Unormal varm sommer eller mot det normale?

 

Det er ikke enkelt å forutse været og selv meteorologene med sine meget så kraftige værkomputere sliter dag for dag å melde været for oss solhungrige nordmenn. For uforutsette ting kan plutselig skje. Før man vet ordet av det så bygger det seg opp et alfahøytrykk og legger store områder under solen over lengre tid. Dette skjedde for de fleste av oss i vårt langstrakte land i fjor sommer med tørke, skogbranner og elendige avlinger for bøndene.

 

Sommeren i fjor var en av de varmeste i manns minne og sjansen for at sommeren blir like “bra” som i fjor er liten. Selv i mitt 46 år lange liv har aldri opplevd makan som fjorsommeren og i mine værstatistikker har jeg heller aldri opplevd at været er det samme som året før. Alltid er det variasjoner mellom årene selv om tendensen i f.eks. temperatur, nedbørsaktivitet m.m. er ganske likt, så blir det aldri helt likt.

 

 

Det er mange den senere tiden som har spurt meg om hvordan været blir og om vi får samme sommer som i fjor. Til alle har jeg sagt at vi ikke gjør det. Selv om vi ikke får jevnlige temperaturer over 20 grader så blir ikke sommeren så ille, men på langt nær like varm som i fjor. De franske meteorologene har visst tenkt å slå på stortromma og melder at sommeren i år kommer til å gå over i det unormale når det kommer til varme. For de av dere som vil ha en varm sommer kanskje lik den vi har i fjor så må jeg si at de franske meteorologene bommer litt her og hvor sommeren blir litt mer mot det normale med variasjoner i vær og temperaturer over det hele for Norges del. 

 

For oss i Midt-Norge så vil vi få en del pålandsvinder og det medfører enkelte perioder med kjørligere vær og nedbør, mens når vi kommer i mot slutten av juli så vil det gjennomsnittlig bli varmere og dette strekker seg godt inn i august. De som bør sørpå vil få en litt mer stabil værtype selv om lavtrykkene også her vil gjøre seg gjeldende og i perioder gi en god del nedbør. Nordpå så blir det ikke så ille og en del perioder med fralandsvind og i nord betyr det rimelig brukbart vær. Temperaturmessig så blir det mer normalt med innslag av temperaturer over 20 grader. For å si det slik, sommeren i år blir ikke unormal varm som de franske meteorologene mener. Det er ikke et eneste alfahøytrykk å se og tvilsomt at det dukker opp med det aller første. 

 

 

Hvordan høsten blir er litt vel tidlig å si noe om, men tror den ikke blir så aller verst og hvor temperaturene i perioder blir forholdsvis høye og kanskje kan det også bikke mot det unormale her, men som skrevet, det er litt tidlig å si det med sikkerhet ennå. 

 

Jeg liker godt å følge med vær og vind noe jeg har gjort siden jeg bitte, bitte liten. Sommeren i fjor har jeg aldri opplevd med den varmen før så det er noe jeg må ta med meg i føringene. Derfor er det også spennende hvordan været blir om det sommer, vinter, høst eller vår. Sommeren i år blir altså bunn og i grunn mer normal. Bademuligheter blir det garantert og godt vær for grilling blir det også, men variasjoner hvor man bor i landet vil det være. 

 

Hvordan har sommeren hittil vært hos deg og håper du på at sommeren blir like bra som den vi hadde i fjor?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top