Har du sett melkekua mi?



Alle
gamere bærer seg over “melkingen” som skjer i spillbransjen. Spesielt spillselskaper som Activision og Electronic Arts har fått passet sitt påskrevet som de største melkerne i spillverden. Spillserier som varer, varer og varer år etter år uten at det skjer så altfor mye nytt med spillene. Men vet du hva? Vi bryr oss faktisk ikke så mye om det. For vi kjøper spillene og sender disse til topps på salgslistene verden over. Det verste er at de gamere som klager mest også kjøper spillene. Vi mennesker har selvsagt lov til å klage og bære oss, men trenger vi i grunnen å klage?

Jeg setter veldig stor pris på at spillutviklere bruker resurser på å få spillene så unike som mulig med nye IP-er, men som jeg alltid har sagt, så skal det forferdelig mye til å finne opp kruttet på nytt igjen. Det hele ender som oftest med at kruttet bare får større gjennomslagskraft. Å lage noe helt nytt er med andre ord vanskelig i spillbransjen og hvor det er en jungel med spill i samme sjanger som nesten er tilnærmet helt like.



Det
samme gjelder spillserier også. Det skal veldig mye til for å lage nye, innovative ting i en spillserie og hvor man kanskje trår utenfor komfortsonen. Om du finner opp et produkt og den selger som hakket møkk, så vil du jo ikke forandre på oppskriften som sørget for at produktet selger godt? Om du kommer på nye bruksområder for produktet og forandrer litt på det, så er det fortsatt grunnproduktet som ligger til veie. Det samme er det stort sett i spillbransjen også. De nye spillene i de forskjellige seriene, er kun fiffet opp med bedre grafikk, større antall samleobjekter, flere karakterer, nye omgivelser eller som vi kan si det, mer av alt. Om man følger f.eks. Call of Duty-serien, så kan man ikke si at det har skjedd så altfor store forandringer fra det første spillet til det siste. Klart, bedre grafikk, nye omgivelser, nye karakterer, bedre A.I, større områder, eller igjen mer av alt, men grunnideen i spillet er det samme. Likevel så selges serien som bare det.

Om vi ser på et av de aller mest solgte spillseriene i verden, Grand Theft Auto, så er fortsatt grunnideen at verden skal være så åpen som mulig, at du skal kunne utføre oppdrag hvor det måtte være og at du kan ikle deg nye roller etter hvert som spiller skrir fremover. Her har også grafikken fra det første spillet og frem til i dag blitt mye bedre og kan ikke sammenlignes. Kan vi da kalle utvikleren Rockstar Studios for en “melker”. Vi kjøper spillene i serien som om det stod om livet og blar opp milliarder av kroner.

Hva med The Sims-serien? Dette er en serie som virkelig mange har klagd på som en av de største melkerne i spillverdenen. Spesielt med tanke på all tilleggspakkene som gis ut med jevne mellomrom. Visste du at en av de mest solgte spillene i Norge nettopp er The Sims (med tilleggspakkene), men hvorfor kjøper vi da spillene når de så ettertrykkelige er rene melkespill? Om et spill gjør det godt, så er det naturlig å satse videre på spillet og kanskje lage en serie ut av det, men søren meg om en da skal kalles for melker av spillverdenen.

Melking i spillverdenen er et utbredt uttrykk og som mange bruker. Jeg for min del bruker ikke dette uttrykket og tar heller i mot spillene med åpne armer slik at de kan underholde meg og mitt gamerhjerte enn å forkaste spillene fordi det er melking. At et nytt Call of Duty-spill kommer gjør at jeg gleder meg stort og det samme gjør jeg til Battlefield: Hardline som kommer til neste år. Både Battlefield -og Call of Duty-serien har fått gamere til å kalle henholdsvis Electronic Arts og Activision for melkere, men søren å, vi kjøper jo spillene og vi spiller spillene, så hvorfor klage da?

Nye spill (IP-er) dukker jo jevnlig opp uansett og blir de populære nok, så blir de gjort om til spillserier. Da blir det litt feil å kalle selskapet/spillutvikleren av disse spillseriene for melkere? Jeg kan vedde mye på at det kommer en oppfølger til storspillet Destiny, jeg kan banne på at det vil komme nye Assassin’s Creed-spill, men kan vi kalle Bungie og Ubisoft for melkere? Jeg bare spør jeg!

Hva mener du med melking av spillverdenen? Er dette et begrep du mener dekker alle eller er det selskaper som du mener melker mer enn andre?

Launch klipp fra Destiny!

#melking #gamer #destiny #callofduty #battlefield #grandtheftauto #spill #gaming #thesims #activision #easports #electronicarts #bungie #assassinscreed #ubisoft #pcgamer #pcgaming #konsollgamer #ilovegaming #intel #gigabyte #kingston #benq #coolermaster 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Har du sett melkekua mi?

  1. Synes egentlig det er det samme her som med så mye annet jeg da. Det er ingen som tvinger deg til å kjøpe spillet. Som Sims spiller så vet jeg jo at det er jo mye penger som flyr ut der etter at man har kjøpt seg hovedspillet, men det er mitt valg. Det er ingen hos EA som tvinger meg til det.
    Det samme er det med wow, det er da ingen som har tvunget meg til å kjøpe både mounts of expansions fra dem, det har hele veien vært mitt eget valg (noen ganger uten samtykke fra lommeboken ^^)
    Jeg kjøper de tingene jeg vil ha (så langt lommeboka holder) og så tenker jeg heller at penger inn til spillutgiver = flere spill å glede seg til 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top