Mild november for de fleste av oss


Om du lengter etter snø må nok de fleste av oss vente en god stund før den kommer…
 

Jeg har alltid vært fascinert over været og hvordan været påvirker oss på godt og vondt. En stor drøm er å oppleve en gedigen tornado på nært hold og se de kraftfulle naturkreftene vi har i rundt oss. For å si det slik, vi mennesker må nok innse at vi ikke kan temme været selv om vi til tider kunne ønske det. For en måneds tid siden gikk jeg ut med en spådom om hvordan oktober ville bli og da spesielt for oss som bor i midt-Norge. Jeg traff sånn noenlunde med spådommen med kaldere vær og perioder med snø/sludd for de fleste av oss. Det ble også slått kulderekorder over en lav sko, men starten av oktober var mild og varm med temperaturer over 20 grader mange steder.
 

Nå er november måned over oss og da er det vel på tide å komme med en ny spådom for denne måneden. Spørsmålene om november og spesielt julen har for lengst begynt å komme og da fant jeg ut at jeg like gjerne kunne skrive noen ord om hvordan jeg tror været for november blir. Denne spådommen er igjen basert på mine føringer med værstatistikk siden 1987 og hvordan tendensen kommer til å bli. Da ser jeg er på hvordan lavtrykkene, høytrykkene stiller seg og om det dukker opp stabile høytrykk. For dette setter også opp mer stabile vindretninger og som igjen bestemmer hvordan temperaturen blir.
 

Først er det bare å innrømme at november kommer til å bli mildere enn normalen med temperaturer som varierer fra over ti plussgrader og nedover til noen få minus. For de som venter på snøen skal lave ned så må jeg nok dessverre skuffe disse. De store snømengdene vil nok la vente på seg, men i slutten av måneden ser det ut til at snøen vil dukke opp. Da er det håp for nordvestlige vinder og med snøbyger. Disse bygene vil da gi snø for de fleste av oss og mengdene vil varierer fra sted til sted. 
 

Temperaturmessig så vil det bli forholdsvis mildt for årstiden og vindretningen vil ligger på mellom sørøst, sør og sørvest for det meste av tiden fremover til slutten av måneden. Hvordan desember blir vil jeg ikke si noe om nå, men kommer tilbake til det i starten på julemåneden. Inntil videre så får vi nyte høstlig værtype med milde temperaturer noe jeg er glad for. 
 

Hvordan var oktober hos deg? Håper du på at det skal bli snø? 
 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top