Spillomtale: Minecraft Dungeons – Et annerledes spill

 

Så sant skal sies, jeg må først starte denne omtalen med å innrømme at jeg ikke har spilt så mye Minecraft som mange av mine venner. De har vel vært mer gira enn det jeg har som heller har tatt frem Cities Skylines, Battlefield eller Overwatch, men jeg har hatt mine perioder perioder med Minecraft, men da sammen med venner og familie. Å si at jeg er god i Minecraft er vel som å banne høyt i kirka og kan vel innrømme at jeg har brukt diverse Minecraft-bøker for å lære meg spillets egenskaper. Barna har også vært gode læremestre til en gammel gamer som virkelig har følt på at t-skjeden ikke har vært langt unna.

 

Da jeg fikk spørsmål om å prøve ut Minecraft Dungeons var jeg litt tvilende på om jeg var rett mann…ehhh…gamer…? Etter litt selvoverbevisning var jeg klar for å trå ned under jordens overflate. Minecraft Dungeons er ikke som det Minecraft-spillet vi kjenner, men har en historiedel som tar deg med på spennende og utfordrende eventyr. Å tukle med oppskrifter som funker kan fort ende opp i katastrofe, men her har utvikleren brukt en god porsjon magi fra den første oppskriften og deretter lagd noe nytt.

 

 

Å bygge blokker har samlet en hel verden om Minecraft og det er denne drivkraften som når tas med videre til neste steg, nemlig i Minecraft Dungeons. Som du skjønner av tittelen så får du virkelig føle underverdens vrede. Å spille Minecraft Dungeons med venner fungerer helt til punkt å prikke. Her må man samarbeide til det ytterste både med innsamling, crafting samt selvsagt kjemping på liv og død med underverdens skapninger.

 

Selv er jeg stor fan av spill som Baldurs Gate og Diablo. Det unike med Minecraft Dungeons er at man har fått til en blanding mellom disse spillene som virkelig fungerer godt. Her kan du som spiller bygge deg opp og få unike egenskaper etter hvert som du erobrer nye områder. Loot-samlingen er en viktig del i spillet og som sørger for at du stadig vekk får nye muligheter. Spill sammen med andre eller dra ut på enmannsutflukter som setter deg på store utfordringer.

 

 

Historien er bygd opp slik at du begynner i en ende i hvert brett. Deretter er det bare å grave seg fremover, søke etter skatter og kjempe mot innpåslitne monstre som dukker opp på din fremmarsj. Spennende til tider blir det og hvor du virkelig må tenke taktisk for ikke å bli hakkemat for monstrene. Alt er veldig godt satt sammen og føler at jeg hele tiden må være på vakt etter hvert som jeg graver meg fremover. Utvikleren Mojang Studios har virkelig klart å fange essensen i deres originale Minecraft til deres nye Minecraft Dungeons. Kjenner meg så inn i hampen igjen selv om det er ikke er fokus på selve byggingen, men heller utforskningen hvor karakteren skal bygges opp. 

 

Grafikken i spillet er også bra selv om verden fortsatt er bygd opp av klosser. Det er brukt mye resurser på å få ting til å se så realistisk ut som mulig selv om grafikken er klossete. Stemningen i mange av brettene er formidabel god og hvor jeg koser meg med utforskningen. Her har utvikleren gjort en god jobb synes jeg. Fått til et spill som oser av god gammel magi med en touch av nyskapning. Bra! 

 

Historien i spiller er selve drivkraften. I starten var jeg skeptisk til hvordan dette ville ende spesielt med tanke på at Minecraft Dungeons er historiedrevet. Var ikke akkurat den biten jeg så for meg at Mojang Studios ville være særlig sterke, men så feil kan man ta. Oppbyggingen av karakteren minner meg så inn i granskogen på Diablo og Baldurs Gate at en nesten ikke kan tro det. RPG-elementene er godt sammensatt i spillet slik du finner i blant annet disse to spillene. Å finne opp kruttet på nytt er kanskje ikke like enkelt, men når man klarer å kombinere alle aspekter så godt som man har klart i Minecraft Dungeons så kan jeg ikke annet enn å godkjenne det. 

 

Å spille sammen med noen er det uten tvil det essensielle i spillet. Her har Mojang Studios brukt en god del resurser på å få til et godt opplegg…noe de selvsagt har klart godt. Skulle kanskje bare mangle med tanke på at de er spesiallister nettopp med deres originale Minecraft. Samarbeide er cluet i Minecraft Dungeons og der er da man også da man opplever gleden av spillet. Rett og slett fantastisk opplegg som fenger alle og enhver tenker jeg. 

 

 

Selv om jeg kanskje ikke er helt rett person til å spille Minecraft Dungeons så må jeg innrømme at jeg har kost meg godt med spillet. Det er uten tvil annerledes enn det originale. Mojang Studios har virkelig lagt alle kluter til for å få til et spill som bygger på samme grunnprinsippene som deres populære Minecraft gjør. Men de har også brukt mye tid på å få til noe annerledes. Derfor kan jeg ikke annet enn å verdsette spillet så mye som det går an. En sjelden gang føles spillet litt for repeterende ut, men utenom det så er spillet rett og slett godt. Til syvende og sist tror jeg det er mange som kommer til å kose seg med spillet, men det finnes nok også noen som heller vil spille det originale Minecraft nettopp for selve byggingen. For sistnevnte får du ikke så mye av i Minecraft Dungeons selv om man har klart å kombinere de to spillene veldig godt. 

 

En ting, Minecraft Dungeons har slått an hos mine barn og som nærmest kjemper om å spille det. Gjennom mine foredrag Spill er sunt har jeg alltid anbefalt Minecraft som et godt, kreativt og lærerikt spill på mange måter. Selv i undervisningen på skolen utnyttes spillet godt av lærere verden rundt. Det synes jeg er dødsbra. Minecraft Dungeons er kanskje ikke like kreativt som det originale, men bevares, du må bruke huet her også. Tenke taktisk, være smart og sist men ikke minst, ikke gi opp for det er mye spennende som venter deg i spillet. Til tider nydelig grafikk som virkelig setter deg i god Minecraft-stemning. Ikke annet enn å bøye seg i støvet for Mojang Studios som nok en gang har lagd et godt spill. 

 

*Spillet er tilgjengelig både til Xbox og Windows 10*

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Spillomtale: Minecraft Dungeons – Et annerledes spill

  1. Dette såg veldig spennende ut! God anmeldelse, eg må teste det ut! Om det er halvvegs til Baldurs Gate og Diablo kjensla, så er eg nøgd!

    1. Bra du likte anmeldelsen og spillet er overraskende bra. Selv om jeg kanskje ikke er den mest ihugne Minecraftspilleren så må jeg si at dette var et bra tiltak for et annerledes Minecraft-spill 🙂 Anbefales 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top