Omtale: Ori and the Will of Wisps – Mesterlig spill på alle måter!

 

Først må jeg bare innrømme at jeg ikke har testet ut Ori and the Blind Forrest noe særlig, men har hørt utrolig mye bra om spillet. Så med det i mente var det ikke vanskelig å overtale meg til å teste Ori and the Will of Wisps. Selv om jeg ikke har spilt det første spillet så har jeg fått med meg den gode mottakelsen spillet fikk. Som en stor PC-spiller jeg var installerte jeg spillet selvsagt på PCen. For meg er og blir PCen der spillene skal spilles, nytes og gi meg nye gode opplevelser.

 

 

I starten ble jeg anbefalt å installere spillet på PCen, men etter hvert også prøve det ut på Xbox One. Hittil må jeg innrømme at det har blitt mest PC-spilling med Ori and the Will of Wisps. Jeg er stor fan av plattformspill. Helt siden Great Giana Sisters og Superfrog på Amigaen min har jeg vært hekta på plattformspill. Derfor var jeg også ekstra spent på dette spillet med tanke på underholdningsverdien det ville gi meg.

 

 

Utvikleren Moon Studios har ikke så altfor lang fartstid i spillverden, men deres Ori and the Blind Forrest ble fort en hit og slo godt an blant verdens spillere. Stemningsskapende spill som virkelig fanget deg som spiller i følge verdens spillmedier. Da lå jo igrunnen alt til rette for at deres nye Ori-spill skulle bli en bra opplevelse.

 

 

Det beste med plattformspill er at de ikke krever all verdens å sette seg inn i. Her er det bare å sette seg ned med gamepaden og spille. Så enkelt, så greit. Å si at Ori and the Will of Wisps er enkelt er vel som å banne ei skikkelig nordnorsk regle i kirka. Enkelt er det ikke og krever til tider så inn i granskogen sitt, spesielt når man begynner å komme et godt stykke ut i spillet. Gud bedre så mye bannskap det har blitt i perioder (selvsagt med viten om at ingen barneører har hørt på). Det som også kjennetegner plattformspill er uten tvil repeteringen når du har vært som idiot og misset ut. Nettopp dette må du først som sist regne med i Ori and the Will of Wisps.

 

 

Etter kun noen sekunder ut i spillet og introen så ser du at dette kommer til å bli en meget, meget stemningsfull opplevelse. Her er ingenting spart for å få deg i en god Ori-stemning. Nydelig grafikk, flotte filmsekvenser med sykt stemningsskapende musikk. Perfekt! Alt er så godt fortalt i starten og som setter deg inn i historiens videre fremdrift. Den lille, hvite søte kaninen Ori begir seg ut på nye eventyr gjennom et fargerikt landskap som til tider tar pusten av meg.

 

 

Selve historien tar deg på et sømløst brett med ulike miljøer. Her har utvikleren Moon Studios ikke spart på noe. Snakk om flotte overganger, nydelige små videosnutter som knytter det hele sammen historiemessig. Jeg har ikke ord for flott spill dette er. Med hånden på hjertet har jeg ikke på lenge spilt noe så flott som Ori and the Will of Wisps er. Skal si at godeste Moon Studios har brukt fargepaletten til det ytterste denne gangen. Alt går så inn i hampen smooth og bevegelsene i spillet glir som en drøm. Sjelden jeg har så mye lovord å si om et spill og da i tillegg et plattformspill. Rett og slett himmelsk bra.

 

 

Selv om alt virker som fryd og gammen er det et par ting som kan irritere så smått… Om du misser ut noe som skjer, så ligger ikke lagringsstedene så godt til alle ganger. Dette sørger for at du kanskje må starte på et stykke lengre bak i spillet. Hvis du gang på gang misser ut på samme flekk…som også skjer…ja så kan det bli irriterende. Her har man kunne lagt inn tettere lagringssteder slik at man slipper å starte så inn i gran hampan langt tilbake.

 

 

Foruten dette så har jeg faktisk ikke noe mer negativt å si om spillet. Alt føles ut som en nydelig drøm. Grafikken er som du skjønner himmelsk. Lyden og musikken i fin harmoni og skaper en stemning man sjelden finner i slike spill i denne sjangeren. Gameplayet er også meget godt sammensatt hvor gamepaden virkelig kommer til sin rett. De unike egenskapene utføres perfekt ved bruk av gamepaden hvor også alt her går så smooth at man nesten ikke kan tro det er mulig.

 

 

Om du tror du kan gjennomføre spillet kjapt, så må du tro om igjen. Selv for en “ekspert” som meg så går det ikke så fort. For det første så er kartet i Ori and the Will of Wisps stort. I følge flere er det opptil fire ganger større enn eneren. I tillegg finner du bonuser som er lagt til på vanskelige steder og som en petimeter som skal samle på alt så krever også dette sin tid. Det vil si, jeg bruke sykt mye ekstra tid for å få bonusene. Som om ikke det er nok så ligger til grunn en del mellomsekvenser som sørger for at varigheten av spillet blir lengre. Tror nok mange vil oppleve repetisjonen som en stor utfordring for det er bare å bu seg på å misse ut en del enkelte steder. Spesielt bossfightene kan til tider være særs utfordrende. Ting kan se håpløse ut, men så plutselig finner du rette oppskriften for hvordan du skal knekke bossen. Da får du en skikkelig adrenalinfølese som tar deg med til neste bossfight.

 

 

For å konkludere det hele så har Ori and the Will of Wisps de rette ingrediensene for å få meg spikret til skjermen. Aldri før har jeg følt en sånn trang til å komme meg inn i universet til Ori, ugla Ku, Naru og Gumo. Fengslende stemning trollbinder meg skikkelig hvor utfordringene står i kø. Grafikken er helt fantastisk hvor absolutt hele fargepaletten er brukt ned til den minste detalj. Utvikleren Moon Studios har lagd et spill jeg har satt stor pris på og som har underholdt meg til det ytterste. Jeg er takknemlig for å få oppleve Ori and the Will of Wisps. Selv om det har noen svakheter, så er jeg mektig imponert over hva utvikleren Moon Studios har fått til. For en oppfølger! Om du eier en  Xbox One eller PC så kjøp spillet…det vil du ikke angre på om du er stor fan av plattformspill. 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top