OMTALE: Kaptein Sabeltann og den magiske diamant!

 

For det første er det ikke annet enn å gratulere Ravn Studio og Rock Pocket Games med et fantastisk spill. Norsk spillutvikling har de senere årene virkelig slått til med mange gode spill. En av disse er Ravn Studio. Det hele startet med noen meget så driftige damer som gjerne ville skape noe underholdende for den yngre garde. Den norske spillutvikleren ble dannet allerede i år 2002 og har frem til i dag virkelig fått litt av merittliste av spill. Undertegnede har så og si helt siden starten fulgt med denne spennende utvikleren hvor det ene kvalitetsspillet etter det andre har sett dagens lys. Her kan jeg nevne spill som Englekræsj (som forøvrig vant pris på Gullstikka i 2008), Flåklypa Grand Prix, Knerten gifter seg, Vinter i Blåfjell, Kaptein Sabeltann og skatten i Lama Rama pluss masse andre spill for våre søte små. Vel verdt å nevne er at dette spillet som det alle første til Nintendo Switch kommer på samisk. Det er også en aldri så liten milepæl i norsk spillhistorie. 

 

 

Nå har jeg den glede å kunne presentere en aldri så “liten” tekst om et spill jeg har fulgt litt med på, nemlig Kaptein Sabeltann og den magiske diamant. Selvsagt har jeg fått med meg filmen av samme navn. Kaptein Sabeltann er veldig populær blant den yngre garde så det å lage et nytt spill med denne populære kapteinen er slettes ikke dumt. 

 

 

Å si at spillet Kaptein Sabeltann og den magiske diamant er tro mot sin opprinnelse er det ikke noen tvil i. Helt i starten av spillet får du et valg. Hvem vil du spille? Pinky eller Sunniva? Jeg som “gutt” valgte selvsagt Pinky. Hiv og Hoi, snart er skatten vår, nynner jeg når jeg hører tittelmelodien i bakgrunnen. Nå kan eventyret om den magiske diamant starte. Selve interfacen i spillet er enkel og det tar ikke lange stunden før jeg er godt å gang med spillingen. Enkelt og greit slik det bør være når den yngre garde skal sette seg ned å spille.

 

 

Er det en spillsjanger jeg er stor fan av så er det “plattformspill” ala Super Mario, Ori and the Will of the Wisps, Great Gianna Sisters, Superfrog m.fl. Okei da, de to siste er fra Amigatiden og er en del år gamle, men du skjønner hintet! For meg er plattformspill nærmest som en “holy Grail” og jeg elsker denne sjangeren selv om den til tider kan være så frustrerende vanskelig at man river av seg hårtustene.

 

 

Kaptein Sabeltann og den magiske diamant er som du da skjønner et plattformspill. Her ser du for det meste av spillet alt fra siden og spillet skroller enten til høyre eller venstre. Kun noen småspill hvor synsperspektivet endres litt. Dette er en velkjent oppskrift som kan treffe godt om spillet er godt utviklet. Det er mange spillutviklere som har prøvd seg på denne sjangeren, men som har falt pladask som en vingeløs kalkun rett i bakken. Heldigvis har Ravn Studio & Co klart seg godt med Kaptein Sabeltann og den magiske diamant.

 

 

Etter å ha valgt hvem du skal spille, er det bare å kaste seg ut i den store vide verden hvor utfordringer står i kø. Gjennom de ulike miljøene oppdager du nye brett med småspill, finner nye spennende karakterer å snakke med og sist men ikke minst fanger opp nye egenskaper som virkelig kommer godt med. I spillet skal du igjennom mange forskjellige omgivelser. Fra Kjuttaviga, Det usynlige land, Skilpaddeøya til Maga Kahns Øy, får du servert flotte omgivelser med mye sjarm og tropiske vibber. Alt fra skumle spøkelser til ville dyr prøver alt for å ta deg ut. Her gjelder det å tenke smart, bruke de egenskaper og våpen man samler opp, men også sist men ikke minst holde reaksjonene varme. Det trengs så til de grader. Alle brett og oppdrag har sin sjarm. Jeg er imponert over hvordan utvikleren klarer å fange meg så til de grader. Spesielt med tanke på at jeg er voksen og spillet i grunnen er beregnet på den yngre garde. Jeg sliter faktisk med å legge det i fra meg. Det sier litt over hvor godt det hele sitter både når det kommer til selve spillet, innholdet og utfordringene som står i kø.

 

 

For å komme deg imellom de ulike stedene i spillet må du selvsagt ut å seile med den sorte dame. Små mellomsekvenser sørger for den biten. Etter hvert som du kommer deg ut i spillet får du unike egenskaper som sørger for at de utfordringene som dukker opp ikke blir så vanskelige. Med spretterten åpner du nye områder eller skyter på de skumle dyrene som dukker opp under veis. Med de unike skoene hopper du oppover bratte fjell som om du var Spiderman. Alt er så godt satt sammen slik at du også blir utfordret på alle plan, noe som er veldig bra både for gammel som ung. Gjennom din ferd samler du på edelstener, penger m.m. Disse kan igjen brukes til å kjøpe deg nye redskaper og egenskaper.

 

 

Kaptein Sabeltann og den magiske diamant er ikke bare et spill, men også et eventyr. Alt er satt sammen av kjent musikk, gode innlevde dialoger, stemmer vi kjenner igjen fra filmen og sist men ikke minst, den gode stemningen som er i spillet.

 

Styringen er enkel slik at barn i alle aldre kan klare seg godt. Selvsagt er det en fordel at barnet har spilt lignende spill fra før av og de aller minste trenger nok en voksen i nærheten om det skulle bli for vanskelig. Selv som voksen opplevde jeg mestringsfølelse over å klare de ulike oppdragene. Da tenker jeg at denne følelsen kommer garantert til sin rett for den yngre spillere spillet er beregnet på. Er det noe du opplever i spillet så er det nettopp mestringsfølelse. Det å bruke noen forsøk på diverse småspill for så å klare det er så tilfredsstillende at jeg ikke har ord. Småspill finnes det flust av. Noen er mer utfordrende enn andre og krever sitt for å gjennomføre.

 

 

Etter både ha spilt spillet på PC og Nintendo Switch en tid nå er jeg ikke i tvil om at Ravn Studio har lagd et underholdende, utfordrende og stemningsfullt spill for den yngre garde…og meg. Grafikken, stemmeskuespillet, musikken er med på å sette oss i skikkelig Kaptein Sabeltannstemning noe jeg liker svært godt. Kun enkelte steder i spillet som kan bli litt vanskelig spesielt for de aller yngste og som krever litt hjelp fra for eksempel en voksen. Styringen er tight og god, de ulike stedene innholdsrike og til slutt de herlige samleelementene som sørger for et godt spill på mange plan. Kaptein Sabeltann og den magiske diamant er et meget bra spill som jeg uten å blunke vil anbefale alle nisser å vurdere å gi til sine søte snille barn. Perfekt julegave for en ung gamer med et spill som gir alt en kan ønske seg av underholdning, smart tenking, trening av reaksjonen og til slutt mestringsfølelse. Takk for et godt barnespill Ravn Studio!

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top