SPILLOMTALE: Borderlands: GOTY

Reklame | Nordic Game Supply

*Skrevet av Kjetil Hynne*

 

Det dundrer over høytalerne med «There ain’t no rest for the Wicked», noe som kan igjenspeile galskapen du nå skal ta del i. Mens også introen kan minne om en velpolert historie med smak av Quentin Tarantino hvor karakterene blir introdusert. Det er 10 år siden sist jeg faktisk så denne introen og syntes den var forlokkende og drittøff. Den fungerte like godt nå. Etter å ha pløyd igjennom Pre-sequel og 2’ern en rekke ganger, så ble det et friskt pust og dra tilbake til røttene av spillserien, med ny og oppusset grafikk.

 

Borderlands handler om fire vaulthuntere, altså soldater/eventyrere som er ute etter et skjult velv på planeten Pandora. Dette er en planet som inneholder et hav av skumle kryp og avskum som ser ut til å for det meste ha lyst til å ta livet av alt de kommer over. Dette byr da på en rekke utfordringer for å finne velvet. Underveis i reisen treffer man også en rekke både gærne og lystige figurer som krydrer tilværelsen på Pandora og gjør den meget fornøyelig og morsom. Det er i en rekke tilfeller så absurd morsomt og brutalt at om du ikke en gang rører på smilebåndet under gjennomspillingen vil jeg anbefale å ta kontakt med fagfolk, da du trolig lider av null-humor syndrom.

 

 

Når sant skal sies var dette en ganske spennende tittel som vi var meget spente på hvordan ville utarte seg når den først kom for 10 år siden. Det var så vidt jeg husker den første loot-shooteren. Altså det første spillet som blandet RPG sjangeren med FPS sjangeren og dette i seg selv var ganske vågalt. Mye av det de kunne skilte med var også Gazillions of guns. Og med en rekke forskjellige stats på våpen kan man få sykt mange morsomme kombinasjoner. Noen spruter ill, noen hyler mens man skyter og er mildt sagt irriterende og bruke. Og i nyversjonen har de også slengt med noen mer muligheter. Så her er det bare å hive seg rundt og samle våpen og kose seg.

 

Men Gearbox har igjen høstet mye frukter av dette, som igjen har blitt til 2 oppfølgere i Borderlands 2 og Pre-Sequel samt et typ pek og klikk spill som kjørte sitt eget lille løp i Tales from the Borderlands og ble laget av Telltale games. Og det blir morsomt å se hvordan spill 3, som nylig er lansert blir når det ser ut til at de fletter med karakterene fra alle tidligere spill inn i en og samme brudulje. Jeg selv har store forventninger til dette.

 

 

Dette er en tittel jeg anbefaler på det sterkeste, og det er en serie som jeg trykker godt til mitt hjerte. Dette på grunn av mye mørk humor og stor variasjon slik at det er vanskelig og bli lei. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spilt rundt alle titlene i årene som har gått. Men tror faktisk Borderlands er en av de få jeg aldri helt går lei. Med Borderlands og alle DLC’er er dette et kupp.

 

*Skrevet av Kjetil Hynne*  

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top