OMTALE: Kjetil har slitt seg igjennom West of Dead!

 

*Skrevet av Kjetil Hynne*

 

Hva får du hvis du lager en salig blanding ut av Demon Souls, Western og Diablo. Dette er vel det nærmeste jeg kommer for å beskrive grunnleggende gameplay av West of Dead. Men det fungerer ganske godt for å være ærlig. Spillet er utviklet av Upstream Arcade og utgitt av Raw Fury.

 

Du styrer William Mason, som var Marshall i byen Wyoming i 1888. Men som dessverre havnet i skjærsilden på grunn av at hans assistent klarte å skyte ham i hodet med ei hagle. Så nå har han som mål å komme seg igjennom skjærsilden på jakt etter presten som kan rense hans sjel. Veien er lang og tung hvor han vil møte sine ytterste mareritt på veien. Med masser av forskjellige våpen og egenskaper har han mye under panseret når han skyter fra hoften.

 

 

Du kan styre med mus og tastatur eller med kontroller. Selv foretrakk jeg å bruke sistnevnte da dette føltes mest naturlig og fungerte best for min del. Dette er selvsagt etter smak og behag.

 

Når du dør så er dette på samme vis som Demons Souls hvorpå du begynner på nytt fra start hver gang. Dette er i grunnen en genial mekanikk fordi man ikke bare rusher gjennom, men må tenke taktisk for hvert rom man entrer. Du har også to våpen som man veksler mellom og som kan byttes ut etter hvert som man finner nye. Hvert enkelt våpen har sine fordeler når det kommer til antall skudd, skadeomfang og lignende. De ulike våpnene har også forskjellige egenskaper som kan være nyttige. Som for eksempel ei hagle som tømmer hele magasinet for å gi maksimal skade, eller ei rifle som lager en blodeffekt slik at fienden taper skade mens du gjemmer deg for å få pustet litt ut. Alt er vilkårlig for hver runde, slik at du må lete deg frem på nytt hver gang og også belage deg på å få ulike egenskaper på våpnene for hver gang du starter på nytt.

 

 

Hver gang du forlater et brett, kan du også oppgradere deg som f.eks. helse og egenskaper du finner på veien, slik at det blir lettere og ta de første banene om og om igjen. For det kan jeg love deg at du må. Men som sagt, taktikk er tingen, og du har muligheter til å blende fiender med lamper som du slår på i rommet du er i. Dette fungerer bare en gang per gang, så bruk dem klokt. Du har også steinkister som du kan gjemme deg bak. Disse blir også skutt i fillebiter etter hvert, så det er ikke en varig løsning. Du finner også blant annet en kjøpmann som kan selge deg nye våpen eller evner om dette skulle være behøvelig. Da er det en ide å komme seg dit først. Tjene nok Jern, som er valutaen i spillet til å betale med. Dette er noe fiendene dine dropper når de dør, sammen med sjeler som igjen blir brukt for å oppgradere i slutten av hvert brett. Så fremt du kommer dit selvsagt. Men det er en rekke andre personer du også treffer som kan selge eller oppgradere ting for sjeler eller jern.

 

Dette er et spill jeg virkelig sliter med å mestre. Men det igjen gjør at man vil bare prøve på nytt og på nytt og på nytt. Så dette er noe som er greit å legge fra seg når man kjenner at man er irritert over at det ikke går så bra og prøve på nytt seinere for at det da kanskje løsner litt. Det har en ganske enkel styremekanikk, men den er hard og mestre. For det krever presisjon og evner for at alt skal klaffe og du kommer deg helskinnet igjennom.

 

 

Spillet i seg selv var fengende, men med en dyster og mørk fargepalett som passet i spillets atmosfære… lyden var også god og passende i en westernsetting, Dette er igjen med og skaper den stemmingen som spillet absolutt hører inn i. For min del var dette spillet litt i vanskeligste laget for at jeg bare gledet meg over det. Det var moro, men det begrenset seg litt med at jeg måte slite en masse bare for å komme forbi første brett. Og da tar det litt drepen av den biten jeg faller for i et spill. Men jeg tror nok at blodfan av slike utfordringer kommer til å sluke dette rått og stortrives med det. Så det handler regelrett om finesse og tålmodighet med tanke på at man må belage seg på å dø masse… eller hysterisk masse. Men absolutt verdt og ta en titt på.

 

 

Er dette et spill du synes virker spennende?

 

*Skrevet av Kjetil Hynne*

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top