Pro Evolution Soccer 2019. Bedre enn FIFA?

Reklame | Nordic Game Supply


 

*Skrevet av Håkon Hustad*

I mangfoldige timer har jeg vært så heldig å få teste det nye Pro Evolution Soccer (PES 2019), som kom i slutten av forrige måned, og jeg er faktisk ganske imponert. Grafisk har Konami virkelig gjort en bra jobb med denne versjonen. Sønnen på 3 år var overbevist om at det var på ekte, og ikke spill, så det sier vel kanskje litt? Spillerne ser overraskende ekte ut, og det typiske dradde ansiktet man ofte ser på slike spill var i stor grad fraværende. Med noen unntak, selvfølgelig. Men sammenlignet med tidligere versjoner er dette en klar forbedring!
 

Jeg startet opplevelsen med å spille en treningskamp mens spillet lastet ned og innstallerte siste rest. Selv om det i starten var litt uvant, kom jeg meg fort inn i det og tok en oppskriftsmessig seier i første kamp. Litt skuffende når jeg som United-supporter måtte velge å spille som Man Red, men sånn er det når utviklerne ikke har rettigheter til å bruke alle navn og logoer. Det er i grunn kun en bagatell, men for en som elsker fotball ødelegger det faktisk litt opplevelsen. Og det ødelegger enda mer når både logo og navn er tilstede for Liverpool og Arsenal.
 


 

Etterhvert kom jeg meg over den lille skuffelsen og fortsatte inn i PES utrolige verden.
 

Spillernes bevegelser og pasningsspill vil jeg i stor grad påstå at har kommet et lite skritt lengre enn storebror FIFA, og variasjonene i pasningene var et element jeg beit meg merke i. Nye animasjoner gjør også at følelsen av å virkelig parkere en motstander bare føles enda bedre. Eller å la kevin De Bruyne dra til fra 20 meter, og klistre ballen opp i krysset bak en sjanseløs keeper. Det å la Messi bruke sitt lave tyngdepunkt til å flikke og drible seg gjennom et halvt fotballag, før han elegant setter ballen over hodet på keeper. Iskaldt, og realistisk. Spillerne virker å virkelig ha de talentene som de også har i virkeligheten, og det er utrolig kult.
 


 

Dommerne derimot, der ble jeg ikke imponert. I det hele tatt.Etter en sklitakling selv Cantona ville blitt svett av, med strake føtter og knotter i legghøyde, forventet jeg ikke annet enn direkte rødt og marsordre fra mannen med fløyta. Men den gang ei. Jeg fikk en muntlig advarsel, og spillet fortsatte uten så mye som et gult kort en gang. Jeg så gjennom reprisen, og konstaterte fort med at taklingen var blodrød, i beste fall oransje. Men zebraen på banen godtok det uten straff, og spillet fortsatte.
 

Kommentatorene gjorde det de skal, ikke mer, kanskje mindre. Litt kjedelig, gjentakende og etterhvert plagsom å høre på. Du visste hva de ville si hvis man laget et straffespark, scoret et hatrick eller lignende. Savner noen overraskelser, samt litt mer variasjon generelt. Savnet av Martin Tyler(FIFA) var absolutt tilstedeværende.
 

 

Flyten i spillet generelt er veldig behagelig, og selv keeperne har et vidt spekter av redninger, selv om noe av bevegelsene man ser føles litt statiske. Men det å se keeperen i full strekk, der han akkurat klarer å få fingertuppene på ballen som var på vei mot krysset, ser veldig deilig ut. Men anbefaler ingen å rykke ut med keeper utenfor 16-meteren. Jeg gjorde dette, og etter dette var keeperen savnet. 4 minutter etterpå styrte Ronaldo ballen rolig inn i åpent mål, og keeperen var fortsatt savnet. Vet helt ærlig ikke hvor han ble av etter å ha rykket ut for en takling 4 minutter siden. Mulig han tok seg fri de siste minuttene av omgangen, men det var litt uheldig for min del. Kampen endte med 2-1 tap, og jeg røk ut av turneringen.
 

Det er synd at dette spillet skal lide for mangelen av lisenser til å bruke offisielle logoer, baner og navn. Og det at de nå har tapt rettighetene til Champions League og Europa League gjør ikke saken noe bedre. Selv om de har ligaer som Superligaen i Argentina, Russisk Premier Liga og skotske Premiership, så er det noe som mangler når ikke Premier League-logoen er på plass, og at en av de største kampene i England kalles for Man Red mot Man Blue.
 


 

Jeg vil påstå at spillopplevelsen av PES 2019 er bra. Grafisk tror jeg helt ærlig at de er bedre enn FIFA, uten at jeg på noen måte kan bevise dette. Følelsen av at man blir underholdt av forskjellige variasjoner av pasningspill, finter, skudd og redninger overdekker nesten skuffelsen over manglende lisenser for lagnavn og ligaer.
 

PES 2019 ble lansert til Playstation 4, Xbox One and PC den 20. august. 
 

Ønsker du å vite mer om spillet så klikk deg inn på den offisielle nettsiden
 

*Skrevet av Håkon Hustad*

 

#proevolutionsoccer2019 #konami #fotball #spill #gamer #games #game #game #gaming #fotballspill #fifa
 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top