*Skrevet av Kjetil Hynne*
Pek og klikk spill husker jeg godt fra min barndoms tid da jeg hadde en Amiga 500 som var på en måte litt av starten på min spillinteresse. Og mye gikk det i titler som Leisure suit Larry, Kings Quest, Monkey Island og en rekke andre titler. Det som var så fint med disse er at du virkelig får testet dine små grå med gåteløsninger utenom det vanlige. Men det som var litt merkelig er at når 3D grafikk inntok spillmarkedet, så virker det som at denne kategorien bare sakte men sikkert døde ut.
Men i de siste årene virker det som den er på full fart tilbake igjen. Larry er kommet i ny tittel og det er børstet støvet av en rekke andre som er igjen utgitt på andre plattformer som blant annet telefoner og spillkonsoller.
Whispers of a Machine føyer seg inn i rekken av denne type spill og den fanget meg litt i det jeg begynte å spille. Grafikken er som den en gang var på tidlig 90-tallet, men det fungerer, for det klarer likevel og dra meg inn i et mordmysterium jeg vil komme til bunns i og løse.
Dette er en Nordisk sci-fi historie satt til et fremtidig Sverige hvor alt av kunstig intelligens og maskiner med prosessorer er forbudt. Du spiller en agent ved navn Vera Englund. Hun kommer midt oppi et mordmysterium i byen Nordsund hvor hun er satt til å finne ut hva som er skjedd, da dette er den andre i rekken på kort tid. Dette skal vise seg og bli større enn hun hadde ventet.
Vera er en agent som også har blitt utstyrt med nano-teknologi i kroppen kalt blue. Dette gjør at hun har noen ekstra verktøy på lager for å løse gåter. Dette i form av en bio-scanner, som gjør at du kan scanne og linke DNA-spor og lignende for å finne sammenhengen i det som har skjedd. Hun har også en monitor som ser puls og hvilket humør folk hun avhører har, slik at hun kan merke uregelmessigheter under samtaler. Samt en rekke mer som vil åpnes underveis. Og det som er litt morsomt er at dette spillet føltes som det var tatt et steg videre med tanke på at om flere spiller dette, så vil du kunne oppnå forskjellige måter og gjennomføre spillet på. For ulike oppgaver kan gjøres på forskjellige måter. Som for eksempel så kan man ta en avstøpning av en finger for å få brukt en fingeravleser for å komme seg inn en plass, eller du kan heller ta den litt mer umoralske vriden med å kappe fingeren av for å få gjort den samme oppgaven. Men dette igjen former Vera’s personlighet, som igjen visstnok skal endre historie og verktøy etter hvordan hun opererer i felten.
Dette var et frisk pust som gjorde meg oppriktig talt interessert i pek og klikk igjen. Det fikk meg igjen til å innse at ikke grafikk er alt og at det er spillgleden som faktisk betyr om et spill er bra eller ikke. Jeg har enda tilgode å få knekket denne gåten helt. Men jeg skal love deg at jeg ikke har gitt opp enda, men er på god vei til å oppklare saken. Men jeg håper jeg enda har noen gode timer med underholdning før det skjer. Anbefales på det sterkeste hvis du liker å knekke koder og finne finurlige ting gjemt inne i spillet.
ANBEFALES!
*Skrevet av Kjetil Hynne*