Spillomtale: Bonkies – Gøy med samarbeid i verdensrommet

 

*Skrevet av Inge Døsvik* 

 

Bonkies er et helt nytt spill, laget av spillutviklerne i Studio Gauntlet. Studio Gauntlet er et norsk selskap, som holder til i lokalene over gaming-baren Work-Work i Trondheim. Utviklerne er relativt ferske, og Bonkies er det første spillet de har laget.

 

 

Bonkies er et godt gammeldags couch co-op spill, et spill som har fokus på en flerspilleropplevelse basert på samarbeid – hjemme i stua. Her er det støtte for opptil fire spillere. I tillegg kan du også spille alene, dersom vennene dine er kjipe og ikke vil spille med deg. Historien er like enkel som den er unødvendig, men gir et fint bakteppe for spillingen du skal begi deg ut på. Bonkie Corp er et byggefirma som av ulike årsaker tar på seg byggeoppdrag rundt omkring i verdensrommet. De ansatte (som forøvrig består av dyr, i all hovedsak aper) kalles bonkies, og stiller opp for å bygge det som er av konstruksjoner.

 

 

Det er her moroa starter, for det er ikke bare-bare å sette sammen disse konstruksjonene. På hver planet du besøker må du fullføre flere brett der du skal bygge ett-eller-annet på en viss tid. Du får utdelt byggeklosser av forskjellig størrelse, tyngder og materialer – og skal sette sammen disse ved hjelp av en banandrevet jetpack og en robotarm som du er utstyrt med. Kontrollene er forholdsvis enkle å lære seg, men ikke nødvendigvis enkle å mestre. Man får fort teken på hvordan jetpacken, robotarmen og tyngdekraften fungerer, uten at det blir overdrevent enkelt av den grunn. Fysikken i spillet er veldig god og konsekvent, her har Studio Gauntlet absolutt gjort hjemmeleksene sine. Alt som skjer fysikk-messig er gjennomført. Dersom en av dine konstruksjoner kollapser så kan du ikke skylde på dårlig håndverk fra utviklerne, du kan kun skylde på deg selv (eller enda morsommere: skyld på vennene dine).

 

 

Brettene du spiller gjennom blir stadig vanskeligere, og det dukker opp flere forskjellige typer byggematerialer for å komplisere byggingen. Alt fra glass som knuses, via bomber som sprenges og til utfordringer med å bygge i verdensrommet uten tyngdekraft. I løpet av dette spillet så skal man innom hele følelsesspekteret fra frustrasjon til glede og lettelse. Det er spesielt i situasjoner der man trøbler med å komme seg videre at det er godt å samarbeide med flere. Jeg spilte dette spillet med to andre personer, og vi måtte ved flere anledninger brainstorme litt for å finne ut hvordan i all verden vi skulle klare å sette sammen akkurat denne konstruksjonen. Da er det også uendelig mye deiligere når man endelig klarer det! Det sosiale med å samarbeide er absolutt den største styrken til Bonkies. Etter en litt knotete start på samarbeidet finner man etter hvert ut hva det er som funker og ikke funker, og samarbeidet blir både bedre og morsommere. Men det går absolutt ikke alltid som planlagt, noe som fører til både frustrerende og ikke minst morsomme situasjoner. Det er ingenting som er mer tilfredsstillende enn å ta en “high five” med en av de andre bonkiene etter man akkurat har fullført et krevende brett. Her er det også verdt å nevne at vanskelighetsgraden skaleres etter hvor mange spillere man er, noe som betyr at man for eksempel ikke MÅ være fire personer for å klare brettene.

 

 

Enspillerdelen av spillet derimot er ikke like givende. Du har fortsatt den samme motorikken og fremgangsmåten, men spillet mister fort litt av sjarmen når man ikke får spilt det med noen. Sitter man fast på et brett har man ingen til å hjelpe seg med å finne ut hva man kan gjøre bedre. Enspillerdelen er også noe i korteste laget. Jeg anbefaler å se på denne delen av spillet rett og slett som trening, for å finspisse ferdighetene til man skal spille sammen med andre.

 

 

Hele pakken rundt ape-eventyret i verdensrommet er også med på å styrke helhetsinntrykket. Grafikken er fargerik og sjarmerende. Man kan ikke gjøre annet enn å smile av disse skapningene man styrer. Humoren er fin og teit, men ikke for teit. Akkurat passe teit med tanke på at du styrer en ape i verdensrommet. Musikken er også merkelig passende. Jeg tenkte flere ganger under spillingen at hvis (eller når?) aper en gang skal sysselsettes i byggebransjen ute i universet, så kommer det til å være til akkurat denne musikken.

 

 

I det store og hele er det ikke mye å utsette på Bonkies. Enspillerdelen kunne vært bedre, men dette er ikke et spill som skal spilles alene, og blir derfor bare en parantes i denne sammenhengen. Det jeg virkelig savner er mulighet for å samarbeide online med venner. Kanskje spesielt i dagens situasjon med sosial distansering hadde det vært fint med et nettbasert alternativ på tvers av plattformer.

 

 

Studio Gauntlet kan absolutt være fornøyd med sitt første spill, og jeg anbefaler alle som er gira på litt sofa-samarbeid om å prøve Bonkies! Det er tilgjengelig nå på Playstation, Xbox, Nintendo Switch og PC. 

 

*Skrevet av Inge Døsvik*

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3449

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top