Det nye Flåklypa Grand Prix sjarmerer til gangs!

Reklame | Pan Vision

 

Å hoppe etter Virkola er et uttrykk som inn i mellom blir dratt frem. Nettopp dette er nok noe jeg med hånden på hjertet må si passer godt inn nå. Det er en del år siden jeg for første gang ble dratt i den digitale verden hvor jeg selv fikk lov til å være en del av gjengen fra Flåklypatoppen. Sammen med sykkelreperatør Reodor Felgen, positive Solan Gundersen og den alltid skeptiske Ludvig, fikk jeg mange fine opplevelser fremfor skjermen. Jeg spilte gullutgaven med klassiske PC-spillet som blant annet hadde 3D briller. Jeg ble sjarmert i senk av spillet selvsagt lagd med samme oppskrift som selveste filmen Flåklypa Grand Prix som kom på kino i 1975. Jeg var ikke gamle knerten da jeg så filmen for første gang. Mye har skjedd siden både film og spill kom ut.

 

Nå skriver vi snart 4. november og hvor en ny milepæl i Flåklypas historie skal skrives. Denne dagen lanseres nemlig Flåklypa Grand Prix V 2.0 til PC og Nintendo Switch. Utvikleren Ravn Studio sammen med RockPocket Games og sist men ikke minst Remo Caprino (sønn av legenden Ivo Caprino) har i en god stund nå utviklet denne nye utgaven av det klassiske spillet. Her har dem jobbet iherdig for det er ikke hva som helst som de har hatt i mellom hendene. Nei, det er jo en av de helt store innenfor norsk kultur og underholdning. Derfor tenker jeg det er med andakt at Flåklypa Grand Prix nå blir relansert i ny og flott drakt.

 

 

At jeg igjen får æren av å spille et helt flunkende nytt Flåklypaspill gjør meg varm i spillhjertet. Husker godt de første timene med det aller første Flåklypaspillet. Det var helt magisk og hvor stemningen fra filmen var godt representert i spillet. Her var ikke noe unnlatt til tilfeldighetene. De ulike kjente karakterene som Reodor Felgen, Solan Gundersen og Ludvig var som snytt ut av filmen og rett i spillbar form. Det hele passet så godt inn med de mange unike minispillene og som til slutt endte opp i klimakset med å kunne kjøre racerbilen Ill Tempo Gigante mot selveste Rudolf Blodstrupmoen. Da gjaldt det å samle bildeler rundt omkring for så å bygge opp doningen.

 

Okei, det første spillet ble lansert i 2000 og nå skriver vi årstallet 2021. Tenk det, 21 år siden det første spillet kom ut og solgte i bøtter og spann hvor vi nå står ovenfor versjon 2.0 som tripper etter å kunne bli solgt til de norske hjem. Det er mange som har fått med seg at spillet nå lanseres noe som igjen har ført til at mange har kontaktet meg om spillet. Som jeg har svart alle, “den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves”. Det kan man i alle fall trygt si passer godt med dette nye Flåklypaspillet som altså er ute til PC og Nintendo Switch den 4. november.

 

 

Å få lov til å møte denne sympatiske, herlige gjengen på Flåklypatoppen gir meg på nytt ståpels, på lik linje som ved det første spillet. Jeg har ikke ord for hvor mye Flåklypa betyr for meg. Hjertet regelrett hopper ut av sitt gode skinn bare med å få møte Reodor Felgen, Solan Gundersen, Ludvig samt resten av gjengen i Flåklypa. Selvsagt er noe av det første man starter med i spillet, er historiedelen. Samle deler, spille minispill på ulike vanskelighetsgrader som igjen til slutt ender opp i det kjente billøpet mot Rudolf Blodstrupmoen. Alt her virker kjent som rakkern og som igjen fører mine gode minner tilbake til det første spillet.

 

Av minispill finner du blant annet eplesamling til eplepai, Reodors sykkelverksted, sorter post, kjøre nedover Flåklypatoppen med proppelsykkelen til Solan Gundersen mens du hopper himmelhøyt over hindre, spille finn kulen, samle blomster i en labyrint, Mahjong, ballongjakt samt flere andre minispill. I Flåklypaspillet har man basert det hele ned til ni minispill, mens i det gamle var det 20. Selv om jeg tror flere vil kicke på at det er krympet med minispill, så synes jeg de spillene som er med, er sykt godt lagd. Det vil si, de har fått en skikkelig real ansiktsløftning grafikkmessig samt at magien i minispillene så til de grader er tilstede. I tillegg kan du om du føler deg tøff, kjøre på med hardere vanskelighetsgrad. Her er det opp til deg hvor vanskelig det skal være.

 

 

Som om ikke dette er nok, Ravn Studio & Co har gitt oss enda mer av det gode med mer bilkjøring. I ren Mario Kart-stil kan man kjøre billøp. Det beste, man kan legge ut diverse farer på veien. Alt fra oljesøl til spiker med mer kan hindre motstanderne å nå deg igjen. Grafikken i her er helt magisk. Snakk om å fange den norske naturen nesten ned til den minste detalj. Aller beste med bilkjøringen er at du kan velge andre doninger. Det vil si, du kan kjøre bilen til Rudolf Blodstrupmoen, eller en “melkebil” eller selveste Ill Tempo Gigante. Her er det opp til deg hvordan du ønsker det hele skal spilles. Denne delen av Flåklypaspillet ble en av mine favoritter.

 

Gjennom spillets gang er det viktig at du er utforskende. Her kan du finne deler til Ill Tempo Gigante, puslespillbrikker og sist men ikke minst få masse interessante opplysninger om litt av hvert. Fine animasjoner er det også lagt inn som virkelig setter deg i stemning mens du utforsker de ulike delene av spillet. Jeg storkoser meg med utforskningen som gir meg enda mer glede av spillet. Genialt rett og slett.

 

 

Gira som jeg er, så kan jeg ikke helt slippe taket av skrytet til dette fantastisk spillet. For det er en ting til som fanget meg og mine. Nemlig mulighet til å konkurrere mot hverandre. Her kan man faktisk spille om å få best poengsum. Det vil si, det er lagt opp til en durabel familiefeide foran skjermen med gjengen fra Flåklypa. Denne muligheten er rett og slett genial. For her er det store muligheter for å kunne innlemme våre “søte små” inn i Flåklypauniverset på en helt magisk måte. For er det noe vi foreldre ønsker, spesielt når vi begynner å komme litt opp i årene, så er det å få våre barn til å like det vi likte da vi var ung. Nå har vi altså sjansen med Flåklypa Grand Prix V 2.0.

 

 

Ravn Studio med Rock Pocket Games samt Remo Caprino har på nytt klart et mesterstykke. De har på nytt klart å fange meg i et spindelvev med magi fra Flåklypa og de ulike karakterene i digital form. Jeg har på nytt kjent mitt spillhjerte pumpe skikkelig både med nye flotte grafikkopplevelser, musikk, stemmeskuespill og sist men ikke minst en skokk med minispill. Jeg er i syvende himmel. Magien er videreført ned til den minste detalj. Grafikken, animasjonene er så godt lagd at jeg ikke har ord. Selvsagt er det noen minespill jeg savner, men for det meste oppveier dette med de minispillene jeg har fått tilgang til pluss konkurransedelen. Her får jeg virkelig muligheten til å innlemme mine barn til en unik Flåklypaopplevelse både på PC og Nintendo Switch. Ravn Studio & Co har lagd et meget godt spill som jeg tror kommer til å selge i bøtter og spann. Blir nok garantert å finne under mangt et juletre. Videre håper jeg også at de kanskje finner en mulighet å innlemme de “glemte” minispillene i oppdateringer tiden fremover. Det hadde i så fall vært enda mer genialt både for oss som husker disse samt den nye generasjonen. Det er i alle fall lov å håpe.

 

 

Tusen hjertelig takk for et godt spill som igjen sørger for at kulturarven med Flåklypa Grand Prix fortsetter sin ferd inn i den digitale fremtiden <3

 

Terningkastet fra meg og Spill er sunt blir en sekser, men en svak sekser. Savner noen av minispillene som var med i den første utgaven og som jeg håper kommer med i senere oppdateringer. 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top