stadig forandring og spillene bare blir bedre og bedre i forhold til grafikken man f.eks. hadde i Super Mario for mange år siden. World of Warcraft er et godt spill, man skal bare passe på at det ikke blir for mye av det gode. For dette spillet krever en god del tid 😉

    Om det er noe du lurer på, så bare kontakt meg og jeg skal hjelpe deg 🙂

    En riktig god helg til deg og dine 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top