Bernt, jeg vil bli adoptert av deg!

Alle vet at jeg er en aktiv gamer og som har et stort hjerte for gaming. Jeg har jobbet i spillbransjen i over 14 år og fått utrolig mange kontakter gjennom dette. Er også veldig aktiv på sosiale medier og prøver å være der gamerne befinner seg. Gamerhjertet mitt dunker som aldri før og jeg koser meg godt som gamer med mange gode spill, stor aktivitet på sosiale medier og hvor jeg hele tiden får nye bekjentskaper. 

I det siste har jeg fått mangt et spørsmål om å adoptere ungdommer inn til familien min. Nettopp på bakgrunn av at jeg er spillpappa til fire barn og er aktiv gamer selv. Flere av de som ville ha blitt adoptert har foreldre som er veldig negative til spillingen, selv om de unge har et forholdsvis sunt forhold til spillingen. At foreldre er negative til spillingen kommer nok av de negative oppslagene som har vært i media både når det kommer til spillavhengighet og at spill avler vold. I tillegg føler foreldre at det er dumt å bruke tiden på spilling “for det blir man jo usosial av”, eller som andre foreldre sier “det er ikke penger i spill”. Dessverre foreldre, spillingen i dag er på ingen måte usosial. Det er så sosial som det går an å få det til. Jeg er bra sikker på at mange av de unge har flere “digitale” venner enn noen gang før og de venner som ikke en gang bor i Norge. Det finnes også store penger i spillbransjen og hvor andelen bare vokser. Om barnet deres ønsker å studere spill, så la det gjøre det. For spillutviklingen i dag er på kanten av å bli noe stort her i Norge. Støtt opp barnet i deres valg og se at de takler det godt. I dag finnes det mange flotte skoler med godt utdanningstilbud med spill i fokus. Om man i tillegg sikter seg litt inn på gamification eller på norsk spill i læresammenheng og yrkessammenheng, er det virkelig gode penger å hente. Her er et marked som ligger totalt åpent og hvor penger venter på å få nye eiere. Sats på gamification og dere kan få en stabil plattform som dere bygger videre på hvor drømmer etter hvert oppnås.  

Jeg synes det er superspennende å være far til fire aktive gamere som liker å spille spill. Selvsagt får de ikke spille når de har lyst og hvor rammene våre her i huset funker godt. Barna mine har tilgang på alle konsoller de kan drømme om pluss en haug med nettbrett og andre teknologiske underholdningsmaskiner. Men som far føler jeg det er like viktig å følge barna mine i spilling som det er å bli med og se på fotballkamp. Kommer med kommentarer, vise interesse for byggverkene deres i Minecraft. Se hvordan de takler de forskjellige spillene og hjelpe dem om de sliter. Sist men ikke minst, spille sammen med barna. Det er aller viktigst for meg selv om jeg vet at barna knuser meg langt ned i støvlene i både Mario Kart 8 og FIFA 15

jeg skjønner godt når andre barns foreldre er negative til spillingen og at de gjerne vil bli adoptert av meg som er støttende ovenfor mine barn når det kommer til spillingen. Mitt råd til foreldre er å vise mer interesse for spillingen uansett om dere er grønne som bare det. Spør ut litt om spillingen, spill sammen med barna deres og dere vil se at de blomstrer. Dere vil bygge opp en tillit som gjør at barna deler mer med dere om det er positivt eller negativt. Som foreldre, trenger dere ikke å bruke mye tid på dette for jeg vet at foreldre har en travel hverdag. Sett av litt tid og dere vil få en helt annen forståelse av hva barna deres ser i spillingen og hvor dere får et mye bedre forhold hvor rammer kan settes på en harmonisk og god måte. 

Foreldre! Bry dere om spillingen, ikke vær negative til at barna deres spiller og delta i spillingen selv om dere blir knust i spillene slik jeg blir. Barna mine koser seg og har et sunt forhold til spillingen på lik linje som de har til venner, aktiviteter, skolen og familien.

Om dere ikke vet det, så har jeg min egen Youtube-kanal og her spiller jeg spill i forskjellige kategorier, presenterer retrospill, kjører konkurranser hvor man kan vinne flotte premier samt har unboxing av spennende produkter og spill -> HER FINNER DERE GAMMERNS GAMERKANAL!

Hvordan er dine foreldre? Bryr de seg om at du spiller? Er de negative til at du spiller og hvorfor tror du de er negative? Hva skal til for at foreldre skal bli enda mer positive til spillingen?  

På bildet nedenfor sitter jeg sammen med barna mine og spiller. Bildet er tatt av Tore Viem fra Viem Media!

#spillhverdag #spillersunt #gamerpappa #gamerdad #spillpappa #familieunderholdning #adopsjon #adoptere #foredragsholder #lecturer #foreldre #spill #gaming #healthygaming #spillutdanning #gamification #familiespilling #familiespill #youtuber #gammernsgamerkanal #sunnspilling #pcgamer #konsollspiller #konsollgamer #lovegaming #gaming4life 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top