Hvor mye tid skal et barn få til spilling?

 

Det er utrolig å tenke på at jeg siden august 2010 har dratt land og strand i rundt med foredraget mitt Spill er sunt. Helt siden den gang og frem til i dag har det skjedd forandringer i folks mening om gaming. Heldigvis har folk blitt mer åpen til gaming noe jeg selvsagt er meget glad for. For gjennom så mange år med å holde foredrag, får en et innblikk i hvilket omfang gaming spiller inn på familienes hverdag kontra det gjorde i 2010. Det mest interessante er at flere og flere foreldre har fått et mer åpent sinn i forhold til gaming hvor det er blitt mer respektert å spille spill. Å holde foredrag om spill er noe jeg liker svært godt og hvor foredraget har blitt veldig godt mottatt hos de jeg har holdt foredrag for.

 

 

Foredraget Spill er sunt inneholder også tips til hvordan foreldre skal kunne skjønne mer hva gaming går ut på og hvordan de skal kunne klare å takle en gamers hverdag. Jeg blitt kontaktet av mange som lurer på om jeg fortsatt vil drive foredraget Spill er sunt og selvsagt vil jeg det. Spesielt når jeg får veldig mange gode tilbakemeldinger på foredraget hvor jeg ønskes rundt omkring i landet med det. Da sier det seg selv at jeg må fortsette korstoget med foredraget Spill er Sunt til alle som ønsker.

 

 

Jeg har hjulpet foreldre, barn og unge og voksne ut av et helvete med spillavhengighet og fått de på rett spor. Jeg blir hele tiden kontaktet av foreldre som lurer på hva de skal gjøre på grunn av deres unge håpefulle ikke gjør annet enn å spille spill. Det er ikke en enkel affære dette her og finne løsninger er til tider problematisk, men det jeg vet at man må være nøye med å finne ut årsaker og finne løsninger som funker for alle parter.

 

 

Det som overrasker meg mest er at jeg via mine foredrag faktisk opplever foreldre som ikke har anelse over hva barna sine spiller. I tillegg kjøper de spillene barna ønsker seg uten å stille spørsmålstegn til om spillet passer alderen til barnet. Det sier litt over hvor lite foreldre vet om spill. Derfor føler jeg det som min plikt som pappa og med min erfaring i spillbransjen å dele min opplevelser og viten med andre foreldre. Så og si alle foreldre som kommer på mine foredrag får hakeslepp når jeg etter hvert begynner å presentere spillverden slik den er i dag. Digital mobbing i spill, utestengelse fra klaner, realistisk og brutal vold er er daglige ting en spiller i dag opplever. Etter foredraget mitt skjønner foreldrene at de må følge med på det som skjer, uansett hva. For dette er en viktig del av oppveksten og da må vi som rollemodeller følge med i timen og gi barna den oppmerksomheten de skal ha.

 

 

I foredraget mitt forteller jeg at det skal så lite til for å få litt kontroll med barnas spillvaner. Mitt godt råd er rett og slett; “bruk 5 minutter og snakk med barnet. Vis interessen til hva de spiller og spør spørsmål som gjør at barnet får følelsen av at du er interessert”. Om dette skjer, så vil du se barnet blomstre og blir mer inkluderende i spillingen sin. Alle de foreldre som har startet opp med dette har fått gode relasjoner til barna og har fått et mer åpent forhold til spillingen slik at det også blir enklere å sette grenser for hvor lenge man skal spille og hva som spilles.

 

 

Har opp igjennom årene fått mange gode tilbakemeldinger på foredraget som blant annet dette her; “Noen tilbakemeldinger på foredraget: Jeg synes du balanserte godt mellom positive og negative sider ved dataspill. Var i utgangspunktet redd for at den negative effekten skulle komme helt i bakgrunnen, men det gjorde den ikke. Flott at ‘publikum’ fikk komme med egne betraktninger. Artig med premiering av gode kommentarer. Bra at du opplyser om aldersmerking og voldelige spill.”

 

 

Forrige onsdag fikk jeg gleden av å være med i Podcasten til Hrafnhildur Jonasdottir kalt “Spill og Sånt” og hvor vi skulle snakke om sunn spilling i hverdagen og hvordan legge til rette for at familiens harmoni ikke påvirkes negativt med gaming. Å få være med her var en ære og veldig moro. Er det noe jeg virkelig brenner for så er det nettopp å formidle hvor viktig gamingen faktisk er for samfunnet. Som foreldre er det da sykt viktig å sette seg inn i hverdagen til sine barn som gamer og hva som rører seg i spillverden. Om de ikke gjør det, vil dette kunne medføre negative situasjoner for familiens harmoni. I podcasten Spill og Sånt kommer jeg med gode råd og innspill i nettopp sørge for en harmonisk gamingfamilie. Podcasten kan du du høre i sin helhet her.

 

 

Et av spørsmålene jeg blant annet får fra foreldre er hvor lenge skal man godta at barn og unge kan spille spill i en økt? Hvor mange timer i strekk? I mine foredrag tar jeg blant annet opp i dette samt gir masse andre råd om hvordan hverdagen skal bli så harmonisk som mulig med gamere i hus.

Med foredraget Spill er sunt har jeg vært i aviser, blader, radio, TV og podcaster samt at jeg har vært med styremedlem i House of Nerds samt nestleder i Barnevakten som er en fri og selvstendig stiftelse som formidler fakta og råd om barn, unge og medier. 

 

Foredraget Spill er sunt vil i tiden fremover også dra land og strand rundt omkring i Norge. De som ønsker kan selvsagt kontakte meg og jeg vil komme og holde foredrag. Gaming er noe som det bare mer og mer av og da er det viktig å følge med på det som skjer om man er foreldre, barn, unge, lærer, politi, helsevesen, spillutvikler, politikere eller hva det måtte være.

 

Om dere ønsker at jeg skal komme å holde foredrag, så ta kontakt med meg:

Bernt Erik Sandnes
Mail: [email protected]
Telefon: +47 45 42 70 82

 

Flere av bildene krediteres Petter Høyer!

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top