SPILLANMELDELSE: GRID – Action, flaksende bildeler og full konsentrasjon!

 

Er det noe Codemasters virkelig har grepet på så er det bilspill. De har helt siden deres første skikkelige racingspill – TOCA Touring Car Championship (1997) og frem til i dag med GRID sendt ut det ene fete bilspillet etter det andre. En serie som virkelig slo an var Colin McRae-serien. Den solgte i bøtter og spann. Så kom Race Driver-serien etterfulgt av GRID hvor sistnevnte fikk en oppfølger i oktober i år. Dette spillet har jeg nå fått kjørt meg på og skal si jeg har jublet, slitt og svettet hvor det inn i mellom har vært litt bannskap også.

 

GRID er en serien jeg har brukt sykt mye tid på både alene og sammen med gjengen min i Trønderbataljonen Racing. For å si det slik, det har blitt mange artige stunder med gjengen spesielt på fredagskvelder og flere kommer det til å bli. Fredagsræs har vi kaldt dette “eventet” og som har ført oss sammen. På de beste stundene har vi vært over ti personer som har samlet seg. Har mange, mange gode stunder med Trønderbataljonen Racing. Det spillet som virkelig har fått kjørt seg er GRID Autosport og vi i gjengen gikk og håpet i det lengste på GRID Autosport 2, men så ble det ikke.

 

Derimot lanserte utvikleren Codemasters GRID som sitt siste stikk. Det har blitt et par runder sammen med Trønderbataljonen Racing i tillegg til noen kvelder alene. Bilspillene fra Codemasters har alltid gått for å være veldig godt programmerte spesielt PC-utgavene. Superfin flyt, godt gameplay og masse action er det som kjennetegner bilspillene fra denne utvikleren.

 

 

I spillet har du flere valg og et av valgene er din “egen” karriere. Her gjelder det å kjøre godt, låse opp nye løpsdager samt tjene masse penger slik at du kan oppgradere bilparken din. For uten penger blir det få biler og dermed også lite løp du kan delta i. For de ulike løpene krever ulike klasser av biler. Dette gjør at du MÅ kjøre godt for å vinne. Du kan selv bestemme hvilken vanskelighetsgrad du skal kjøre i. Jeg har valgt en normal vanskelighetsgrad. Kan med en gang si at selv det til tider er utfordrende. For her gjelder ikke å ta snarveier for det kan søren meg straffe seg. Vet ikke hvor mange ganger jeg har trodd jeg har vært smart og tatt innersvingen på de andre førerne, men klasket inn i en vegg av hjul. Så der stod man da mens de andre førerne smetter forbi. Da er det ikke annet enn å restarte løpet. For å si det slik, det har blitt noen restarter. Om det kommer av at jeg er en dårlig fører eller at de andre førerne er gode skal jeg ikke si, men tror dessverre at det er førstnevnte som melder seg inn her.

 

En ting som er nytt i GRID og som ikke har vært med i de foregående spillene er nemesis-merket som dukker opp om du er litt for nærgående til de motstanderne på banen. Om du dulter borti dem og de får nemesis-stempel så kan du banne på at de gjør alt for å ta igjen. Har inn i mellom endt opp med å få en real puff i baken for så å spinne helt i rundt. Da kan jeg fortelle at temperamentet har fått prøvd seg. Ilter som rakkern og hevngjerrig som bare det på utkikk etter kjøtern som sørget for spinnen. Selv om jeg var først på’n så skal jeg ikke la dette ligge, koste hva det koste vil. Skal innrømme at motstanderne er gode til tider. Det krever sitt for å ligge i toppen inn i mellom. Her gjelder det å tenke smart og eventuelt bruke lagkameraten til sin fordel. Denne delen av spillet har Codemasters gjort en god figur og sørger for utfordringene ligger som perler på en snor.

 

Når man har klart å gjennomført en del løp i karrieredelen og har klart å få karret til seg litt penger for innkjøp av nye biler, ja så er det bare å henge seg på eliten ut i den store verden. Her venter nye runder med spennende løp med ukjente førere fra alle verdens hjørner. Forskjellen her og på karrieredelen er at man nå kjører mot andre som er lik deg. Like aggressive, like ivrig på å vinne og som hele tiden prøver å ligge i det rette sporet. Her er det bare å ha is i magen og vente på at noen gjør en feil for så å slentre seg inn på rett spor mot første plassen. Multiplayerdelen fungerer godt og du får kjøre mot andre som stort sett har kommet like langt som deg i level. Denne matchmakingen fungerer godt noe den gjorde i GRID Autosport også.

 

 

Som du sikkert skjønner så handler bunn og i grunn GRID alt om kjøring. Lite ekstra, kun fokus på kjøring. En ting jeg savnet var mulighetene for å oppgradere bilene med nye kjæreegenskaper samt fiksing av bilene. For om man sparte litt på pengene og ikke fikset bilene skikkelig så ville dette kunne gå utover kommende løp hvor bilen f.eks. ikke oppførte seg som du ønsket. I GRID Autosport var denne biten meget viktig. Det gjaldt å holde bilene ved like og helst helt uten skade.

 

En ting med GRID er variasjonen og utvalget biler. Her har Codemasters gjort en meget god jobb. Mange forskjellige baner å velge i mellom om det er for sololøp eller multiplayer sammen med dine venner. Det å koble seg opp og kjøre sammen er gjort enkelt. Her er det bare å invitere de du ønsker skal være med sammen med deg og vips så er det bare å kjøre så busta fyker. Et meget godt opplegg rett og slett.

 

Alt i alt er GRID et godt spill. For de som gjerne vil ha noe mer f.eks. litt mer historie rundt karakteren, mer simulatorpreg så er kanskje ikke dette det spillet du leter etter. Er du ute etter et spill som gir variasjon, masse action med gode kjøreegenskaper så bør du definitivt vurdere GRID. Jeg er for lengst hekta og koser meg gløgg ihjel om jeg kjører alene eller sammen med mine venner i Trønderbataljonen Racing. Codemasters har på nytt lagd et fantastisk spill som gir mye og som fanger meg og mine venner til dyst flere ganger i uka. Grafikken, detaljene og kjøreegenskapene er i ypperste klasse. Selv om du kanskje ikke har den beste PCen (versjonen jeg testet) så trenger du ikke å være redd for at spillet skal hakke. Godt modifisert spill sørger for at spillbarheten er perfekt. Grafikken glir godt noe som for meg betyr mye. Flyten har alt å si om en skal klare å prestere på banen. Nok en gang er jeg imponert over Codemasters som klarer å fange meg og mine venner. Takk Codemasters!

 

ANBEFALES!

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top