Feil i spill gjør livet surt!

 

Opp igjennom årene har jeg opplevd mange merkelige feil i spill eller som vi på fagspråket kaller bugs. Som “gammel” gamer har jeg opplevd mye komisk av bugs i spill, men også irriterende bugs hvor jeg har vært så  irritert at jeg rett og slett har slått av spillet i vilt sinne. Dette kan være bugs som har dukket opp i singleplayerspill som i multiplayerspill, men like irriterende. Slik spillverden har blitt i dag har spillene en tendens til å bli utgitt lenge før de egentlig skulle ha blitt gjort. Det vil si, spillene allerede fra første utgivelsesdag har masse bugs og som må rettes opp enten ved en oppdatering samme dag som lanseringen eller så kommer oppdateringen noen dager etter. Det finnes også spill som aldri blir helt feilfrie og som hele tiden har bugs som enten irriterer eller som bare er der for kosmetisk og ikke gjør så mye med spillbarheten. Er spillutviklere og spilldistributører for opptatte av å pushe spillene altfor tidlig og hvor det er pengene som rår og ikke om spillet er tilstrekkelig bugfritt? Dessverre store sjanser for det ja.

 

En spillserie som jeg har spilt en god del opp igjennom årene er Battlefield. Denne spillserien har for meg betydd utrolig mye, men dette er også en spillserie som enkelte ganger irritert meg spesielt med tanke på bugs og dårlige oppdateringer. Dessverre har det alltid vært litt slik med Battlefield-spillene og en sjelden gang har jeg irritert meg over bugsene, men stort sett så har spillopplevelsen vært knakende god for meg.

 

Battlefield V er et spill jeg har til gode å spille like mye som de foregående spillene i serien, men når jeg har anledning og føler det er inne for en runde massiv krigføring så setter jeg med fremfor skjermen med spillet. I den siste oppdateringen har det kommet inn rapporter om at merkelige bugs har dukket opp. Om man ser nærmere på videoen så er det rett og slett grafikkbugs. Slettes ikke bra og spesielt når man begynner å falle på full fart nedover mot intet mens krigen på overflaten fortsatt pågår så blir dette en irriterende opplevelse. 

 

Selv om det er en god stund siden Battlefield V ble lansert så lanseres det nye brett og oppdrag i tillegg til oppdateringer i spillkoden. Det nettopp her det kan dukke opp problemer for spillutvikleren DICE. I alle fall, jeg regner med det dukker opp nye oppdateringer som fikser på det som skapte problemer fra starten av, men det er synd at slike bugs oppstår. Det gjør at man mister lysten til å spille og heller finner noe annet å spille. 

 

Nå skal sant sies at jeg selv ikke har opplevd disse feilene i spillet og stadig nyter Battlefield V. Spillet er bra og spesielt med at man kan krige i Norge gjør at det er ekstra moro å spille det. 

 

Har du opplevd bugs i Battlefield V og hvilke bugs da? Er det andre bugs i spill du har opplevd som du f.eks. har irritert deg over?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top