Anmeldelse: Gigabyte XM300 gamingmus


 

*Sponset av Gigabyte*
 

For mange er nok Gigabyte mest kjent for sine skjermkort og hovedkort, men når jeg forteller at de også har kabinetter, bærbare PCer, headset, muser, tastaturer, miniPCer og strømforsyninger er det mange som ser rart på meg og tror jeg tuller.
 

De fleste her til lands vet ikke at Gigabyte er mer enn bare skjermkort og hovedkort og som gjennom mange år har bygd seg opp og blitt en av de største innenfor segmentet gaming. Selv har jeg mange års erfaring med Gigabyte, men da for det meste med nettopp skjermkort og hovedkort. De siste fire PCene jeg har bygd opp har hatt Gigabyte skjermkort og hovedkort og derfor er jeg også en stor fan av dette merket.
 

Jeg har en gang i mitt gamingliv hatt andre gamingprodukter fra Gigabyte i bruk og det var en gamingmus. En trådløs gamingmus om jeg ikke husker feil. Jeg hadde også en prosessorkjøler som jeg hadde en god stund inntil dumme meg klarte å ta rotta på den ved å støvsuge den slik at viftene fikk en enorm til omdreining. Det tok knekken på lagrene i viftene og en kjapp død for prosessorkjøleren som inntil da fungerte perfekt.
 

Okei, nok prat om det som har skjedd og hva jeg har opplevd med Gigabyte som gamingmerke. Nå er det fremtiden og hva denne populære produsenten presenterer. I og med at mange av dere ikke visste om at Gigabyte har mer enn skjermkort og hovedkort, så passer det ypperlig å presentere en helt ny gamingmus fra produsenten. Jepp, gamingmusen du først som sist kan merke deg er Gigabyte XM300 og stiller seg inn i deres Xtreme Gamingserie. Dette er ikke en trådløs gamingmus som den jeg brukte for noen år tilbake, men en med tråd.
 


 

Gamingmusen ligner en god del på andre gamingmuser jeg har testet ut. Det er vanskelig å finne opp kruttet på nytt når det kommer til design, men det er om designet fungerer og er funksjonelt å bruke som betyr noe. Her har Gigabyte safet godt og ja, XM 300 er en god mus å bruke selv etter mange timers spilling.
 

Gigabyte XM300 har 7 programmerbare knapper. To av disse knappene er såkalte DPI-knapper og som stiller inn DPI-en ?on the fly? som det så fint heter. Du har opptil 6400 DPI til rådighet noe som vil si at du har en kjapp gamingmus i hånda. Videre finnes fire DPI-innstillinger med default 800/1600/2400/3200 DPI. Her kan du selv bestemme hoppene mellom DPI-innstillingene og kanskje tar du steget helt ut og velger 6400 DPI.
 


 

Nedenfor de to knappene på venstreside har Gigabyte lagt inn en gummibelegg noe du også finner på høyreside. Dette gummibelegget sørger for at tommel og lillefinger ligger godt klistret til musen. Helt frem på venstre side sitter et LEDlys med fire punkter. Dette presenterer hvilken DPI-innstilling du bruker under spillingen.
 

Musehjulet er dekket med gummi slik at du får et godt grep på det når du skal skrolle og helt bak på musen finner du logoen til Gigabyte. Denne unike med denne er at du kan velge mellom 16.8 millioner farger og via softwareprogrammet som du laster ned fra Gigabytes nettside, så kan du selv velge hvordan dette lyset skal oppføre seg. Om det skal pulsere, være konstant slått på. Her er det opp til deg og det finnes selv her mange innstillinger.
 

Når vi først er inne på softwaren, så gir den deg kontroll på lysinnstillinger, DPI-innstillinger, makroinnstillinger (9 profiler), diverse profiler, knappetrykkhastigheter, skrollehastighet med musehjulet, i tillegg til knappeprogrammering. Softwaren er veldig enkel å skjønne og selv bestemor ville ha funnet ut av det. Så enkelt er det.
 

Mikrobryterne i knappene reagerer kjapt og konsist. Det vil si det ikke noe lagg eller forsinkelser på mine trykk i forhold til det som skjer på skjermen. Om jeg jobber, surfer eller gamer så funker knappene godt. Faktisk har Gigabyte gått ut med at mikrobryterne skal tåle å trykkes over 20 millioner. Det er ikke ille det.
 


 

På undersiden finnes tre teflonføtter og som sørger for at glidingen er god uansett hvilken musmatte du bruker og som vanlig når jeg tester gamingmuser så må jeg se om det er noen forskjell på musmattene og hvordan gamingmusen reagerer. Jeg har tre typer musmatter som jeg tester XM300 på. Musmattene har forskjellige overlag. En har grovt underlag, en annen har fint underlag og den tredje har hardt underlag. Her er det viktig at gamingmusen funker på alle disse underlagene og det gjorde XM 300 til glans. Til og med fungerte musen på mitt litt grove kontorbord og det er imponerende i seg selv.
 

I og med at det er en gamingmus så må jo selvsagt diverse spill testes ut også. I min test av XM300 spilte jeg Battlefield 4, Homefront: The Revolution, Cities Skylines, Far Cry Primal, The Division, Counter-Strike: Global Offensive og til slutt Rise of the Tomb Raider. Alle disse spillene krever så til de grader god nøyaktighet og det ga XM300 meg. I alle spill fungerte den perfekt og med at jeg la inn forskjellige profiler til de forskjellige spillene så ble alt virkelig perfekt.
 

Om jeg skal være litt kritisk, så må det være at man setter fingermerker på musen etter litt bruk. Det vil si, du ser hvor fingrene har ligget. Har til og med prøvd å vaske det bort, men det har ikke hjulpet. Dette blir litt i det kosmetiske hjørnet og ikke på bruksmulighetene og funksjonaliteten som er aller viktigst i mine øyne.
 


 

har jeg spilt en god del med Gigabyte XM 300 og jeg har funnet min følgesvenn i tiden fremover. Den er veldig behagelige å spille med. Softwaren gir meg full kontroll og den reagerer kjapt og konsist på mine bevegelser og trykk. Jeg har lite å trekke på musen og som yter godt til mitt bruk. Med at jeg kjenner Gigabyte stort sett med kun skjermkort og hovedkort, så er jeg litt glad for at de her kommer med andre gamingprodukter som også har god kvalitet. XM300 er i alle fall en gamingmus jeg uten tvil kan anbefale og som jeg er blitt glad i. Gigabyte, fortsett med dere gjør og kom med stor variasjon av gamingprodukter. Det varmer mitt gaminghjerte. Dere har definitivt ekspertisen og nå gleder jeg meg til å se hva annet dere kommer med som er med på å gi oss gamere gode spillopplevelser.
 

Vil du vite mer om Xm300 så klikk deg inn på nettsiden til Gigabyte.

0k4XZLHTdHM

#spillmagasinetreview #review #anmeldelse #gigabytexm300 #gamingmus #spill #gamer #gaming #game #gigabyte

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top