Var ikke dette dumt Gearbox?


Bildet er fra Overwatch
 

At spillserier har herjet med hverandre er ikke noe ukjent for oss gamere. Det har skjedd mang en gang og kommer garantert til å skje igjen. Eksempler på spillserier og spillutviklere er Call of Duty-serien opp imot Battlefield-serien hvor sistnevnte stort sett har tapt kampen om spillernes gunst. En annen spillserie som også har konkurrert opp i mot hverandre er World of Warcraft og Guild Wars hvor sistnevnte nok en gang har slitt med å nå opp til populariteten til Blizzards World of Warcraft.
 

Slik som dette kunne jeg har holdt på lenge. For det finnes mange, mange slike eksempler på konkurrerende spill i samme sjanger og hvor kun en har gått av med seieren. Det merkelige er at slik har det alltid vært og spesielt med de eksemplene jeg nevner her. Blizzard har alltid trukket det lengste strået og Activison har alltid vært den klare seierherren og slått konkurrenten Electronic Arts langt ned i støvlene.
 

I disse dager skjer det igjen og denne gangen er det den populære spillutvikleren Gearbox som får oppleve hvordan det er å havne i bakevja. Klart, det er ikke hvilken som helst konkurrent Gearbox kniver med, men selveste spillokomotivet Blizzard. Sistnevnte har en pengekasse som er enorm og resurser mange spillselskaper kan drømme om. Gearbox blir uten tvil en underdog om man sammenligner disse to spillutviklerne. Likevel føles det nå ut som om godeste Gearbox har satset på feil hest og brukt opp kruttet lenge før de burde. Da tenker jeg selvsagt på deres spill Battleborn. Et MOBA (Multiplayer online battle arena) actionspill. Spillet fikk sånn noenlunde gode karakterer og den første tiden så det faktisk lovende ut salgsmessig.
 


Bildet er fra Battleborn

har den pipen fått en helt annen låt. Nå innser Gearbox at de har blitt totalt overkjørt av lokomotivet Blizzard med deres spill Overwatch som ble lansert i går, tirsdag 24. mai. Overwatch har allerede solgt mye mer enn det Gearbox klarte med Battleborn det første døgnet i tillegg har gjengen hos Gearbox innsett at de virkelig må gjøre noe for å opprettholde interessen til sine spillere. De har nemlig satt ned prisen på spillet i tillegg til at de nå gir ut gratis tillegg i spillet deriblant nye karakterer.
 

At MOBA-spill er populære for øyeblikket er det ingen tvil om og da tenkte vel utvikleren Gearbox at de skulle være med på moroa. Lite visste de at deres konkurrent Blizzard ville gjøre så rent bord som de gjør nå. Spørsmålet er bare hvordan vil det gå videre med Battleborn i kampen mot Overwatch. 
 

Skal jeg være helt ærlig så frykter jeg at Battleborn kommer til å bli en aldri så liten kalkun for Gearbox og som kommer til å selge fryktelig dårlig i det lange løp om man skal sammenligne med f.eks. Overwatch. Her vil Blizzard på nytt oppleve en suksess som gjengen i Gearbox vil misunne. Mitt spørsmål til Gearbox er om det var så smart å lansere Battleborn så tett opptil lanseringen av Overwatch? For denne kampen tror jeg dessverre at Gearbox kommer til å tape så inderlig mye. Burde Gearbox ha kommet med spillet flere måneder før? Da ville de kanskje ha klart å få bygget opp en større herskare fans i starten noe jeg tror ville ha vært deres fordel og da ville de sikkert ha solgt flere spill også. Om de hadde valgt å lansere spillet etter Overwatch, tror jeg dessverre de ville ha slitt uansett. Tidspunktet her for to såpass like spill er nok det som sørger for undergangen til Battleborn, dessverre.
 

Jeg har ennå ikke fått muligheten til å spille Overwatch (eller Battleborn), men noen av mine venner har begge spillene og de innrømmer gjerne at de heller vil spille Overwatch enn Battleborn hvor førstnevnte er mange hakk bedre både på utførelse, innhold og muligheter. Blizzard ser ut til å ha på nytt klart å etablere seg i en ny sjanger, nemlig MOBA-sjangeren og igjen er det ikke annet enn å la se imponere over denne utrolig suksessrike spillutvikleren som stadig erobrer nye deler av spillverden.
 

Håper nå for guds skyld at Gearbox ikke gir seg og kjemper med nebb og klør selv om kampen ser ut til å være mellom David og Goliat. Tror nok fortsettelsen for Battleborn er Gearbox er å pøse på med gratis ting og tang slik at interessen opprettholdes. Så blir det veldig spennende å se hva som skjer og hvor stort Overwatch egentlig blir.
 

Kanskje blir jeg faktisk og spille Overwatch selv også. Har mange venner som maser på meg om å spille Overwatch, deriblant mange kjente Youtubere som vil ha meg med. Så en får se med tiden og ikke umulig at det blir videoer med Overwatch på kanalen min – SpillPappa
 

Hvilket av disse spillene spiller du, Battleborn eller Overwatch?
 


 

#battleborn #overwatch #gearbox #blizzard #spill #gamer #gaming #game

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

8 thoughts on “Var ikke dette dumt Gearbox?

  1. Selvfølgelig må du teste Overwatch! Som du sier vil spill alltid stilles opp mot hverandre, noen ganger vil man komme seirende ut, andre ganger ikke. Du sier de ikke ville ha klart seg om de ga ut Battleborn etter Overwatch, både ja og nei tror jeg. Om de ga det ut kort tid etter ville nok ikke mange luktet på det… Men om det kom ut en god stund etter, så kan det være folk var på leiting etter noe nytt. Blizzard er jo stort, å har ressurser til å få lansert et bra spill hurtigere enn små utviklere. I tillegg til massiv PR!

  2. Jeg har Overwatch, det var en bursdagspakkesang fra min Onkel og Tante. Jeg har spilt det litt i beta og, så jeg vet hva jeg går til, og det er et sånt spill som helt klart er best om man kjenner de man spiller sammen med. Spesielt når man er så dårlig på den typen spill som jeg er 🙂

  3. Mia: Håper på det, men føler dessverre at Battleborn kun blir en døgnflue mens at Overwatch vil henge en god stund. Blir spennende å se 😛 Spiller du Overwatch? 🙂

  4. Høres ut som en plan det, kanskje et Blogger lag? Det er typen spill som er morsomst og spille med folk man kjenner som godtar alle de merkelige feilene man gjør 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top