*Skrevet av DJ, artist og gamer Håkon Hustad*
I mine yngre dager kom jeg etter hvert inn i Call Of Duty sin utrolige verden. Modern Warfare var alt jeg ønsket meg, om ikke mer.
Med en singleplayer som tok meg med storm, og en multiplayer som gjorde at man rett og slett ikke klarte å stoppe å spille. Flere hundre timer med Modern Warfare, World at War og Modern Warfare 2 føltes absolutt ikke som bortkastet tid!
I årene som gikk kom det stadig nye spill i serien fra Activision, men etter hvert som spillet utviklet seg mistet jeg mer og mer interessen.
Jeg gikk i senere tid over til andre spill, da jeg ikke lengre kjente meg igjen i den verdenen
jeg spilte spesielt under MW2. CS:GO, Battlefield og til slutt PUBG tok meg mer inn i den realistiske verdenen jeg var ute etter, og timene fløy av gårde. Men jeg klarte aldri å glemme dette spillet som fanget min interesse i 2009.
Da trailerne begynte å rulle over skjermen, om at Call Of Duty: Black Ops 4 kom tenkte jeg at dette er sikkert et like futuristisk spill som forgjengerne. Og at dette helt sikkert ikke var noe for meg. Men herregud så feil jeg tok! Her har utviklerne faktisk hørt på de som lenge har skreket om å gå tilbake i tid, og lage spillet mer likt det som ble lagd tidligere.
Multiplayer:
Her har Trayarch, Infinity Ward og Sledgehammer games gjort en bra jobb med å gjenskape noe av følelsen man satt med når man spilte de tidligere versjonene av spillet. Ingen løping langs vegger, ingen hopping langt opp i været, og våpnene er realistiske våpen, uten for mye tøy og tull.
Specialists er tilbake, med karakterer med unike egenskaper man kan benytte seg av gjennom spillets gang. Det er totalt 10 man kan velge: Ruin, Prophet, Battery, Seraph, Nomad, Firebreak, Recon, Ajax, Torque og Crash. De seks første er karakterer man kanskje husker fra Black Ops 3, mens de fire siste er nye for Black Ops 4.
Banene er også for mange godt kjente. Flere baner er hentet opp fra skuffen, pusset opp og børstet støv av, for å brukes i det nye spillet. Man finner baner som Jungle, Summit, Slums, Nuketown og Firing Range, som for de fleste bør være godt kjente baner. Nuketown er foreløpig ikke lansert, men vil etter ryktene komme en gang i November. Personlig er dette kanskje en av banene jeg gleder meg aller mest til å spille!
Endringer i multiplayer-delen fra tidligere er blant annet at man må fysisk heale seg ved hjelp av firstaid-kits, og helsen regenereres ikke automatisk slik den har gjort tidligere. Man kan også gjøre flere endringer på våpnene sine enn tidligere når man customizer sine klasser.
Alt-i-alt mener jeg Multiplayer har fått et godt løft, og at det nå er tilbake på et nivå som nærmer seg gamle standarder. Selv om jeg aldri klarer å få tilbake nøyaktig den følelsen jeg satt med under Modern Warfare 2. Kall meg gjerne gammeldags.
Zombies:
Zombies er noe vi har prøvd før i denne spillserien. Et co-op modus, der man sammen bekjemper zombies i en stadig større verden. Jeg for min del har aldri vært en stor fan av Zombie-delen av disse spillene, men det fungerer godt som et avbrekk fra både Multiplayer-delen og Blackout. Jeg merker ingen store forskjeller fra tidligere spill, bortsett fra våpnene og banene naturligvis.
Blackout:
Som en over gjennomsnittet battleroyal-fan kunne jeg ikke annet enn å glede meg til å prøve ut Call Of Dutys svar på den populære spilltypen: Blackout.
Jeg har mange timer bak meg i lignende spill, spesielt innenfor Player Unknown. Battlegrounds, og elsker den spenningen og stresset dette medfører meg som spiller.
Blackout starter i likhet som PUBG og Fortnite med at man befinner seg i en farkost høyt over bakken før man etter hvert hopper ut mot der man ønsker å lande og utløser en fallskjerm slik at man ikke smeller rett i bakken. Deretter er det om å finne seg et våpen så fort som mulig å forsvare seg mot alle de andre 99 spillerne med samme oppdrag som deg: Å overleve! Man finner alt mulig spredt omkring på banen, som f.eks våpen,ammunisjon, attachments, healing, Perks og granater. Man samler opp så mye man føler man trenger eller har plass til før man reiser videre inn mot området på kartet som stadig blir mindre og mindre. Regelen er enkel: Den som lever helt til slutt, vinner!
Utviklerne har implementert baner som man kjenner igjen fra tidligere spill rundt omkring på mappet. Morsom effekt, som gjør at man kan kjenne seg igjen selv på den største banen Call Of Duty noen sinne har lagd. Noe som skiller dette fra andre lignende spill er både at man kan støte på zombier og man kan kjøre rundt i både ATV, Lastebil og helikopter.
Alt i alt vil jeg si at dette spillet har tatt meg tilbake i tid, til den tiden da Call Of Duty faktisk var morsomt å spille.
Det eneste jeg savner er singleplayeren som CoD hadde tidligere. Der var de gode! Kan garantere at det blir mange timer spilling i de kommende ukene. Og nå er det sannelig ikke mange dager til Battlefield V slippes. Kommer ikke til å ha nok timer igjen i døgnet til alle godbitene som komme på løpende bånd i denne tiden. Høsten er magisk!
*Skrevet av DJ, artist og gamer Håkon Hustad*
#callofdutyblackops4 #blackops #cod #håkonhustad #spill #gamer #gaming #games #game #spilling #anmeldelse #omtale #review