Mobbing, trakassering og drapstrusler via Playstation 4


 

“-Hater deg og ønsker du var død…”
 

Digital mobbing skjer i dag dessverre altfor ofte og problemet er at digital mobbing er mye vanskeligere å oppdage enn om en person gjør det ansikt til ansikt. Som dere vet så drar jeg land og strand rundt med foredraget mitt Spill er sunt. Gjennom foredraget kommer jeg i kontakt med mange mennesker i forskjellige sammenhenger. Er det noe jeg liker så er det nettopp det. Å høre hvordan andre familier har det når det kommer til gaming er veldig interessant. For hjem med gaming er på langt nær like og det finnes mange forskjellige “spilleregler” rundt omkring.
 

Det jeg har lagt veldig sterkt merke til er uvitenheten til foreldre rundt det som har med gaming og skjermbruk å gjøre. Det er nesten så foreldrene skyr dette som pesten og holder seg milevis unna. Det er kun når de finner ut at spilling går utover ting og tang for familien at de virkelig bryr seg og da blir det hele veldig negativt. Barn og unge ønsker faktisk at foreldre bryr seg om spillingen og hva de bruker tiden på fremfor sine skjermer. Selv om de ønsker det, bryr ikke foreldrene seg en skjit om gaming.
 

Forleden dag våknet jeg opp til litt av en melding på facebooksiden til Spill er sunt. Det kunne jeg lese følgende; 
Hei. Vi opplever nå alvorlig mobbing på Playstation 4 i klassen hvor min sønn går. Dette er snakk om 11 år gamle gutter. Det er utestenging, grov språkbruk, drapstrusler etc. Skolen har tatt tak i dette og jobber mye med “saken” Det gjør også FAU, men vi sliter med å få foreldrene til å forstå alt som foregår på Playstation 4 og alt man kan gjøre på Playstation 4. Har du noe erfaring med slike saker og evnt noen tips til hva vi kan gjøre for å nå ut til foreldrene?

 

Vi i FAU har hatt både barnevakten og redd barna på skolen ang spill og nettvett. Kjempebra opplegg med barna på dagen og foreldre på kvelden. Men når 30 foreldre møter opp på kvelden når vi ikke fram til så mange vi skulle ønske. Vi skulle gjerne hatt noen forslag til å nå fram til flere. Jeg har lyst til å fortelle deg om episoder vi har hatt her hjemme som veldig få foreldre er klar over.

På PS4 kan man rapportere “venner” man har der. På listen over hvorfor man rapporterer er det bla for narkotika bruk. Min sønn har blitt rapportert for det 4 ganger (på gøy av klassekamerater) Men det kan få store konsekvenser, ikke bare for den som blir rapportert (mister alt man har bygd opp på spill, bla fifa) Men ps4 står på foreldrene og man kan risikere å bli politianmeldt når man blir rapportert for narkotika bruk.
De lager grupper hvor enkelte blir holdt på utsiden. Eller de spiller minecraft og blir holdt på utsiden i selve spillet.
Jeg tror generelt at foreldre har liten/ingen kontroll på hva som foregår eller hva de bruker det til.

 

Dette tilfellet er dessverre ikke det eneste og som igjen beviser hvor lite foreldre i det hele tatt vet om spilling og hva som foregår. Digital mobbing er et større problem enn mange tror og her må det gjøres noe. Da tenker jeg spesielt på foreldre som ikke vet en skjit av det som foregår. At det i tillegg sendes ut meldinger med drapstrusler, ja så har det godt milevis for langt.
 

Skolen, Fau, helsevesen og andre instanser sliter. Det er heller ikke noe rart når disse instansene ikke når frem til foreldrene som igjen er den viktigste nøkkelen til dette problemet. På en Playstation 4 kan man gjøre det utroligste og ikke bare spille. Her kan man sende hverandre meldinger, spille sammen og holde oversikten over hverandres profiler og så videre. Selvsagt, man kan også sende meldinger på mobilen, nettbrettene, PCen eller hvor det måtte være og like enkelt er det f.eks.å kamuflere seg under falsk nick. Under falsk nick f.eks. på Playstation 4 er det ikke noe problem å mobbe, sende stygge meldinger, rapportere inn narkotikabruk eller i verste fall sende i vei drapstrusler. Dessverre vet ikke foreldrene noe om dette heller og slettes ikke at deres egne barn, unge sender i vei drapstrusler.
 

Som foreldre er det nærmest pokkers umulig å holde full oversikt over hva barna driver med når det kommer til spilling og skjermbruk, men det jeg har lært som firebarnsfar er å ha god dialog, vise interesse og spørre ut om ting som skjer når de sitter fremfor skjermene sine. Dette har medført at jeg har utrolig god kontakt med mine barn, unge og hvor de kommer til meg når ting ikke er som det skal være.
 

Her har foreldre utrolig mye å lære. Vis interesse, snakk med barna om spillingen, se når barna spiller og koser seg fremfor skjermen om det er på Playstation 4, PCen, nettbrettet eller mobilen. Da vil man komme tettere innpå barna og som igjen deler litt av sine opplevelser.
 

Det jeg ville ha anbefalt i dette tilfellet hvor elever opplever trakassering, mobbing og drapstrusler, så ville jeg nok ha arrangert et møte med møteplikt for foreldre rett og slett. Hvor alle foreldre møte opp. Spesielt når det har gått så langt. Videre hadde jeg også tatt med en Playstation 4 for å vist av hvor mye man kan gjøre på konsollen. Hvordan man sender meldinger til hverandre og hvordan man kan lage falske nick og sende i vei. Alt er snore enkelt og noe foreldre bør være klar over. Videre hadde jeg som pappa tatt meg en prat med barnet mitt og forhørt meg litt om hva som skjer. Ikke med negativ stemme, men heller mer spørrende og interessert. Om man fra utgangspunktet har piggene opp når det kommer til spill, så sliter man. Derfor er det viktig at man ikke har det og heller tre på seg den interesserte maska slik at barnet vil fortelle.
 

Er det noe barn, unge ikke kan fordra så er det negative foreldre spesielt når det kommer til spilling. Da kan oftest små problem bli til verdenskriger innad i hjemmet. Derfor er det viktig å ikke ha piggene oppe og være mer positiv til det barn, unge bedriver. For spilling er jo tross alt en viktig del av livet til barn og unge i dag.
 

Videre angående problemet til denne bestemte klassen, så ville jeg ha tatt med meg både politi og helsevesen med på dette møtet slik at foreldrene skjønner alvoret. For å komme med drapstrusler kan føre til både det ene og det andre og hvor barna tilslutt kan bli under oppsyn av barnevern med mer og i verste fall kan de ende opp i fengsel om det er grovt nok. Her gjelder det for skolen, FAU og initiativtakerne å slå på stortromma slik at alle parter skjønner alvoret.
 

Jeg vil også utfordre foreldrene i denne klassen til å få en “opplæring” i bruk av Playstation 4 av barna og få de til å presentere hva konsollen er god for. Kanskje også få barna til å vise litt når de spiller spillene. Det er i alle fall en god start og som kan bygges videre på.  
 

igjen og som jeg har sagt mange, mange ganger. Foreldre, det er dere som er nøkkelen her. Det er dere som kan forhindre digital mobbing, grovt språkbruk, trakassering og drapstrusler. Det er deres rett til å ta tak i dette og da må dere uten pigger på forstå hva gaming er, forstå hvordan spillere føler og hva det innebærer og spille på PCen, konsollene, nettbrettet eller mobilen. Dere foreldre sette dere inn i hva barna deres gjør foran skjermen. Alt vil dere garantert ikke få vite, men det er større sjanse for at dere får vite mer enn om dere ikke viser interesse av noe slag. Tenk på de stakkarene som opplever den digitale mobbingen eller som blir trakassert, utestengt eller i verste fall drapstruet. De kan få et ødelagt liv og hvor de kan slite kanskje livet ut. Derfor dette problemet tar med største alvorlighet både av foreldre, skole, FAU, helsevesen sågar som politi slik at man unngår dette. 
 

Som firebarnsfar er det min plikt å følge med på best mulig måte. Jeg skal forhindre at mine barn mobber eller gjør noe fælt ovenfor andre. Jeg skal heller få barna mine til å oppføre seg pent, støtte opp om andre og sørge for at de ikke gjør noe slikt mot andre. Så må vi foreldre også passe på og ikke gjøre slikt mot andre “voksne” slik at barn, unge “lærer” av oss. Vi er jo tross alt forbilder for barn og unge eller hva?
 

Foredraget Spill er sunt har som mål å hjelpe foreldre på vei, vise hva som finnes, hvilke fallgroper man skal være obs på og hvordan komme i kontakt med sine barn og unge. For dette er viktig og for en som har fire barn som spiller vet jeg at jeg må være tilgjengelig nærmest 24/7 slik at jeg ikke misser noe og mister kontrollen over barna mine. 
 

Foto: Casey Fleser

#spillersunt #digitalmobbing #trakassering #drapstrusler #foredrag #foreldre #mamma #pappa #gaming #spill #gamer #spilling #spillmangasinet #spmgno #spmg

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

3 thoughts on “Mobbing, trakassering og drapstrusler via Playstation 4

  1. Fått med deg at det begynner å dukke opp digital etterforskning innenfor studieretninger nå? Det er en god start, at digital kriminalitet, og da mener jeg at nettmobbing også er en del av det, blir satt mer fokus på 🙂

  2. så lenge man ikke ber noen om å skyte seg syns jeg resten er greit, man må tåle litt i en community, spesielt innen gaming. alltid vært sånn siden tidenes morgen.

  3. glemte å si det er greit å be noen om å skyte seg og eventuelt, men det er sånn last option, hvis du ikke får fred fra noobsa.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top