Gjett om Sony sikter seg inn på julesalget dette året og det med sin “egen” versjon av Virtual Reality. De lanserer nemlig i oktober Playstation VR. Lanseringen skjer i Japan, Nord-Amerika, Europa og Asia, men med en så massiv lansering er jeg usikre på om de klarer å levere nok. Erfaringsmessig så vet vi at spesielle produkter har en tendens til å få meget stor etterspørsel og det tror jeg kan være reelt her også, men vi håper alle som ønsker får sin versjon til lanseringsdagen når den tid kommer.
I alle fall, helt siden Sony annonserte sitt bidrag til den virtuelle verden på GDC i 2014, har interessen for produktet vært formidabel. Det vil si at pr. i dag er over 230 utviklere og utgivere i gang med spill til Playstation VR. Det vil si at når produktet er ute for salg så er det store sjanser for at det også er en god del spill tilgjenglig.
Her er utdrag fra pressemeldingen jeg fikk tilsendt;
For øyeblikket arbeider mer enn 230 utviklere og utgivere med PS VR-titler; fra mindre, uavhengige grupper til de største utgiverne som 2K Games, Electronic Arts Inc. og Ubisoft Entertainment. Det totale antall titler som er i utvikling for PS VR fra disse, samt fra SCE Worldwide Studios (SCE WWS), har nå passert mer enn 160, og over 50 av disse titlene, inkludert Eagle Flight (Ubisoft Entertainment), EVE: Valkyrie (CCP Games), Headmaster (Frame Interactive), Rez Infinite (Enhance Games), Wayward Sky (Uber Entertainment), RIGS: Mechanized Combat League, Tumble VR, Until Dawn: Rush of Blood og VR Worlds (SCE WWS), forventes å bli lansert innen slutten av 2016. DICE og Lucasfilm arbeider også med en helt ny Star Wars? Battlefront?-spillopplevelse (Electronic Arts Inc.) kun for PS VR.
I tillegg vil THE PLAYROOM VR*4, utviklet av SCE WWS, bli gjort tilgjengelig som en gratis nedlastning fra PlayStation®Store til alle PS VR-eiere, samtidig med lanseringen av systemet.
For å forsterke utvidelsen av PS VR sitt programvareutvalg, samarbeider SCE med program- og mellomvareutviklere*5 for å frembringe innovative teknologiløsninger og forbedre spillutviklingsmiljøet for PS VR.
Systemet har også en kinomodus, som lar brukere nyte et utvalg av innhold på en stor, virtuell skjerm*6 mens de bruker headsettet. Innhold som støttes av den kinomodusen inkluderer vanlige PS4-spill og videoer, så vel som et utvalg av PS4-funksjoner, inkludert Share Play og Live from PlayStation. Brukere vil også kunne nyte 360-graders fotografier og videoer som er opprettet av enheter som omnidireksjonelle kameraer på PS VR via PS4 Media Player, som lar dem føle det som om de er fysisk tilstede inne i den aktuelle scenen.
Her er specsene til Playstation VR:
Produktnavn | PlayStation®VR |
Produktkode | CUH-ZVR1series |
Utgivelsesmåned | Oktober 2016 |
Eksterne dimensjoner | VR-headsett: Ca. 187×185×277 mm (bredde × høyde × lengde, ekskludert største projeksjon, hodestropp på kortest mulig lengde) Prosessorenhet: Ca. 143×36×143 mm (bredde × høyde × lengde, ekskludert største projeksjon) |
Masse | VR-headsett: Ca. 610g (ekskludert kabel) Prosessorenhet: Ca. 365g |
Visningsmetode | OLED |
Panelstørrelse | 5.7 tommer |
Paneloppløsning | 1920×RGB×1080 (960×RGB×1080 per øye) |
Oppdateringsfrekvens | 120Hz, 90Hz |
Visningsfelt | Cirka 100 grader |
Sensorer | Seks-akset bevegelsessensorsystem (tre-akset gyroskop, tre-akset akselerometer) |
Tilkoblingsgrensesnitt | VR-headsett: HDMI, AUX, stereo-hodetelefonkontakt Prosessorenhet: HDMI TV, HDMI PS4, USB, HDMI, AUX |
Prosessorenhetsfunksjon | 3D-lydprosessering, sosial skjerm (speilingsmodus, separat modus), kinomodus |
Inkludert | VR-headsett × 1 Prosessorenhet × 1 Tilkoblingskabel for VR-headsett × 1 HDMI-kabel × 1 USB-kabel × 1 Stereo-hodetelefoner × 1 (med et komplett ørepluggsett) AC-strømkabel × 1 AC-adapter × 1 |
*Dette er prototypens spesifikasjoner og design, og kan være underlagt endringer.
Det vil med andre ord si at vi har virkelig noe spennende å se frem til og jeg gleder meg som bare rakkern til å prøve Playstation VR og se hvordan spillopplevelsen heves enda noen hakk.
Hva prisen vil bli har jeg ikke fått med meg ennå, men håper at Sony ikke velger å sette prisen altfor høyt. Blir spennende å se i alle fall.
Gleder du deg til Playstation VR og skal du ha det når den tid kommer?
#playstationvr #sony #playstation #ps4 #playstation4 #spill #gamer #gaming
Er litt skeptisk til VR fortsatt, og kommer nok til å være en av de som venter litt og ser hva folk synes og hvordan det funker. At VR nok er fremtiden, det er det sikkert ingen tvil om, men for meg som har briller og får vondt i hodet av 3D så kjenner jeg skepsisen ligger litt godt enda 🙂