Hold ut, det snur snart!

 

Vi må helt tilbake til vinteren 2010 for å oppleve like kaldt vær som vi har hatt etter jul. Frem til nå har vi hatt tosifrede minusgrader stort sett hele tiden. Dette siste døgnet har det for vår del her på Orkanger toppet seg litt. I morgentimene var det nede i -22.9 grader. Med sjøluften pluss litt vind så ble den faktiske temperaturen under 30 minusgrader. Kaldt som rakkern var det. Tidlig i januar så jeg hvor det bar og at vi i årets vintersesong ville få en kald værtype. Spesielt når jeg så hvordan jetstrømmen posisjonerte seg på den øvre delen av jordkloden vår. Jetstrømmen har meget stor betydning når det kommer til temperaturen. I tillegg til om det bygger seg opp alfahøytrykk eller lavtrykk som dukker opp som perler på en snor. Alt dette har en sammenheng og som sørger for det været vi får.

 

Den kalde værtypen vi hittil har hatt i år får seg en aldri så liten knekk nå. De dominerende høytrykkene og ryggene fratrer sin rolle og gir sin plass for mer lavtrykksaktiviteter. Det vil si, vi får mer vær enn det vi har hatt i det siste. Dette gjelder faktisk for det meste av landet. De som bor lengst i nord kan få litt lettere vær i perioder og med fralandsvind, mens vi fra ca. Nordland og sørover får mer ustabilt vær. Selv om vi de nærmeste tre ukene får oppleve tosifrede minusgrader så vil også temperaturen krype litt over null. Da kan det i samsvar med nedbør bli glatt. I tiden fremover vil vi få litt nedbør og for det meste kommer nedbøren i hvitt format. Ikke smart å pakke bort snøskuffen enda for mer snø blir det.

 

 

Selv om mange nå ønsker seg sol og varme så er ikke vinteren over riktig ennå. En ting kan jeg si, mai i år blir ikke slik vi hadde i fjor med snø til nærmest 17. mai. I år tror jeg faktisk vi kan få oppleve litt varme allerede fra slutten av april og godt inn i mai. Hvordan resten av sommeren blir er litt tidlig å si, men slik det ser ut så tror jeg den ikke blir ille i år. Statistikken min sier at sommeren etter en kald vinter normalt bruker å være rimelig tørr og fin.

 

Nå står altså vinterferien for tur og i denne sammenhengen blir det altså mer variert vær. For det meste kommer nedbøren i hvitt, tørt format, men inn i mellom blir den litt bløtere. Det vil også blir stunder med lettere med fint vintervær. Da er det bare å finne frem skiene, akebrettene eller rumperacerne for skikkelig vinterlek og moro. Uansett, vinteren vil være her enda en stund. Sommeren kommer, men ikke helt ennå.

 

Hvordan har været hittil i vinter vært der du bor? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top