Fra tidenes beste til tidenes verste!

 

Nå er det mange som har gitt opp sommerværet og mistet helt håpet for at vi skal få et lite snev av den sommeren vi hadde i fjor. Mange håpet på det og trodde at nå var vi inne i en god periode hvor dette var tilfellet. Dessverre så kunne jeg det rett etter fjorårets fantastiske sommer fortelle at det ikke ville skje. Med at det var over 50 år siden vi sist hadde en slik sommer som i fjor så hadde det vært totalt unormalt om sommeren i år ble like bra. En sommer vi hadde i fjor kommer nok sikkert den dagen jeg har parkert tøfla, det vil si om 50 år.

 

Fra tidenes beste til tidenes verste kan en vel trygt påstå at sommeren hittil har vært. For i følge Meteorologisk Institutt så har det f.eks. ikke vært kaldere og våtere vær i Trondheim siden 1870 og det sier litt.

 

Men over til årets “fantastiske” sommer og hvordan den hittil har vært. For oss solhungrige trøndere har sommeren vært begredelig så langt med forholdsvis kjølige temperaturer og faktisk med nysnø på fjelltoppene rundt omkring. I Troms og omegn skal vi ikke langt tilbake i tid før at snøen lå som et hvitt teppe der. Det er ikke lenge siden vi her i Midt-Norge opplevde det samme i høyden. Det snødde, sluddet og haglet. Ikke til å tro at vi er i juli. Trist er det for de som venter på å nyte varme, bading og soling. Årsaken til denne tilstanden er et skikkelig alfahøytrykk som har ligget og befestet seg i Mellom-Europa Dette høytrykket har ført til hetebølge med temperaturer langt over det normale. Europa har rett og slett fått heteslag den siste tiden og slik det ser ut tiden fremover så vil de fortsatt få det godt og varmt.

 

 

Det å spå været er ikke enkelt og jeg har bommet før og kommer garantert til å bomme igjen, men heldigvis treffer jeg også og det gjorde jeg for spådommen av juni og begynnelsen av juli. Før mediene fanget opp at vi kom til å få en “normal” sommer så skrev jeg et blogginnlegg om at vi skulle få det også. Sommeren har vel kanskje ikke helt vært “som normalt” med meget lave temperaturer og mye nedbør så langt i juli. Juni var ikke stort bedre den heller.

 

Sommeren slik den ser ut nå blir ikke så ille. Vi må bare gjøre unna et par uker til med ustabilt vær for de fleste av oss. Etter det så blir været mer stabilt og vi endelig kan få oppleve hvordan en sommer til en viss grad skal være. For høsten blir rimelig tørr og fin med en god del sol, forholdsvis høye temperaturer for årstiden og slettes ikke umulig at diverse temperaturrekorder vil falle rundt omkring. Været blir stort sett ganske likt over det hele bortsett fra unntak i nord som dessverre får pålandsvind til tider og kjøligere vær, men de får også bra vær inn i mellom slagene og får varmet seg litt før vinterenmånedene melder sin ankomst. Ellers vil vindretningen stort sett variere fra sør, sørøstlig, østlig noe som betyr godt vær i alle fall for oss i Midt-Norge.

 

Etter det jeg ser tendensen ut til at det blir mulighet for bading, soling og etterlengtet varme for de fleste av oss og gud som jeg gleder meg til det. Har til tider vært værdeppa og ikke bra for kroppen at sola har vært så sjelden frem de siste ukene for oss her i midten av landet. Det skal bli godt med en fin start på høsten og en forholdsvis fin slutt i juli. For den 27. juli skal jeg og dama mi på musikkfestivalen Parkliv her på Orkanger og gleder meg sykt mye til det og i fjor var været helt vidunderlig hvor vi gikk i meget lette klær selv på natten. Været på Parkliv ser ut til å bli bra, men ikke like bra som i fjor, men i forhold til hvordan det har vært så blir det en god del bedre. Herlig skal det i alle fall bli.

 

 

Så nå er det bare å se bitte litt fremover og trøste seg med at det blir bedre og mer stabilt om ikke så altfor lenge. Først må vi gjøre unna en uke som faktisk ikke ser så ille ut og hvor Norge nå får en liten pause i all den nedbøren vi har hatt og hvor varmen etterlengtet dukker opp. Til og med på Svalbard blir det godt og “varmt” med temperaturer på rundt 20 grader. Fra øst kommer meget varm luft og omkranser øygruppen med varme.

 

Det gjelder å nyte de dagene vi får for fra neste uke er vi tilbake til den samme gamle tralten med kjølig vær og litt spredt nedbør rundt omkring vårt langstrakte land. Ekstremvær er det heldigvis ikke snakk om, men det blir på langt nær like bra vær som vi har denne uken. Stort sett det som har kjennetegnet hittil i sommer er pålandsvinden for oss midt i landet og da blir været som det har vært, dessverre. 

 

 

Nå ser jeg altså frem mot slutten av juli og august som kommer til å bli bedre gjennomsnittlig over det ganske land. Til og med starten på september ser ikke ille ut og kan gi noen flotte dager med forholdsvis høye temperaturer for mange av oss. Gud som jeg gleder meg til det. Det skal bli sykt godt og få varmet skrotten litt før vinteren kommer med sine kalde gufs. 

 

Uansett, været kan vi ikke gjøre noe med og det blir som det blir. En må bare kle seg og te seg etter det vi får servert fra oven. Fortsatt god sommer til alle mine trofaste “værlesere”. 

 

Hvordan har sommeren vært hos deg hittil? Er du en av værvinnerne hittil?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top