Kom mai du skjønne milde eller mai du triste og kalde?

 

Som flere av dere vet så har jeg opp igjennom årene vært veldig interessert i vær og vind. Har ført værstatistikk siden 1987 bortsett fra de siste to til tre årene hvor det har blitt litt slapt med føringen. Når det er skrevet så har jeg fulgt med på tendensene og fulgt med på hvordan været har utviklet seg og spesielt på hvordan været har vært diverse høytider. I disse dager har været vært helt fantastisk og varmerekordene har røket i tur og orden. Tørt som rakkern og med meget stor skogbrannfare på grunn av det tørre været som har vært i de siste. Lite nedbør og bra med vind i perioder sørger for at marka er skikkelig tør.

 

Inn i mellom prøver jeg meg på å spå været og stort sett treffer jeg brukbart. Litt bom blir det også og været er ikke alltid like enkelt å forutse og spå. Plutselig dukker det opp et lavtrykk fra intet og gir dårlig vær med vind og nedbør eller stabiliserer det seg et høytrykk og gir pent, tørt vær over en lengre periode. Dette er noe som til tider kan være veldig vanskelig og forutse selv for ekspertene på vær og de store datamaskinene som fanger opp været på kloden vår.

 

Har du hørt om Alfahøytrykk? Dette er noe vi har opplevd den siste tiden og hvor et høytrykk som kom fra nord før påsken og som har gitt så og si hele landet pent vær med noen få unntak i nord og sør. Her i Midt-Norge har det vært pent og tørt stort sett hele tiden. Det som nå etter hvert skjer er at dette alfahøytrykket må vike plass og da dukker det opp diverse lavtrykk og været blir mer ustabilt. Er det en ting som alltid skjer etter at det har vært veldig varmt er at det fort kan bli veldig kaldt og det vil vi nok dessverre i mai oppleve.

 

 

For vi skal ikke være overrasket om vi om kvelden, natten og tidlig morgenen opplever noe hvitt på bakken. Tiden vi nå går imot blir dessverre kjøligere og den gode varmen vi har hatt her i Midt-Norge forsvinner. Det blir kjølig og vi kan i verste fall få temperaturer ned under frysepunktet og da også med nedbør. Det er en mager trøst som jeg klamrer meg til og spesielt om denne kjølige værtypen blir å vare en liten stund, da kan det være sjanser for at 17. mai blir varmere og kanskje blir det sågar pent vær. I alle fall er det tendensen jeg nå ser for oss her i Midt-Norge. Spørsmålet er om vi får den varmen vi har hatt nå tilbake eller om at vestaværet får mer tak. Da vil det bli litt kjølig, men ikke så kjølig som vi vil få i begynnelsen av mai.

 

Slutten av mai kan bli ganske så bra og tror vi kan oppleve forholdsvis høye temperaturer og blir det slik så kommer begynnelsen av juni til å bli kjølig og ustabil og med varmere vær fra rundt skoleavslutningen. Været går i bølgedaler og det gjelder å se hvordan bølgene oppfører seg og da kan man fort se hvordan været en liten stund fremover blir. Skal mer enn gjerne si at dette er spennende og håper selvsagt at jeg får rett, men om jeg bommer så får jeg lære enda mer om været.

 

Om dette slår til vil tiden vise, men etter å hatt det så varmt over en lengre periode så viser statistikken min at vi får det kjølig og slik har det alltid vært. Sommeren i fjor var fantastisk med varme som vi nesten aldri har opplevd, i alle fall har ikke jeg gjort det. Tørt var det og mange skogbranner var det også. Slik sommer vi hadde i fjor får vi her i Midt-Norge dessverre ikke og vil nok i år få en mer “normal” sommer både nedbør -og temperaturmessig, men det er bitte litt tidlig å se hvordan sommeren blir samlet sett. Det får mai i grunne avgjøre. Da vil jeg bruke statistikkene mine og se hvordan det blir.

 

Ble for en liten stund siden spurt om når det ville være best egnet og arrangere beachvolleyball-turnering på Snåsa og da måtte jeg gå tilbake til statistikkene mine og se hvilken helg som var best egnet med minst nedbør. Om spådommen min der for denne turneringen stemmer blir i alle fall spennende å se.

 

Hvordan har været vært hos deg den siste tiden? Har det vært tørt, mildt og godt eller har det vært ustabilt og kjølig? 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top