Jeg har blitt kapret av Cities Skylines!

Trenger definitivt ikke å være redd for hva jeg skal bruke fritiden min til i lang, lang tid fremover. Den finske utvikleren Colossal Order har på en mesterlig måte fått meg hekta og da mener jeg skikkelig hekta. Det har kun vært et spill som har stått i hodet på meg den siste uken og det er Cities Skylines. Klokken er nå passert 11 på kvelden og jeg har startet på å skrive denne bloggen til lanseringen i morgen. Så her er mine meninger om dette herlige bybyggespillet. 

Som du sikkert har fått med deg så er jeg en stor fan av bybyggespill. Helt siden SimCity så dagens lyd på min kjære Amiga, har jeg vært hekta på bybyggespill. Fra da har det kommet mange spill i denne sjangeren, men ikke alle har klart å få meg like hekta som det Maxis med sine SimCity-spill har klart. Inntil nå. 

Jeg har holdt et lite øye til den finske utvikleren Colossal Order og deres Cities in Motion-spill som på en måte er bybyggespill, bortsett fra at målet i de spillene er å holde orden på transportlogistikken. Det vil si, godt utbygd kollektivsystem i byer som stadig utvides og blir større. Jeg kjenner flere som ble bitt av Cities in Motion-basillen og som digget spillserien, men ikke jeg. På den tiden var jeg altfor opptatt med skytespill som Battlefield og Far Cry og hvor disse spillene tok all fritiden jeg hadde.

er Colossal Order igjen på banen og sammen med Paradox Interactive kommer de nå med et bybyggespill som virkelig har tatt pusten i fra meg og sørget for å holde meg spikret til skjermen. Spillet har tittelen Cities Skylines og som du sikkert skjønner så har utvikleren utvidet deres “Cities-serie” med et realt bybyggespill.

Du ser at utvikleren har brukt sine erfaringer fra Cities in Motion når det kommer til kollektivsystemet og hvor busser, tog, t-bane og fly har fått en viktig del i spillet. I tillegg har du de mange “vei-mulighetene” som gjør at du kan virkelig slå ut fletta og bygge det spagettiveisystemet du ønsker. 

Selve lærekurven i spillet er lav og som gjør at alle som ønsker kan tilegne seg spillet på en lett måte. Det krever ikke doktorgrad, bare at du følger med på “hjelperen” som dukker opp inn i mellom. For en som meg og som har lang erfaring med slike spill, så hoppet jeg fort over hjelperen og prøvde meg heller frem.



Da
SimCity ble lansert i 2013 var jeg over meg av lykke over å få et bybyggespill fra Maxis, men dessverre ble fort denne gleden borte etter hvert som du ønsket å utvide byen din til en metropol. For i SimCity var ikke dette mulig på grunn av meget små muligheter til å utvide byens områder. I stedet var SimCity basert på samarbeid mellom byer og hvor du sammen med venner kunne bygge det du måtte ønske. Du kunne besøke hverandres byer og få ideer på hvordan du selv skulle bygge byen din videre.
 

Cities Skylines er bygd på samme prinsipp som de andre bybyggespillene. Målet er å bygge opp en estetisk by etter dine drømmer, eller rettere sagt, i Cities Skylines kan du bygge en skikkelig metropol med en million innbyggere og hvor alle innbyggerne har et liv fra de blir født til de må kremeres på et av krematoriene. Denne livslengden er ikke alle bybyggespill som har med og det sørger for at du som ordfører må være på vakt. For plutselig kommer det en eldrebølge og da må du være parat til å takle denne. 



Som
vanlig starter du på bar bakke med et område og hvor du må koble deg til hovedveien som går gjennom området. Denne veien strekker seg gjennom hele kartet og hvor du blant annet kan finne togforbindelser å koble deg på. Så er det bare å bygge drømmebyen din. Jeg anbefaler deg ikke å bruke så mye penger på f.eks. veier i starten. For du har ikke det helt store beløpet å starte med. Så bruk tiden godt og bygg deg sakte men sikkert opp. Etter hvert  begynner pengene å strømme inn og du kan etter hvert planlegge større områder for parker og rekreasjonsmuligheter for innbyggerne dine. Faktisk fant jeg ut at det er selve starten som er litt kritisk og som krever oppmerksomhet, men etter det så er det bare la fantasien ta overhånd og bygge det du måtte ønske.

Colossal Order har bygd en meget god simulator i selve spillet. Det vil si, flyten i innbyggerne dine er gode og du kan lett følge en av dine innbyggere og se hvor han eller hun tar veien. Det beste er at du kan gi navn til alle dine innbyggere, så gar til husdyrene og dyrene du har på gårdene. Er ikke dette stilig så vet ikke jeg. Jeg er mektig imponert over jobben utvikleren her har gjort med at vi kan personliggjøre spillet så innmari mye. 



Selv
om det meste er helt peachy, så er det noen skjær i sjøen ennå og som jeg håper kommer “rettinger” på etter hvert. Ikke alltid er logistikken til dine innbyggere helt på topp, spesielt når de er ute å kjører. Ved flere anledninger ser du de kjøre i ring en stund før de finner ut av dumskapen og setter kursen mot målet. Slike logistikkproblemer har alle bybyggespill og som sagt, det skal godt gjøres å holde orden på 1 million innbyggere, men kjenner jeg utvikleren rett så ordner dette tenker jeg.

I spillet finnes resurser og disse er jordbruk, skogbruk, olje og jern. Disse ligger spredt på forskjellige områder. Det eneste du trenger å gjøre er å lage soner og spesialisere industrien ut i fra hvilke resurser som finnes under bakken. Såre enkelt og med utvinningen kommer også pengene og jobbene til dine innbyggere. Bare pass på at dette holdes utenfor bebyggelsen. Slik anleggsindustri sørger for mye støy og forurensing, men med så store områder å bygge på så er ikke det noe problem.



I
Cities Skylines er det lagt opp til achivements. Disse får du etter hvert som byen din når nye milepæler. Det vil si innbyggertallene spiller en viktig rolle her. Ikke nok med at nye bygninger åpnes, nye skattemuligheter og støtteordninger åpnes. I tillegg åpnes nye områder opp slik at du kan utvide byen din slik du ønsker. Her kan ni store områder bli en del av din metropol. Helt rått og du vil aldri oppleve plassmangel for å si det slik.

Detaljgraden i spillet er noe av det beste jeg har sett. Landskapet, hvordan kjøretøyene oppfører seg, og se en familie sette seg i hagemøblene på verandaen utenfor huset sitt, se hvordan reisende kommer til og fra togstasjonen med sine trillekofferter, se folk i gata stå på skateboard eller se hvordan brannmennene strømmer til en stor brann med sine vannslanger fra brannbilene. Alt sammen er utrolig godt skissert og animert og det er nærmest så du får frysninger over alle detaljene. Om jeg skulle ha ramset opp alt jeg har sett og opplevd i spillet, så hadde dette blitt som en stor “doktoravhandling” denne bloggen her.



I
dag lanseres altså dette etterlengtede spillet og allerede finnes det mange, mange mods som kan lastes inn i spillet og brukes. Med det har jeg stor tro på at vi i tiden fremover kommer til å se utrolig mye spennende modding både fra virkeligheten og fantasibygninger med mer. Jeg elsker mods og har lastet ned nesten alt som finnes hittil. Om du tror det er vanskelig å få tak i mods, så kan du tro om igjen. Gjennom Workshopen i Steam kan du enkelt laste ned det du måtte ønske. Det er så enkelt at det nesten ikke er til å tro.
 

For ikke mange dagene siden fikk vi vite at Maxis Emmerville, der hvor SimCity-spillene har blitt utviklet, stengte sine dører. For meg er dette trist, men nå som en annen utvikler har tatt et steg frem, så gleder jeg meg likevel til fremtiden, for den finske utvikleren Colossal Order kommer garantert til å satse videre på bybyggespill, for med Cities Skylines kommer de til å få et aldri så lite gjennombrudd, det er jeg bra sikker på.



Cities Skylines
er et meget, meget godt bybyggespill som jeg liker utrolig godt. Det er utfordrende, underholdende og gir deg muligheten til å bruke dine kreative evner. Du må holde oversikt over økonomien og ha et godt utbygd kollektivsystem for at metropolen din skal fungere. Cities Skylines er et spill som passer alle aldre, selv voksne gubber som meg. Jeg elsker slike spill og med Colossal Order som en ny stjerne på himmelen, vet jeg at fremtiden ser lys ut for meg og bybyggespill. Jeg er happy og kommer til å være det i lang, lang tid fremover. Om jeg skulle trille en terning, så ville den nok ha havnet på en mellomting mellom fem og seks. Da tenker jeg på spesielt på innholdet og sist men ikke minst fremtidsmuligheter med nye mods og et aktivt community rundt spillet. Selv om det er noen få skjær i sjøen, så vet jeg at dette vil bli ordnet opp i og sørget for at vi får stadig nye ting og kose oss med. Takk til Colossal Order og Paradox som får mitt gamerhjerte til å fortsette gløden til denne sjangeren.

Spill er sunt anbefaler Cities Skylines som et godt, underholdende og kreativt spill!


#citiesskylines #colossalorder #paradoxinteractive #citybuilder #citybuildergame #pcgame #pcgaming #pcgamer #pcspill #spill #gaming #pc #ilovegaming #bybyggespill #simulator #simulation #sponsoredby #intel #kingston #gigabyte #benq #xfx #coolermaster 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Jeg har blitt kapret av Cities Skylines!

  1. Leste litt rundt om kring, og man kan vistnok med en mod få hele 25 sånne ruter i stedenfor 9. Da snakker man stort 🙂
    Ligger på ønskelista som bursdagsgave dette spillet for meg siden jeg fikk den store gleden og komme tilbake til tannlegen for å reparer en knekt tann jeg ikke hadde merket noe til 😉

  2. Izayoi: I know, men for å si det slik. 9 ruter er stort spesielt om man sammenligner med f.eks. SimCity 😉 Herlig spill er det i alle fall og kommer nok noen blogger i tiden fremover med bilder fra min by 😉

    Anbefaler deg spillet som i mine øyne er et av de beste innen sjangeren. SimCity 4 henger høyt oppe, men dette er nok like godt for å si det slik 🙂

    Ikke billig å gå til tannlegen nei, skulle ha vært egenandel på slikt her i rike Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top