Spillomtale: Fly til verdens ende og tilbake!

 

Microsoft Flight Simulator er en spillserie jeg har fulgt med siden det første ble lansert i 1982. Siden da har mye skjedd med denne populære flysimulatoren. Frem til i dag har det blitt lansert 13 utgaver og hvor den forrige ble lansert i 2006 og fikk navnet Microsoft Flight Simulator X. Microsoft Flight Simualtor var også på nyhetene spesielt etter terrorangrepene på USA med World Trade Center, Pentagon pluss et fly som krasjlandet ute på et jordet. Det var al-Qaida som stod bak terrorangrepene som førte til tusenvis av liv gikk tapt. Da mente mange at Microsoft Flight Simulator ble brukt i opplæring av kaprerne av flyene som ble brukt under terrorhandlingen.

 

 

Er det noe Microsoft Flight Simulator er kjent for så er det nettopp simulatordelen. Selvsagt kan du gjøre flyvningen i spillet så enkelt at nesten alle kan klare det, men så kan du også sørge for at det er så vanskelig at selv den mest erfarne piloten må bruke sine skills for å spille det. Det sier litt over hvor godt utviklet spillserien har vært opp igjennom årene og hvordan den har klart å fange mange titusener av flyinteresserte bak skjermene.

 

 

Opp igjennom årene har jeg hatt mangt et utstyr for nettopp spilling av Microsoft Flight Simulator-serien. Alt fra gamepads, diverse joysticks, til skikkelig flyratt med rudderpedaler, knappebokser for at det hele skulle virke så virkelighetstro som mulig. Selv om jeg ikke er av den mest erfarne piloten hvor jeg har brukt mye tid til å sette meg inn i alle knappekombinasjoner og styresystemer så har jeg hatt sykt mye glede av spillserien.

 

 

Så da jeg fikk se den aller første traileren til Microsoft Flight Simulator 2020 stod jubelen i taket. Nå en liten stund etter at spillet har kommet ut til folket har jeg virkelig fått flydd mye. Har til og med vært oppe sent bare for å få med meg kvelds og nattflyvninger. Spillet er så bra som det ble presentert på forhånd hvor alt har fått seg en skikkelig ansiktsløftning. Det unike med spillet er alle de steder du kan fly over om det er med et lite småfly eller et stort passasjerfly. Alt står til din disposisjon hvor valget er ditt i forhold til hva du vil satse på.

 

 

Det har blitt en god del friflyvninger hvor jeg har forsøkt å oppsøke spennende vær sågar som spennende landskap. Har flydd gjennom kjente storbyer til små tettsteder som jeg opp igjennom årene har hatt tilknytning til. Flere ganger har jeg virkelig måtte ta meg sammen for ikke å miste helt bakkekontakten…bokstavelig talt. Detaljene, omgivelsene og landskapet er mesterlig bygd opp i spillet hvor det er lett å kjenne seg igjen. Det har blitt en god del turer over kjente landemerker, bygninger, fjellpartier m.m. bare for å få følelsen av å ha vært der i disse Coronatider hvor vi alle blir anbefalt å holde oss hjemme. Takket være Microsoft Flight Simulator 2020 har jeg virkelig fått gleden av å besøke steder jeg aldri har drømt om å få til eller hatt mulighet til.

 

 

Spennende vær finnes så til de grader i spillet. For om du vil kan du sette på real time weather og da får du inn været slik det i virkeligheten er. Er det uvær, så er det uvær i spillet og hvor du må slite for å holde flyet på vingene med stødig retning dit du skal. Dette er en av de egenskapene jeg virkelig liker med spillet. Selv om det kanskje ikke er helt up to date alle steder så er det ganske så likt slikt det i virkeligheten er værmessig. Prøvde å få flydd i den tropiske orkanen Laura som herjet USA for noen dager siden, men det ble ikke helt som jeg hadde håpet. Selv om det var kraftig vind som tok med seg det lille Cessna-flyet mitt så opplevde jeg ikke på langt nær det uværet jeg hadde håpet.

 

 

En annen flytur som satte seg var turen til Orkanger hvor jeg startet fra Trondheim Lufthavn. Den turen gikk selvsagt innom Trondheim hvor jeg fly rundt omkring i byen på jakt etter kjente bygninger deriblant Lerkendal. Videre fløy jeg innom Buvika, Børsa, Orkanger pluss en tur ut til Geita. Sistdelen av flyturen gikk i regn hvor det beste av alt, det regnet samtidig her også. Det vil si, spillet fanget opp regnet slik at jeg skulle få oppleve det digitalt som i virkeligheten.

 

 

Den andre turen jeg hadde var fra Trondheim Lufthavn til Snåsa. Den første biten til Steinkjer gikk rimelig greit, men etter å ha passert Stod så fikk jeg en skikkelig sidevind inn og da ble det mer komplisert i styringen for å holde flyet stabilt. Inn mot Snåsa ble det litt mindre vind for et øyeblikk noe som ga meg muligheten til å finne huset jeg bodde i der pluss andre kjente hus og bygninger på Snåsa. Rett og slett herlig tur igjen.

 

 

Videre har det blitt en del andre turer også hvor jeg har opplevd en del spennende steder i verden. Flyvningene har selvsagt blitt gjort med enkle innstillinger slik at jeg i det hele tatt har klart å komme meg opp i luften. Det unike er at Microsoft Flight Simulator også har en meget god læredel (tutorial). Her får man alt med teskje om man vil slik at flyvningene blir så realistiske som mulig og hvor man selv føler en liten form for mestringsgrad. For uten læredelen hadde jeg nok følt det hadde vært litt vel vanskelig spesielt for en som slettes ikke er pilot.

 

 

Om du ikke vil fly fritt rundt omkring i verden så kan du kaste deg på noen av oppdragene. Her får du oppleve litt av hvert. Noen oppdrag litt vanskeligere enn de andre. Uansett, i denne modusen har du en god del utfordringer om du vil påta deg det. For meg ble det litt vanskelig ennå, men med tid og stunder skal du se at jeg får fikset ett oppdrag eller ti. Selv om det er mye å gjøre i årets utgave av Microsoft Flight Simulator, så må jeg innrømme at friflyvningen er den som tiltrekker meg. Bare det å kunne velge hele verden som arena for en flytur gjør at du vil finne uhorvelig mange titalls timer med underholdning foran skjermen.

 

 

Styringen av flyene kan gjøres så vanskelig eller så lett som du ønsker. Selv bruker jeg i dag tastaturet pluss en Speed Link gamepad som fungerer utrolig godt. Dessverre fikk jeg ikke til å bruke min Saitek Cyborg-joystick på grunn av gammel software så det ble en aldri så liten nedtur på grunn av det. Gleden ble desto større når jeg kunne bruke gamepaden. Som vanlig har du tonnevis med knappekombinasjoner og noen av de viktigste er det greit å lære seg først som sist. Gjennom læredelen kan du gjøre det noe jeg fant ut var smart. Under flysekvensene dine kan du bestemme om du vil motta hint og tips. Dette kan være smart om du ikke er fullært i knappebruken.

 

 

Alt i alt er jeg sykt godt fornøyd med Microsoft Flight Simulator. Spillet innfrir på alle mulige måter for meg. I disse tider hvor man helst børe holde seg i ro og dra minst mulig rundt omkring, så kommer spillet inn som et skikkelig friskt pust. Her får man i pose og sekk rett og slett. Har hørt flere av mine venner si at spillet dessverre er blitt gjort enklere på bakgrunn at det har blitt tilpasset konsollspilling. Selv synes jeg ikke dette og om jeg vil gjøre det vanskelig for meg så klarer jeg det på en mesterlig måte. Her er det altså ditt valg i hvor enkelt eller vanskelig du vil spillet skal være. Om du vil oppleve simulatordelen for fullt så får du det også. Den grafiske biten i spillet er fantastisk, gameplayet perfekt uansett om du er habil eller novice flyger. Et bra utvalg fly i alle mulige størrelser venter deg. en modverden som stadig lager nye ting til spillet noe som gjør spillet til en unik opplevelse på alle mulige måter. Alt er rett og slett opp til deg. Vil du fly i gnistrende solnedgang over alpene eller et brakende uvær over den engelske kanal så får du det. Valgene er dine og med Microsoft Flight Simulator er det bare for deg å finne frem til flygleden og opp i lufta. Fly til verdens ende og tilbake om du vil. Fantastisk spill!

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top