SPILLOMTALE: Sommermoro med 51 Worldwide Games!

Er det noe jeg alltid har vært stor fan av så er det brettspill sågar som digitale brettspill. Selv om det er sommer og hvor man helst skal bruke tiden ute så er det godt å kunne slappe av med et brettspill når kveldene inntar kåken. Om man spiller med familien eller venner er ett fett, moro er det uansett. Spesielt moro kan det bli om du spiller med noen som har inn i granskogen konkurranseinstinkt. Da blir det kamp på liv og død for ikke å tape. Har noen i familien som er slik og gud som jeg digger å spille med dem. Det har blitt noen knivskarpe kamper her i gården hvor ingen har lyst til å tape i 51 Worldwide Games.

Nintendo lanserte et lignende spill som dette i 2006 til DSen, men da med “kun” 42 brettspill i forskjellige varianter og ikke som nå med hele 51 spill. Etter å ha sett igjennom innholdet må jeg med hånden på hjertet si at det er noen av spillene jeg ikke hørt om eller har prøvd før. Så spenningen var stor da jeg for første gang fyrte opp spillet på min kjære Switch. Det tok ikke lange stunden før jeg kom inn i varmen og foran meg lå over 51 spill klare til dyst. Flere av spillene har jeg spilt før så jeg begynte med disse først for ikke å miste helt motet, men etter hvert ble jeg tøffere. I samlingene finner man flere spill fra Asia. Noen av disse skjønte jeg ikke bæra av, mens noen var faktisk ikke så vanskelige om man grublet litt på hvordan det funket. Et spill som faktisk overrasket var Hanafuda og som ikke var så vanskelig som en skulle tro.

Alle spillene har vanskelighetsgrader. Her er det opp til deg å velge hvilken utfordring du vil ha. På det vanskeligste er det ufattelig vanskelig. Nær sagt umulig å vinne selv med flaks, noe en kan oppleve i flere av spillene i samlingen. Det beste er å spille sammen med andre enten på samme Switch eller at noen av vennene dine har sin egen Switch. Da blir det fort en god del mer moro. Barna i huset har også fått spilt en del. Favoritter her ble uten tvil Bowling, Dart, Air Hockey, klassiske Ludo, Fire på rad, Fishing, Tanks, Golf og sist men ikke minst sjakk. Sistnevnte har vi spilt masse. Et forslag om spill som barna gjerne ville hatt med var Jenga. Et meget herlig spill som er råpopulært her i huset.

Her er hele samlingen:
Mancala
Hanafuda
Backgammon
Renegade
Draughts
President
Dominoes
Speed
Hare and Hounds
Blackjack
Four-in-a-Row
Chess
Shogi
Mini Shogi
Ludo
Riichi Mahjong
Sevens
Golf
Darts
Texas Hold’em
Nine Men’s Morris
Air Hockey
War
Carrom
Chinese Checkers
Yacht Dice
Takoyaki
Billiards
Hex
Spider Solitaire
Gomoku
Matching
Bowling
Shooting Gallery
Slot Cars
Dots and Boxes
Hit and Blow
Pig’s Tail
Mahjong Solitaire
Last Card
Fishing
Klondike Solitaire
Toy Tennis
Toy Football
Toy Curling
Toy Boxing
Toy Baseball
Battle Tanks
Team Tanks
Sliding Puzzle
6-Ball Puzzle

Som du kan se så er det sykt mange spill en kan bryne seg på. Noen sykt vanskelig, noen utfordrende men takles greit, mens andre er enkle. Flere av oss i familien har hatt mye glede med mange av disse spillene. Switchen har virkelig fått kjørt seg godt og det er jeg bra sikker på at den kommer til å få tiden fremover også. Selv om solen skinner fra nærmest skyfri himmel så kommer det garantert dager hvor regnet høljer ned. Da er det godt å kunne sette seg ned med denne samlingen med digitale brettspill. Brukergrensesnittet passer stort sett alle aldre, men noen av spillene er såpass vanskelige at de minste barna ikke skjønner så mye…noe som kanskje ikke er så rart. Selv jeg slet med det på noen av spillene. Måtte rett og slett gi opp. Styringen er bra som gjør det enkelt for de minste å spille flere av spillene.

Grafikken er enkel så om du er ute etter eyecandy-grafikk så er kanskje ikke dette spillet for deg. Enkel grafikk som treffer meg og min familie godt. Med så mange spill vil du ikke gå lei med det første. Jeg gleder meg stort til å be venner på besøk for en dyst og kanskje nyte noe godt å drikke sammen med noe å bite i. Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med 51 Worldwide Games. Nintendo har samlet sammen en bra bunke med digitale brettspill som treffer både unge som gamle godt. Om du har et snev av konkurranseinstinkt så vil du elske denne samlingen. Det gjør vi voksne og barna. Selv om det er litt mer kjedelig å spille alene, så glimter spillsamlingen til når flere spiller sammen. En god spillsamling som utfordrer og underholder i sommervarmen.

Liker du å spille brettspill? Hva er ditt favorittbrettspill? Hvilket av disse brettspillene på denne samlingen ville du ha likt?