Hvordan blir førjulsvinteren?

 

Siden vinteren 1987 har jeg ført værstatistikker. Interessen for vær og vind startet som barn. Var ikke gamle gutten da jeg leste værvarslingen på baksiden av avisa. Måtte jo få med meg hvordan været skulle bli. Siden da og frem til i dag har det blitt en god del værbøker, en god del excelark og en god del selvstudie. Med det har jeg litt erfaring når det kommer til vær og vind. Gjennom flere år har jeg vært fast gjest som værspåmann i diverse medier deriblant lokalavisa Snåsningen, Trønder-Avisa og nå Sør-Trøndelag.

 

For ikke mange dagene siden ble en spådom for førjulstria publisert i avisen Sør-Trøndelag og her kunne man lese litt hvordan jeg ser for meg været blir tiden fremover mot jul. Først må jeg innrømme at dessverre kommer det til å bli en mer ustabil værtype enn det vi har opplevd tidligere. Høsten så langt har vært rimelig fin på mange måter med lite uvær med lange perioder med tørt, stabilt vær.

 

 

Som du sikkert kanskje har fått med deg så skal vi i løpet av et år ha en bestemt mengde nedbør. Det vil si, det fra år til år skiller det ikke rare greiene. Hittil i år har vi fått 792,5 millimeter nedbør (oktober). Gjennomsnittlig nedbør i en periode på ni år (Orkdal – Thamshavn) ligger på 865mm. Hittil i år ligger nedbøren på 792,5mm. Det igjen vil si at vi har en differanse på ca. 72mm. Selv om det stort sett ikke er de helt store variasjonene nedbørsmessig så kan det inntreffe hvor det har vært år med over 1000mm. I år tror jeg nok vi vil havne over gjennomsnitten og ligge på underkant av 900mm til sammen. Tallene er hentet fra Norsk Klimaservicesenter.

 

I artikkelen i ST sa jeg at vi må nyte det fine været vi har for plutselig blir det ragnarock. Før jul vil nok dessverre et par kraftige lavtrykk treffe oss og hvor det i sammenheng med disse komme en del nedbør. Om det blir snø eller regn kommer litt an på banen lavtrykkene velger. For kommer lavtrykkene mer fra vest og nordvest er det større sjanser for at det blir snø, men kommer lavtrykkene fra en sørligere bane vil nok mye av nedbøren kommer ferdig måket. En ting som vi ikke er garantert mot er polare lavtrykk. Disse lavtrykkene er meget intense og kan skape mye vind og en god del nedbør. Om lufta blir kald og havet fortsatt er varmt er det gode groforhold til at slike polare lavtrykk dannes. Om dette skjer før jul er vanskelig å vite, men tidligere år har det faktisk skjedd før jul. Husker godt et av årene det skjedde og hvor vi fikk sykt mye nedbør i form av snø. 

 

 

Uansett, selv om vi kommer til å få perioder med ustabilt vær og til tider kraftig værbruk så vil vi også oppleve noen roligere tider værmessig. Det vil si tørt, kaldt og fint vær. Resten av november blir ikke råille og hvor vi vil få greit vær uten alt for mye vind og nedbør. Litt blir det og for oss i lavlandet blir det mer regn og forholdsvis mildt vær, men lengre oppe i høyden blir det nok snø som daler ned. Kun i slutten av måneden at vi kan oppleve litt av den hvitere nedbøren. Da kan det hende vi må frem med snøskuffen for første gang her i lavlandet denne sesongen. Det kommer inn et nedbørsområde og etter det har passert med regn, snur vinden og vi vil få en mer vestlig til nordvestlig vindretning og da er det store sjanser for at kong vinter virkelig gjør sitt inntog og skaper litt førjulsstemning. 

 

Desember kommer også til å bli en variert måned i perioder med mye vær. Det vil si, et par kraftige lavtrykk kommer inn og slipper i fra seg en god del nedbør, både vårt og tørrere nedbør. Vi må nok beregne og må frem med snøskuffen inn i mellom. I høyden kommer det en del snø og det vil bli veldig gode forhold til skigåing i høyden stort sett gjennom hele desember. Nedbøren som kommer vil nok for det meste komme som snø der. Inn i mellom disse periodene kommer det inn mildere vær og slik det ser ut nå så kan det også bli en dag eller to med rimelig mildt vær og temperaturer på over fem grader og kanskje opp i mot ti grader. Da vil snøen som har lagt seg krympe fort spesielt i lavlandet. 

 

 

Hvor mye snø det vil ligge når julen ringes inn kl. 17:00 på julaften er fortsatt litt vanskelig å si. Om jeg skal bruke gjennomsnittlige målinger etter at jeg flyttet hit til Orkanger så kan jeg ikke annet enn å si at det er 50/50% sjanse for snø på julaften og skulle det tilfeldigvis ligge snø så er det ikke den store mengden. Maks 5cm. For Snåsa sin del hvor jeg har bodd mesteparten av livet mitt så kan de forvente seg (“gjennomsnittlig” målt fra 1987 og frem til 2015) rundt 15cm i år. I begynnelsen av desember ser jeg litt mer hvordan tendensen værmessig mot julaften blir og da vil det også være enda lettere å spå om det blir snø eller hvor mye snø det blir på den store kvelden. 

 

Vintersesongen i sin helhet blir også mer normal i år. Det vil si, vi vil ikke få en så fin vinter vi hadde 2017/2018. Den vinteren var magisk sett under ett med jevnt kald temperatur og bra med snø. vintersesongen i fjor var delvis utstabil og hvor det i perioder var grønt og med lite snø. Selv i høyden var det ikke særlig mye snø og hvor alpinanlegget her i Orkdal (Knyken) var stengt i perioder. Dessverre får en nok oppleve det denne vintersesongen, men en får nyte de stundene det er snø for det som liker å gå på ski. Syv av de største meteorologiske instituttene i verden har spådd at vintersesongen i år kommer til å bli unormal mild. Minst to til tre grader mildere enn normalen. I mine føringer tror jeg ikke på den biten. Det vil si at vintersesongen i år her i Orkdal og omegn kommer til bli mer normal med både flott vintervær og delvis mildere vårvær. Vintersesongen i år blir litt som i fjor med variert vintervær. 

 

 

Så da har jeg prøvd meg på en aldri så liten spådom for førjulstiden. Vi kommer til å få variert vær hvor temperaturene vil ligge mer mot normalen. Det vil bli perioder med snø, men også perioder med våtere vær og hvor snøen kommer ferdigmåket. Et par kraftige lavtrykk vil også dukke opp før vi kan sette tenna i juleribba, medisterkaker, surkål og det som hører med til jul av mat. Det blir heftig til tider, men også små perioder med brukbart tørt vær. Når det tørre været inntreffer vil temperaturene gå ned. Som jeg alltid har sagt, været kan vi ikke styre, men hva vi har på oss. Været blir som det blir og lite vi kan gjøre noe med det. 

 

Hvordan har november måned vært hos deg værmessig? Hvordan håper du vinteren skal bli der du bor?

 

 

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top