Kaldt er det og kaldere skal det bli…

 

Det er søren meg kaldt for tiden og kaldere skal det bli. Julen i år var litt merkelig på flere måter med snø på julaften, pluss de første dagene av julen for så mildvær og mot nyåret var kulden tilbake igjen. Altså kort oppsummert som litt varierende vær i julen. De aller første dagene på nyåret har vært alt annet enn milde og behagelige. Nei da, de har vært kalde med en bitende kald trekk. Både øyenbryn og bart har blitt dekket av rim på gåturer rundt omkring her på Orkanger. 

 

Normalt sett bruker januar å være variabel. I alle fall har den vært slik de siste årene. Da har det som oftest vært innslag av regn og mildvær. I år tror jeg søren meg vi får en forandring på dette. Heller februar som blir mer variert. Snø har vi også fått det siste døgnet hvor det har lavet ned i store områder. For vår del her i Orkanger har det passert godt over 20cm med snø noe som sørger for muligheter for vinterlige aktiviteter. De nærmeste dagene vil vi få mer påfyll av snø. Ikke de helt store mengdene, men det vil komme snø. 

 

 

Når snøen har fått lagt seg godt kommer kulden tilbake. Slik det kan se ut så vil vi få meget så lave temperaturer. Søren meg ikke umulig at kulderekorder kan ryke de to nærmeste ukene. Det verste for meg som normalt er vant med innlandskulde er kulden ute på kysten. Den er så inn i hampen bitende kald at det nesten ikke er mulig. Fuktigere luft samt en trekk som alltid er der, ja så føles temperaturen helt annerledes ut enn om det f.eks. er 20 minus på Snåsa der jeg kommer fra. 

 

Okei, så etter å ha sett bitte litt på statistikken og litt på jetstrømmen pluss hvordan lavtrykk, høytrykk ligger, er det ikke annet enn å slå seg til ro meg at det blir kaldt tiden fremover. Selv om vi den nærmeste tiden kan få temperaturer rundt null så vil det gjennomgående bli ganske så kaldt. Ikke annet enn å kle seg godt for å holde varmen om man skal være ute. I grunnen er jeg ikke så stor fan av kulden og er nok blitt mer sommerperson enn det jeg var før. Mye enklere med mildt vær enn kaldt. I tillegg må vi innfinne oss med at strømregningen blir en del dyrere med det været vi har selv om vannmagasinene rundt omkring i Norges land er velfylte.

 

Ikke annet enn å gjøre seg klar til noen meget så vinterlige dager fremover. Best å finne frem varme underklær, luer, votter med mer. 

 

Hvordan er været der du bor? Hvordan var været i julen for deg og dine?  

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top