Unravel – Et vidunderlig spill


 

Spillet er sponset

Trodde ikke jeg skulle si det, men jeg er forelsket. Om det er vårlukten som begynner å gjøre seg gjeldende eller om at jeg virkelig har blitt truffet av amors piler vet jeg ikke, men jeg er dønn forelsket. Unravel har fanget meg og mitt spillhjerte så til de grader. Jeg er faktisk så forelsket at jeg veiver høyt med klassiskflagget nå.
 

Har du hørt om den lille svenske spillutvikleren Coldwood Interactive? Det har ikke jeg heller inntil da utvikleren fra Umeå annonserte det utrolig sjarmerende Unravel og hvem hadde trodd at spillet skulle treffe meg så innerst inn i hjerterota som det gjorde. Ikke jeg, men sånn er det.
 

Unravel er et spill som tar deg med på en fortryllende historie. Vår lille garnfigur ved navn Yarny serverer oss en tur vi sjelden vil glemme. Spillet er så inn i granhampan bra lagd at jeg ikke får sagt det og nok en gang er det en svensk utvikler som sørger for det.


 

Det er lett å se at utvikleren Coldwood Interactive har kost seg med utviklingen og pøst på med små sjarmerende ting som vet å sette seg inn i spillhjertet på folk. Selv de som i grunnen ikke er superinteresserte i spill har latt seg fange av Unravel. Jeg kjenner flere som i grunnen ikke er ?gamere?, men på grunn av Unravel har tatt steget og spilt spillet. Det sier litt hvordan spillet fanger en.
 

Først vil jeg også påpeke at jeg har hatt spillet en stund og jeg har hatt god tid på å spille det. Nettopp det er jeg også utrolig glad for og ikke alle spill som klarer å fange meg like godt som Unravel har klart.


 

Okei, så over til hvorfor spillet er så inn i hampen bra. I spillet styrer du den meget sjarmerende garnfiguren Yarny. Denne figuren er et sammensurret garnnøste og som stadig blir mindre og mindre jo lengre du kommer deg fremover. På veien gjennom norsk?ehhh?svensk natur så finner du garnslumper hist og her. Disse kobler deg sammen og gjør at du kan dra lengre og lengre ut på det spennende eventyret. Som om ikke det er nok, du finner også tråder hengende rundt omkring og disse trådene er ledetråder på hvordan du kan løse de forskjellige puzzlene som dukker opp på veien.
 

For ja, spillet har dungevis med intelligente puzzles som må løses og det gjelder å holde de små grå i aktivitet. For en gammel mann som meg, så krever det sitt og hvor jeg flere ganger måtte stoppe helt opp og klø meg godt i hodet. For ikke like alltid at ting sa seg selv hvordan det skulle gjøres. Til slutt etter en del grubling så kommer man seg videre.


 

veien fanger du opp historiske minner som har skjedd hos en gammel dame og allerede helt i fra starten ser du hvordan det hele er bygd opp. Små minner fanger deg og kan innrømme at ståpelsen har gjort seg gjeldende mang en gang gjennom spillet. Her opplever man alt fra glede til sorg gjennom disse minnene som dukker opp i jevne mellomrom. Frysningene har stått i kø med andre ord. Nettopp denne fortellerdelen er det som gjør spillet så unikt og som får mitt spillhjerte til å pumpe hardt.


 

Spillet kan vel egentlig beskrives som et plattformspill ala Super Mario og som gjør at du må inneha både gode reaksjoner og koordinasjon i tillegg til kløkt for å gjennomføre de mange puzzlene som dukker opp.
 

Du ser alt fra siden og hvor spillet skroller seg til siden, men du kan også gå et godt stykke tilbake om det er ting du har gått glipp av eller hvor du virkelig har kommet deg bort fra sporet.
 

Coldwood Interactive har på en mesterlig måte klart å få frem en grafikk, detaljgrad som nærmest ikke kan beskrives. Gjennom en herlig natur med knall spreke farger hvor utvikleren virkelig har lekt seg med fargepaletten får deg til å måpe av ren beundring. Det er nesten så du ikke kan tro det du ser åpenbare seg fremfor deg. Er det noe jeg kan hakke på så er det musikken. Selv om den er innmari fin og passer godt inn i spillet, så er det ikke så altfor stor variasjon her. Flere fine, stemningsfulle melodier hadde gjort seg og sørget for at lydbildet hadde blitt top notch.


 

Plattformspill er en sjanger som står meg nær og har helt siden jeg var en ung og lovende gamer vært hekta, men når et spill som dette dukker opp, ja så blir jeg regelrett tatt på senga. Selv om utvikleren Coldwood Interactive tar litt av innholdet fra forskjellige spill, så klarer de å lage et spill som gir oss en ren unikhet. Puzzlene, omgivelsene og brettoppbygningen er så tight og godt satt sammen at man nesten ikke kan tro det man har opplevd. Unravel med det lille garnfiguren Yarny er noe av det beste jeg har spilt på lenge. Det er utfordrende og krever at jeg tenker før jeg hopper ute i det. Alt dette gjør at spillet treffer mitt spillhjerte og gir meg en unik gaming opplevelse.


 

Jeg er rett og slett evig takknemlig til den svenske utvikleren og som har lagd et plattformspill i verdensklasse og som hos meg har havnet på listen min over klassiske spill. Det er ikke mange spill på denne listen i forhold til hvor mange jeg har spilt opp igjennom mine snart 44 år lange gamingliv. Derfor er det ikke vanskelig for meg å anbefale dette tidløse spillet som like gjerne kan spilles mange år fremover. Takk Coldwood Interactive for en unik spilllopplevelse. Jeg er dere evig takknemlig. Her er årets plattformspill klart for deg og du finner det til Playstation 4, Xbox One og PC.

 

 
VVLzQMqWER8
#spillmagasinetreview #unravel #coldwoodinteractive #electronicarts #ea #anmeldelse #omtale #spill #gamer #gaming
Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Unravel – Et vidunderlig spill

  1. Dette spillet fortjener virkelig en 6 er.
    Har desverre ikke fått spilt det så mye selv. Men har sett på at elste jenta har spilt en del på det. Grafikken og gameplay er nydelig. Håper på flere slike spill i fremtiden. 🙂

  2. Jeg er allerede i gang med gjennomspilling nr 3 av spillet, og denne gang skal jeg få tak i alle “knappeblomstene” på brettene. Jeg er av samme oppfatning som deg, at dette spillet overgår det meste jeg har spilt de siste årene, og selv om det kun er 3-4 timer langt, så gir det meg mer enn storspill med 30 timer spilletid gjør (Untatt Final Fantasy spillene og The Last Of Us). Jeg synes musikken er så fin i spillet, at jeg prøver å få informasjon fra utviklerene om en eventuell soundtrack. Men som jeg kan se er flere av melodiene cover av andre melodier, så her kan det være rettighetene som gjør at de kanskje ikke kan gi ut soundtrack. Jentene mine på 9 og 11 år er også trollbundet av spillet, så det kan anbefales for barn, selv om til tider noe skremmende ting som skjer.

  3. Trond Sinfour Borgersen: Shit, såpass ja.

    Får håpe du finner ut av musikken og at den blir lagt ut. Perfekt spill for alle aldre og som setter aktivitet for de små går 😀

    Vi har det fint som gamere når spill som dette dukker opp 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top