Blir det snø til jul?

 

Da har mildværet tatt seg innover vårt ganske land med mye nedbør og vind. Spesielt i vest har det vært skikkelig ruskevær hvor en rekke ras har gått. Plussgrader kommer i dagene fremover til å prege været vårt og det langt mot nord. Det flotte hvite landskapet vil nok bli byttet ut med grå tilstander i skog og by. Den 1. desember publiserte jeg et blogginnlegg om at hvis mildværet kom i midten av desember så var det også sjanser for at det kunne bli hvit jul for mange av oss i Norges land. Som alle vet beveger været seg i bølgedaler og nå i disse tider er det litt viktig når disse bølgedalene inntreffer. 

 

 

Etter å ha sett på tendenser og dratt opp mine statistikker så er det store sjanser for at det blir en hvit jul i alle fall for oss som bor her i Midt-Norge. Spørsmålet er hvor hvitt det blir for de som bor ytterst på kysten. Uansett, så vil vi havne inn i en mer nordvestlig luftstrøm i og med at et høytrykk stabiliserer seg i sørvest. Dette sørger for at at vestavindsbeltet får en aldri så liten pause igjen. Nylig var det høytrykk som trakk fra nord og til sør som sørget for at det meste av landet fikk kalde luftstrømmer med både masse snø og vind. Spesielt de i sør fikk merke dette. Nå er det oss som bor nord for Dovre pluss delvis Vestlandet som får muligheter for å se det hvite element dale ned fra oven.

 

 

 

Med andre ord, det ser ut til at vi får en hvit jul likevel selv om det nærmeste dagene vil minne lite om vinter. Forholdsvis høye temperaturer vil inntreffe for de fleste av oss. Over helgen snur det og da kommer det kjølige luftstrømmer fra nordvest og nord. Da synker temperaturene for de fleste av oss og sørge for med hvite omgivelser. Romjulen ser også ut til å fortsette med luftstrømmer fra nordvest. Da må høytrykket i sørvest holde stand noe jeg tror det vil gjøre. Nyttårsaften i mine statistikker er majoriteten for det meste hvit med kuldegrader. Om dette slår til i år er jeg usikker på, men ser bedre tendensen om en liten uke. 

 

 

Selv om jeg helst liker sommer og varme bedre enn kulde og vinter så er det rundt juletider godt med litt snø. I år mangler jeg julestemningen. Hvorfor har jeg ikke funnet ut av selv om vi den siste tiden har hatt det fint og hvitt. Tiden har i år gått altfor fort. Kan jo være der det ligger og ikke helt gått opp for meg at vi straks skal feire jul igjen… 

 

Hvordan har førjulstiden hittil vært værmessig? Har dere opplevd fin og hvit førjulstid? Håper du det blir hvit jul? 

 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top