Når kommer snøen?

 

Denne teksten ble publisert i avisa Sør-Trøndelag for noen dager siden hvor jeg spår været for blant annet november, litt mot jul og generelt litt av vinteren. Selve teksten her ble skrevet den 2. november. 

 

I den siste tiden har jeg blitt spurt en del ganger om når kommer snøen her i distriktet. Med fjorårets vinter i tankene så vet jeg at den kan være lunefull og merkelig. Spesielt de siste årene har det ikke vært noe hold i statistikkene mine siden 1987. Mange sier at vinteren var mye mer stabil før om årene. Det kan jeg med hånden på hjertet selv innrømme at den har. For de siste ti årene har vinteren vært alt annet enn stabil. Kun et par blaff hvor man har kunnet si at dette var en skikkelig vinter.

 

Det som kjennetegner vinteren spesielt for lavlandet er den ustabile værtypen med snø, regn, snø, regn og litt sol inn i mellom. Hålkeføre har virkelig gjort seg gjeldende de siste årene, mens høyere oppe har det lavet ned med snø og til dels store snømengder har det vært. Hvordan blir denne vinteren tatt i betraktning med de andre vintrene vi har opplevd?

 

 

For det første er det noe i kroppen min som sier at vi ikke får den helt store vinterfølelsen før jul. Det vil si, de som venter på snø som blir liggende en liten stund, må nok dessverre vente til i alle fall etter den 20. november. Da er det håp om at Kong Vinter kommer med litt hvitt til de som lengter. Dessverre blir nok ikke denne snøen liggende særlig lenge heller og blir erstattet av mildere vær og barmark. Slik vil tiden før jul utarte seg. Det vil bli mye vær i perioder med kraftig nedbørintensitet, en god del vind samt store temperaturvariasjoner. Lavtrykkene står i kø utenfor oss og som gjerne vil inn å slippe fra seg lasten.

 

November måned vil altså by på mye forskjellig vær. Hvitt i små perioder, mens det vil regne for det meste med innslag av lettere og roligere vær. Til de som gjerne vil benytte seg av ski vil jeg med andre ord anbefale ski med hjul i første omgang om du ikke tar turen til høyfjellet da. Her vil det være snø. Ellers er det bare å belage seg på mer høstlig vær enn vinterlig. Litt med tanke på vinteren generelt sett så må vi nok belage oss på en forholdsvis mild vinter…i år også. Dessverre ligger det også an til en del regn som fryser på bakken gjennom vinteren, men dette kommer jeg tilbake til med en bredere spådom om vinterværet generelt sett.

 

Om det blir snø til jul er enda litt tidlig for meg å si noe på, men om ca. en 14 dagers tid vil jeg kunne begynne å se konturene av det. Selvsagt håper jeg på hvit jul som de fleste av oss, men sjansene begynner så smått å gå mot 50/50…dessverre. For Snåsningene sin del  som også leser om mine spådommer så vil deres odds gå mot 70/30 i forhold til snø. Det vil si større sjanse for snø enn bart. 

 

Om det blir hvit jul er altså litt tidlig å komme med noen spådom om, men statistikkene tilsier at det blir mindre og mindre sjanse for hvit jul.

 

Hvordan ønsker du vinteren skal bli? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top