Plantronics RIG 800 HD – Trådløs glede for gamere!

 

Plantronics har opp igjennom årene vokst jevnt og trutt med deres ekspertise innen lydprodukter og da blant annet headset. I starten var det kun headset for bruk i jobbsammenheng som stod i fokus, men etter hvert som gamingen vokste i verdensammenheng så fant produsenten like godt ut at de også skulle satse på lydprodukter til gamere.

 

Jeg var vel en av de første i Norge til å teste ut et headset fra Plantronics og tro det eller ei, jeg har fortsatt dette headsetet den dag i dag. Tenker det er godt over ti år siden jeg testet det og lyden er like god i dag som det var da det ble lansert.

 

Opp igjennom årene som har gått har Plantronics shipet ut det ene headsetet etter det andre for oss kresne gamere og dette har medført til at de har tatt steg for steg og bygd seg opp til å bli en seriøs og habil leverandør av gamingheadset.

 

 

Det er en liten stund siden dette trådløse headsetet, Rig 800 HD så dagens lys og nå får jeg endelig muligheten å se om Plantronics fortsatt har egenskapen å lage gode produkter noe jeg egentlig ikke var redd for i det hele tatt.

 

Som du sikkert la merke til litt lengre opp i teksten så er det her snakk om et trådløst headset. Mange i dag vil mer enn gjerne ha trådløse produkter og det på bakgrunn av større frihet når de f.eks. spiller spill. Dette er noe jeg i utgangspunktet var veldig skeptisk til spesielt med tanke på at man da måtte følge godt med på når batteriet tok slutt og ladningen måtte starte.

 

Er det en ting Plantronics har klart med Rig 800 HD så er det den gode batterikapasiteten som dette headsetet har. For jeg har målt spillingen min, nytelsen med musikk og sist men ikke minst youtube-klippene til hele 23 timer og det er søren meg ikke dårlig og vel bestått selv om det på esken til headsetet står at batteriet skal vare i 24 timer.

 

 

Designet på Rig 800 HD er sedvanlig Plantronics og skiller seg ikke så altfor mye ut fra blant annet sine søsken, Rig 500 Pro, Rig 500 HD og Rig 400. Kun bøylen, øreklokkene og mikrofonen som er litt annerledes eller så er resten så å si likt. I mine tanker er ikke dette noe negativ og man trenger på langt nær å finne opp kruttet på nytt for hver gang. Det viktige er funksjonaliteten, behageligheten og sist men ikke minst lyden. Dette betyr sykt mye for meg. Designet sklir også da inn i dette og som gjør om man liker headsetet eller ikke.

 

På venstre øreklokken finner du mikorfonmuteknapp, powerknapp, pluss et volumhjul. Disse funksjonene er meget godt tilpasset og nederst på høyre øreklokke sitter en knapp som gir deg tre forhåndsinnstilte alternativer for lyd. Her kan du selv velge om du vil ha mer bass, mer omkringlyd eller mer diskant etter f.eks. spill du spiller, film du ser eller om du rett og slett bare snakker i headsetet.

 

Mikrofonen er sensitiv så det holder og mine venner hører ikke noe av det som skjer i rundt meg f.eks. når barna snakker ved siden av meg eller når katten mjauer og vil ha mer mat. Uansett, mikrofonen fanger godt opp stemmen min og gjengir den godt til de jeg snakker med. Det er sjeldne jeg har testet headset hvor mikrofonen ikke har holdt mål, men det er litt forskjell fra merke til merke på sensitiviteten. Rig 800 HD fra Plantronics scorer godt her noe jeg er svært fornøyd med.

 

 

Mange av de jeg kjenner som kun vil ha trådløse headset sier det er på grunn av friheten og det å kunne bevege seg uten å tenke på en ledning som tvinner seg rundt halsen eller rundt seg selv. Med Rig 800Hd kan du bevege deg ca. 10 meter unna senderen som du kobler til en USB-utgang.

 

Her er noen flere specs for Rig 800 HD:
24-hour battery life
Analog controls
Performance audio
Lag-free wireless
Sound-isolating earcups
Lightweight, flexible headset frame

 

Putene på øreklokkene former seg etter ørene og er veldig behagelige å bruke selv etter mange timer. Vekten på headsetet og den ekstra bøylen på undersiden av hovedbøylen sørger for at headsetet ligger godt på hodet. Noen vil nok si at headsetet ser «billig» ut og jeg kan vel innrømme at det på en måte gjør det, men når det er skrevet så gjør det absolutt ingenting for det er nettopp det som gjør at dette headsetet også er en lettvekter. Selv om du etter mange timer har headsetet på hodet så føles det ikke at du har det på.

 

 

Lyden i headsetet er også meget god om du sammenligner prisen. På det billigste finner du headsetet til under 1300 kroner noe som gjør at du får veldig mye for pengene. Lydbildet med de tre forskjellige forinnstallerte alternativene er godt. Her hører du om en fiende prøver å snike seg bak deg for å knive deg bakfra. Omkringlyden gir et godt bilde over hva som skjer i nærheten av deg og om du bør være forsiktig eller om du kan storme frem som Rambo. Å se filmer eller høre på musikk funker også som en drøm. Bass, mellomtone og diskant er godt balansert ned til den minste detalj. Plantronics har gjort en meget, meget god jobb her.

 

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med Rig 800 HD og bare den friheten med å kunne bevege meg hvor jeg vil gjør at jeg er meget fornøyd med dette headsetet. Det gir deg ufattelig mye for pengene og bare det at det holder ut i rundt 23 timer gjør meg happy. Headsetet er behagelig å bruke, lyden er perfeksjonert godt og mikrofonen er så sensitiv en skulle ønske den var. Er du på utkikk etter et nytt gamingheadset så vurder Rig 800 HD fra Plantronics. Det er jeg bra sikker på at du ikke vil angre.

 

Om du vil vite mer om dette gamingheadsetet så gå inn på nettsiden til Plantronics.

 

ANBEFALES!

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top