Jeg går på speed…i Battlefield…

Mange har stilt spørsmålet om Battlefield Hardline egentlig kan kalles et Battlefield-spill og svaret fra meg er både ja og nei. På en måte så har spillet essensen i Battlefield-serien, men på en annen måte så føles det også annerledes ut. Enten elsker man spillet eller så hater man det. For meg så havner jeg litt mellom to stoler og vet ikke om jeg skal juble eller gråte.

Først vil jeg starte med å si at mange av mine venner elsker Battlefield Hardline og spiller det støtt og stadig når de har tid. Selv spilte jeg det en del i starten og ble fort forelsket i modusen Hotwire hvor målet er å holde på kjøretøyene så lenge som mulig uten å bli sprengt i fillebiter. Akkurat det er ikke enkelt når man har en arme av fiender etter seg eller et helikopter som peprer alt det har av kuler etter deg. Da er det ikke enkelt å holde det gående og spesielt for en “gamling” som meg.



Selv
er jeg en stor Battlefield-fan og har mange tusen timer med spillserien. De beste Battlefield-spillene er Battlefield 2, Battlefield 2142 og Bad Company 2 så følger Battlefield 3 og Battlefield 4. Battlefield Hardline havner nok i mine øyne lengst bak. Litt på bakgrunn av spillets gameplay, for i Hardline går det fort, veldig fort. Du må IKKE stoppe opp for et splittsekund, da kan det være over ut for deg. Spillet har et tempo som nærmest gjør meg andpusten i virkeligheten. Makan til tempo skal man lete lenge etter.

I de første Battlefield-spillene spilte jeg mest sniper og likte å ligge bak å lurke. Så gikk jeg mer og mer over til medic og support. Det er forskjell på å spille som sniper i forhold til å spille som medic. Man må være mye mer i bevegelse som medic enn sniper. I Battlefield Hardline, så føles det ut som om jeg har fått i meg store doser med speed. Jeg løper rundt som en annen hodeløs høne, forvirret og helt uten mål og mening på hvor jeg skal. For når du går, så føles det ut som du løper. Da kan du tenke deg hvordan det føles ut når du løper i spillet. Jo, nå vet jeg det. Man kan nærmest beskrive det hele som om man har blitt superhelten Lynvingen eller Lynet. Alderen min jobber heller ikke på min side, selv om jeg i foredragene mine skryter av at man får bedre reaksjon av å spille, så kan jeg innrømme at reaksjonen min i Battlefield Hardline ikke er der hvor jeg helst burde ha vært. Alt for treg, sirupstreg og blir fort et lett bytte for de andre jeg spiller mot.



Foruten
at jeg føler karakteren min går på speed og jeg føler meg gammel med spillet, så er det mange gode ting med spillet og som definitivt bør komme frem. For det første, treffpunktene eller hitboksene som det heter så fint på fagspråket, er veldig gode. Du treffer det du skyter på, men lite hjelper det meg når jeg blir altfor treg og de andre alt for kjapp. Da ender jeg oftest opp i en blodpøl. Det andre som jeg liker godt med spillet er alle modusene og forskjellen på disse i forhold til resten av de vi finner i de andre Battlefield-spillene. Her har utvikleren Visceral Games gjort en god jobb. For du har mye spennende å velge i mellom, selv om enkelte falt meg best i smak. Det tredje som kommer med på den positive delen er brettene som er utfordrende og spennende lagd. De er en god del mindre enn brettene i de andre Battlefield-spillene og det sørger for ganske så intense kamper og hvor man hele tiden må være på hugget om man skal være med i toppen.

Jeg som er en skikkelig grafikkhore og liker alt av grafiske effekter, ser fort at utvikleren Visceral Games har gjort noe annerledes med Frostbite 3-motoren som er brukt i bakgrunnen. Sandstormen, den tropiske stormen samt omgivelsene ser ikke like flott ut som i f.eks. Battlefield 4. Jeg tror, men det er min tenkning, er at utvikleren har sørget for at det skal være mer flyt og fart i kampene. Det har igjen gått i bekostning på effektene som Battlefield 4 har. I spillet kan man ikke ødelegge like mye som i Battlefield 4, men som igjen sørger for mer flyt og igjen bedre hitbokser. For jo mer variabler som finnes i et spill, jo mer skal det til for å programmere dette slik at hitboksene blir så perfekte som mulig. Tror nok dette har vært noe av problemene i Battlefield 4 hvor hitboksene på langt nær har vært like gode som i Battlefield Hardline.



Stemningen
og holdbarheten er jo selvsagt bra. Om du liker onlinespilling, så kan dette spillet gi deg på hundrevis av timer. For oppbygningen med at du nå bruker “penger” du tjener i spillet til å kjøpe deg våpen, gjør at det ligger til rette for laaang holdbarhet. Og som om ikke det er nok, begge sider, om du spiller politi eller røver, så er det forskjellige våpen og gadgets du kan få tak i. Dette gjør at du hele tiden må overveie hva du skal kjøpe inn i ditt arsenal.

Singleplayerdelen er faktisk overraskende bra. Her får du en historie som for meg fungerte godt og fikk meg i stemning. Stemmeskuespillet er bra og du får selvsagt også lært deg våpnene om du går for singleplayerdelen først, noe jeg kanskje burde, men med en klan som gjerne vil ha deg med og spille, så ble det fort mye onlinespilling.



For
å komme med en liten oppsummering, så er Battlefield Hardline i og for seg et godt spill. Det har mange gode kvaliteter som jeg likte godt, men dessverre så føles det ut som om karakteren min går på speed. Det vil si, alt går for kjapt etter min smak. Jeg klarer liksom ikke å holde følge. Litt mindre fart hadde nok gjort det hele mer spillbart for meg, men så får jeg vel nå kanskje skylde på alderen da. Mange av mine venner elsker spillet og bruker mye tid på det. For meg ble det ikke helt det jeg hadde håpet. Litt for kjapt for en gamling som meg.

Battlefield Hardline har 18 års aldersgrense og er ikke egnet for barn. 

Spiller du Battlefield Hardline og hva liker du best i spillet? Hvilket Battlefield-spill liker du best? 


#battlefieldhardline #visceralgames #ea #electronicarts #fps #spill #pcgamer #battlefield #pcgaming #gamer #gaming #ilovegaming #pc #sponsoredby #intel #kingston #gigabyte #benq #xfx #coolermaster #shooter #action 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

One thought on “Jeg går på speed…i Battlefield…

  1. Deler dine tanker om Hardline Bernt! Ting går for fort til tider, så alderen er nok en faktor for meg og! Beste med dette spillet er at de har gått litt tilbake til røttene, men samtidig vært innovative! Blir kanskje ikke spillt så mye Hardline, men litt blir det! 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top