Min foreløpige konklusjon: Warcraft III: Reforged

 

Egentlig hadde jeg som planer å skrive en skikkelig anmeldelse av Blizzards nyoppdaterte Warcraft III: Reforged, men etter å ha spilt og opplevd nyoppdateringen til Blizzard så føler jeg det må bli en foreløpig konklusjon om hva jeg mener så langt. Først må jeg krype til korset og si at jeg har lang fartstid med Warcraft-serien. Det aller første spillet satte en ny standard som virkelig fanget meg. RTS (Real Time Strategy) har alltid vært min store favoritt og spill som Command Conquer og Starcraft har banet vei for mange utrolig gode stunder fremfor skjermen.

 

 

Det er nesten ikke til å tro at det har gått snart 20 år siden disse spillene så dagens lys. Tiden har fløyet av gårde og mye har skjedd i spillverden siden den gang. Nå for tiden har det blitt populært å oppdatere gamle spill i en form for remake. Selvsagt skal man ikke kimse over gode minner fra da man var ung og spilte disse spillene. Dessverre skal det litt til for å komme i det nostalgiske hjørnet om utvikleren av remaken ikke klarer å tilføye noe ekstra i tillegg til det klassiske spillet innehar.

 

 

Selvsagt har jeg lest side opp og side ned om kritikkene Blizzard har fått i anledning remaken av Warcraft III som de i tillegg har valgt å kalle Reforged. De kritiserer grafikk som faktisk til tider har blitt dårligere i den nye versjonen. Ingen nye godbiter, for dårlig multiplayerdel og fortsatt ujevn AI. På snart 20 år burde Blizzard ha fått til bedre. Utvikleren Blizzard på sin side har hevdet at de ville være så tro mot originalen som mulig (om man ikke tenker på traileren som annonserte remaken som virkelig fikk oss til å sikle). Utvikleren har også lagt seg flat i forhold til manglene fra både originalen samt det de lovet skulle være med når Warcraft III: Reforged ble lansert. Her vil spillet bli patchet godt i tiden fremover slik at vi spillere virkelig får det som er blitt lovet.

 

 

Så tilbake til mine foreløpige opplevelser… Reforged ligner uten tvil originalen og for meg virker det også som om det ikke er gjort noe som helst forandringer. Grafikk, animasjonene og brukergrensesnitter er så og si helt det samme som det jeg opplevde for ca. 20 år siden. Kritikerne hadde søren meg rett. Stort sett ingen forandringer og i forhold til annonseringstraileren var dette egentlig en aldri så liten nedtur i forhold til hva man skal forvente. Det manglet liksom det lille ekstra på alle punkter.

 

 

Når det er sagt, så er og blir Warcraft III en klassiker i mine øyne. Selv om forandringene var minimale så kan jeg innrømme at jeg har kost meg godt med spillet og mimret meg blå. Dynamikken i spillet er som før, stemmene, grafikken, animasjonene…alt er så og si som før og som jeg kjente spillet. Kan nok innrømme at garantert kommer til å gjennomføre spillet…igjen…nesten 20 år etter. Da kan man vel si at Blizzard har gjort noe rett eller hva? Spillet er oppslukende og tiden flakser avgårde når jeg sitter med Warcraft III: Reforged. 

 

 

Selv om spillet ikke stiller til forventningene så er det en liten flamme der som holder meg fanget. Det er noe med spillet som sørger for at jeg ikke klarer å gi slipp på det selv om det er mangelfullt i forhold til hva vi var blitt lovet av Blizzard. Spillet var fantastisk for 20 år siden. Det merkes spesielt med den magien som spillet inneholder av spillbarhet, RTS-struktur og retrostil. Jeg er er nok en gang en slave til spillet som for nesten 20 år siden. Der kommer jeg til å være en stund fremover for kampanjene SKAL gjennomføres, koste hva det koste vil. Uansett, når det er skrevet, så kunne Blizzard ha gitt oss litt ekstra snacks i spillet…

 

 

 

 

Har du anskaffet deg Warcraft III: Reforged? Hva synes du om spillet? Hadde du forventninger til spillets innhold i forhold til hva vi var blitt lovet fra Blizzard? Hvilke andre RTS-spill er dine favoritter? 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top