The Ballad Singer – En spennende visuell digital novelle


 

*Skrevet av Bente Hansen* 
 

Jeg har den siste tiden hatt det ufattelig spennende fremfor skjermen. Først skal jeg innrømme at jeg ikke var helt så entusiastisk når jeg skulle skrive om dette spillet og våre erfaringer. Helt fra første sekund ble vi dratt inn et en meget spennende historie og som en selv kan velge hvordan skal utfolde seg. Skal være ærlig å si at jeg meg litt som ev de i Big Bang Theory når de spiller Dungeon & Dragons. Like entusiastisk og like ivrig, men også irritert over ikke å tenke gjennom valgene godt nok.
 

Spillet som har fått prøvd seg er The Ballad Singer. Først må jeg tilføye at dette spillet er en early access (tidlig utgave) og som på langt nær er ferdig utviklet. Det er utvikleren Curtel Games som står bak og de har søren meg godt å bresjen for at vi skal oppleve et spill som er spekket med eventyr. For er det noe en må tenke på så er det valgene man gjør.
 

Første jeg tenkte på når jeg startet opp spillet var at dette lignet på en lydbok, bortsett fra at det var vi som skulle gjøre valgene og det er nettopp her som sørger for at spillet lyser opp i mørket som rene julestjernen. Utvikleren har faktisk lagt inn over 400 000 ord og som igjen er vevd sammen til en spennende historie med mange forskjellige tvister. I starten av spillet velger du hvilken karakter du vil spille og her har du fire å velge imellom. Disse har sine egne unike egenskaper som du må utnytte på best mulig måte for å komme deg langt i spillet.
 


 

Historien tar deg gjennom en spennende verden i Hesperia og hvor hver enkelt karakter eller helt om du vil gir deg mange forskjellige løsninger og tvister. Det hele oppleves som en fantastisk grafisk novelle med en veldig god stemning som tar deg steg for steg inn i en verden fylt med mystikk, vennskap og veivalg med sine egne tvister.
 

Det hele er så godt vevd sammen at jeg rett og slett blir hekta. Vi kan sitte time etter time og fanges inn i et nett som er dritvanskelig å komme seg ut av. Plutselig har fire timer bare flakset av sted. Helt oppslukt i det som skjer i spillet med den spennende historien. Som lyn ifra klar himmel må helten vår kjempe og da må vi virkelig tenke nøye gjennom hvordan vi vil overvinne motstanden som møter oss. Her kan vi bruke ren magi, knyttnever eller våpen og alle de valgene sørger for at du enten kommer ut av kampen i live eller så møtte du den sikre død.
 

Spenningen er til å ta og føle på og som for meg og samboeren sørger for at vi ikke kan gi slipp på spillet. Når vi har daua mang nok ganger med helten vår så er det bare å hoppe ut i en ny historie med en annen helt. Dette gjør at levetiden på spillet er sykt bra. Det vil si, du finner flere titalls timer med underholdning og er ikke det bra så vet ikke jeg. I tillegg til hovedhistorien så finnes det også flere sideoppdrag som kan tas og det sørger for enda mer.
 


 

Okei, her er noe du kan tygge på;
-> Tre forskjellige vanskelighetsgrader
-> Over 400 000 ord finnes i spillet med over 40 timer med tale
-> over 700 HD illustrasjoner
-> Over 40 forskjellige musikkspor
-> 400 forskjellige måter å dø på
-> Ikke noe «game over». Dør helten din så er det bare å starte opp med en ny

 

Med andre ord, spillet er på mange måter fantastisk, men det krever også en dose med tålmodighet. Du bør heller ikke være søvnig og sliten om du spiller spillet for da kan det hende du går glipp av viktig informasjon underveis. Derfor, vær våken og følg med det som sies og vises visuelt.
 


 

Grafikken er unik på den måten at historien beskrives med over 700 tegnede og animerte bilder. Stilig, mystisk og gir en unik stemning som får meg og samboeren min klistret til skjermen. Flere ganger jeg har fått frysninger over hvor godt balansert alt sammen er og hvor godt fortalt spillet er og det ned til den minste detalj.
 

Lydbildet føles det samme som den visuelle. Rett og slett fantastisk og som sørger for at du settes i perfekt stemning. Innlevelsen til de som leser tekstene i spillet er formidabel og musikken er perfekt sammensatt og gjør at spillet stråler opp som selveste julestjernen.
 

Holdbarheten er også uten tvil enorm og spesielt om du har satt deg som mål og gjennomføre det med alle fire karakterene. Da er det bare å stålsette seg til at høstens underholdning er spikret og det er bare å sette av en del timer til The Ballad Singer noe jeg for lengst har gjort.
 

Så for å oppsummere det hele så er dette et spill jeg vil anbefale deg som liker en knakende god historie med mange avslutninger, stemningsmusikk, lydbøker og som gjerne vil slappe av med et godt høstspill. Jeg og samboeren min er ikke i tvil, dette var bra Curtel Games og håper inderlig at dere selger som bare det og fortsetter å mekke på spillet slik at det bare blir bedre og bedre. For dette er en meget god start og som vi ikke kan få nok av. Jeg takker og bukker hjerteligst.
 

Vil du vite mer om spillet så gå inn på denne linken.
 


 

Liker du eventyrspill basert som en lydbok? Da er dette spillet for deg!
 

1xshdeFgoWY
#theballadsinger #games #spilling #spill #omtale #review #anmeldelse #gamer #gaming #vispiller #eventyrspill 
Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top