Hvor mye er du villig til å betale?

Er vi gamere blitt for kresne? Jeg bare spør jeg og om vi hadde spurt en spillutvikler, så hadde nok de svart med et klinkende ja. Spill i dag skal være perfekte. Spillene skal underholde oss time etter time i tillegg til så billige som mulige. Jeg har mange ganger hørt av gamere at spillindustrien er kyniske og pengegriske. Spillindustrien gjør hva som helst for å loppe oss for penger. Vi klager om vi må betale ekstra om det er snakk om tilleggspakker eller andre ting som kommer i spillet etter lanseringen. Vi klager om historien ikke avsluttes slik vi hadde forventet (Mass Effect 3) og forventer at spillutvikleren gjør om og lager en anne slutt, selvsagt uten å betale for dette.

Vil denne utviklingen sørge for at spillindustrien kveles av oss gamere. Er vi for kresne? Eller må dette til for å få utviklere, spilldistributører til å skjønne at de ikke kan pille oss på nesen uten at det får konsekvenser? Vi gamere er jo fast bestemte på at et spill vi har betalt for skal være ferdig utviklet når det lanseres. Dessverre er det ikke alltid slik og mange av spillene innehar mangler som gjerne irriterer oss stort. Da må utviklerne i etterkant lappe på spillet slik at spillbarheten blir bedre. Plaster etter plaster blir sendt ut. Om du tror det er utviklerne som ikke vil lage perfekte spill, så tar du helt feil. De som sitter og trekker i snorene er aksjeeierne i spillselskapene. Det er de som vil tjene mest mulig penger og da gir de blanke faen om spillet ikke er ferdig til lanseringen. De vil tjene raske penger og så får utvikleren heller lappe spillet etter hvert. Det vil med andre ord si at det ikke er spillutvikleren sin feil, selv om det er de som har utviklet spillet. Utviklere i dag står ovenfor et forferdelig press med tanke på å holde deadlines ellers lanseringsdatoer. Utviklere jobber 24/7 for at spillene vi skal spille er så perfekte som mulig, men lite hjelper det når de høye kaksene i spillselskapene presser utviklerne til å lansere spillet selv om det ikke er “helt ferdig”.

Her er jeg enig at mange feilslåtte beslutninger har blitt tatt og gjort til at kjente spillserier har fått ufortjent kritikk, men på grunn av press fra høyeste hold, har spillet blitt lansert selv med feil og mangler. Vi har jo krav på å få et ferdig produkt når vi betaler for det og det skal vi. En annen klagesang som kommer fra en del gamere, er at vi må betale for tilleggspakker som utvikles. Dette er noe jeg skjønner vi må betale for. Får vi ekstra godbiter i form for flere brett, flere våpen, flere kjøretøyer med mer, så skjønner jeg at vi må betale for dette. Å utvikle spill koster penger og da må vi bare finnes oss i å betale selv om mange mener dette burde ha vært med i spillet fra utgangspunktet. Kritikerne her mener at spillet da ikke er ferdig, når det kommer tilleggspakker i etterkant av lanseringen og at vi da ikke skal betale for dette. Er det rett da?

Selv er jeg villig til å betale for det som er ekstra, slik som f.eks. Premium i Battlefield 4. Premium-abonnementet mitt gir meg fem tilleggspakker med ekstra våpen, nye/gamle brett samt masse andre godbiter og da er jeg villig til å betale. For jeg vet at dette krever ekstra resurser å utvikle, men når det kommer til spill som helt fra lanseringen inneholder feil og mangler, så bør spillet heller utsettes slik at spillet er helt ferdig og ikke lanseres på grunn av noen pamper av aksjonærer som vil tjene raske penger på det. Så hva er du villig til å betale for et spill? Er det rett av spillselskapene å forlange ekstra penger for tilleggspakker, Premium og andre pass som gir deg ekstra underholdning eller er dette noe som bør være med fra utgangspunktet?

Med våre kresne meninger, vil vi på sikt ødelegge spillindustrien med å forlange ting uten å ville betale for det? Vil endingen bli at store prosjekter velges bort for mindre Free to play-spill hvor du betaler for ekstra innhold i spillene underveis eller betaler månedlige beløp? Når du kjøper et spill, hva skal da være med i beløpet du betaler for det?

Et av spillene som har fått kritikker for blant annet feil og mangler er Battlefield 4 pluss deres Premium som flere synes burde ha vært med i spillet fra utgangspunktet.

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Hvor mye er du villig til å betale?

  1. Med tanke på at jeg anser meg selv som en relativt ung aldersgruppe (24) og har vokst opp med DOS maskiner, pikselgrafikk og disketter er jeg IKKE kresen, men jeg krever fortsatt at et spill skal være fengende for å betale for det. Borderlands2 har jeg kjøpt et season pass til fordi jeg likte grafikken og gameplay, mens andre spill som Spore og SimCity finner jeg ikke verdt å bruke penger på fordi det er for kjedelig.

  2. Äntligen B!!!!
    Jag har sagt detta i eviga tider – våra spel är gratis i förhållande till vad vi betalar…..(kontra tid vi spelar). Gå på BIO 4ggr och det är väl max 8h underhållning och lika dyrt som att köpa ett spel idag, och vi gnäller när vi får 100-tals om inte 1000-tals timmars underhållning – jösses!
    Bra B….riktigt bra!
    Om det nu är så att jag missuppfattat ditt inlägg på grund av det underliga språk du skriver på, så skit samma, jag har rätt i alla fall!!!

  3. Stefan Larsén: Nei da Stefan 🙂 Du har ikke missforstått nei og det er nettopp det jeg mener at spill som Battlefield 4 med Premium er så absolutt verdt pengene hvis man tenker på hva man får i forhold til hvor mye det koster. Det er mange hundre timer med underholdning. Da sier det seg selv at vi bør være villige til å betale det spillet koster og ikke klage på det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top