Jeg leker med superkjappe Formel 1 biler!


Jeg
husker godt F1 2001. Det var det første Formel 1 spillet jeg testet og skrev om for Gamereactor. På den tiden var det Electronic Arts og EA Sports som hadde spillserien. For noen år tilbake tok Codemasters over lisensen og banket inn det ene gode F1-spillet etter det andre. Selv har jeg vært stor fan av denne sjangeren spill og det er nok ikke så mange av oss som er det her i Norge. F1-spill er jo mer eller mindre nisjepreget spillserie og som ikke har den helt store fanskaren, men det hindrer heldigvis ikke spillutviklere som Codemasters å fortsette å lage gode F1-spill.

har jeg fått gleden av å få være med på en aldri så liten smugtitt av årets utgave, nemlig F1 2014. Allerede ved første øyekast ser jeg at Codemasters bruker sin erfaring til det ytterste, for interfacen eller menysystemet om du vil, var utrolig enkelt. Ikke innovativt, men enkelt å navigere i.

Det aller første som møter deg er en liten testkjøring og her kan du velge hvilket “bilselskap” du skal kjøre for. Du kan også velge vanskelighetsgrad her. Selv om jeg har en del års erfaring, så våget jeg meg ikke på høyere enn normal vanskelighetsgrad. Må jo se om jeg klarer å holde ut eller om jeg blir forbikjørt av mye bedre AI-motstandere.

Når testkjøringen er gjennomført, så ligger spillet for dine føtter. En enkel meny åpenbarer seg for deg og hvor du kan velge i mellom et enkelt “Grand Prix” løp, “en karriere del”, “spille mot andre i multiplayer” eller “proving grounds” hvor du kan kjøre mot klokken eller velge baner du ønsker å utfordre deg selv i.

Alle disse valgene gir deg mange titalls timer med kjøring og om du føler deg “cocky” så kan du jo velge høyere vanskelighetsgrad. Det unike med alle Codemasters sine bilspill er at man selv kan bestemme vanskelighetsgraden fra å kjøre en tilnærmet arcade del hvor alt er enkelt som rakkern eller nærmest full simulator hvor du virkelig må holde tungen rett i munnen og kjøre som om det stod om livet. For en liten feilstyring kan få deg langt ut i periferien.



For
meg er Codemasters en av de beste til å utvikle bilspill. De har mange års erfaring og det kjennes når du ligger i opp i over 250 km/t på en liten langstrekke. Da føler hvordan bilen jobber, du føler dekkene ligge perfekt til underlaget og du føler hvordan tyngdekraften jobber i mot deg om du ikke lemper på gassen i svingene. Codemasters har prestert nok et mesterstykke av et spill hvor man får oppleve F1-sirkuset på nært hold. Du kan selv velge å kjøre alle treningsrunder, kvalifiseringsrunder og så mange runder du vil i spillet. Alt er opp til deg. Om du kjører mange runder er pitstoppene meget viktige og sørger for at du får byttet dekk eller fylt på drivstoff.

Grafikken i spillet er nydelig og med detaljer som nærmest får deg til å tro at det hele foregår som TV-sending. I tillegg er fartsfølelsen og sist men ikke minst kjørefølelsen som støpt for spillet. Blunker du med øya, ja så kan det gå deg ille. Bare det å holde rett spor er slettes ikke enkelt og spesielt om du våger deg opp i vanskelighetsgraden. Da må du virkelig kjøre godt for å holde unna de andre motstanderne på banen.

F1 2014 ser ut til å bli et spill som fortsetter arven av å være spill i ypperste klasse. Codemasters trygger sin posisjon som en av verdens beste utviklere innenfor bilspillsjangeren. Jeg er nok en gang imponert over kvaliteten og spesielt med tanke på at dette er en smugtitt av spillet og ikke det ferdige resultatet. Om jeg skulle kicke på noe, så savner jeg enda litt mer liv og rør rundt om banene. Flere animasjoner og spillet hadde sett mer livlig ut. Om du er fan av F1 2014, ja så har du noe å se frem til når F1 2014 kommer til PC, Playstation 4 og Xbox 360 den 17. oktober. Jeg gleder meg stort til da og ser frem til Formel 1 sammen med mine venner. Da blir det massiv onlinekjøring da.



#f1 #formel1 #codemasters #bandainamco #racing #bilspill #gamer #gaming #pcgamer #pcgaming #preview #intel #kingston #gigabyte #benq #coolermaster #spill #playing #gamerpc 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top