Norske Ravn Studio med spill som perler på en snor!

 

En norsk spillutvikler jeg har fulgt med helt siden grunnleggelsen i 2002 er Drammens baserte Ravn Studio. En spillutvikler som helt i fra starten har utviklet kvalitetsgode spill. Jeg har fulgt med selskapet godt og har blant annet vært med på å promotere spillet Flåklypa Grand Prix til DS (som forøvrig vant på Gullstikka i 2010 og Nordic Game Awards i 2011) på Steinkjermartnan 2010. Da stod jeg på stand sammen med Remo Caprino som hadde tatt med seg Ill Tempo Gigante. Bilen fikk kjørt seg godt på Steinkjermartnan og hvor den stod i selveste hjertet av Steinkjer, på torget fremfor kirken. 

 

 

Som barnefar og gamer har jeg opplevd mange gode barnespill sammen med mine barn. Det har blitt mange gode kvalitetsstunder fremfor ulike skjermer. Kan vel trygt si at barna har fått spillene fra Ravn Studio med morsmelken, nesten bokstavelig talt. Alle barna har på sin måte satt stor pris på spillene fra Ravn Studio. Vi har opplevd mange underholdende og utfordrende stunder med latter, hårutriving og sist men ikke minst opplevd mestringsfølelse på høyt nivå. Spillene har gitt oss sykt mye. 

 

 

Et spill som satte et stort inntrykk på oss var uten tvil Englekræsj. Et realt godt plattformspill. Hopp og sprett, løs oppgaver og gåter sørget for at familien Sandnes ble hekta til gangs. Inn i mellom var det litt vanskelig, men med kløktige barnefingre så kom vi oss gjennom spillet med stor mestringsfølelse. Englekræsj fikk pris på Gullstikka og Nordic Game Awards i 2008. Prisene var virkelig vel fortjent. Det var her Drammensgjengen virkelig slo igjennom og beviste for oss at de kan å utvikle spill. 

 

 

Det var ikke med spill gjengen fra Drammen startet med. Nei da, de slo faktisk igjennom på TV gjennom sin NRK-serie Naturbarna. Serien ble sendt på Barne-TV og det var her det begynte å blomstre for selskapet. Det hele startet i 2004. Så, tre år etter var de klare med deres første spill og det med et samarbeid med Gamoola Soft LTD. Spillet het Snakeball og var et sportsarkadespill for Playstation 3 og PSN. 

 

Så gikk det et lite år til og som lyn i fra klar himmel kom altså det populære Englekræsj. I 2010 ble spillet Flåklypa Grand Prix til DS lansert. Et spill med sjel og hvor man virkelig fikk oppleve den store filmen Flåklypa Grand Prix. Spillet var et samarbeid mellom Ravn Studio og Remo Caprino, sønn av Ivo Caprino. Spillet var godt oppbyd og målet var å bygge Ill Tempo Gigante. Gjennom diverse oppgaver samlet du deler til bilen og som til slutt ble fullkommen. Så var det bare å ta bilen ut på racerbanen hvor Rudolf Blodstrupmoen blant annet var med å konkurrere. Spillet ble en skikkelig klassiker og ble flittig spilt av både store som små hos familien Sandnes. 

 

 

Etter det har spill etter spill sett dagens lys både til PC, håndholdte konsoller samt mobil og nettbrett. Ravn Studio hviler aldri på laurbærene selv om de høster gode kritikker, nominasjoner og priser. Stine Waern, Tinka Town & Co har virkelig gjort det godt og har fått mye annerkjennelse fra kritikere i spillverden, meg inkludert. Deres siste spill, Kaptein Sabeltann og den magiske diamant spilles stadig av undertegnede og mine barn. Et spill som gjerne kan sammenlignes med Super Mario, Great Giana Sisters, Superfrog…bare for å nevne noen av mine favoritt-plattformspill. 

 

 

I løpet av året kommer et spill jeg virkelig ser frem til og som for meg og min familie kommer til å bety mye. Spillet er en oppdatert utgave av Flåklypa-spillet. Gud som jeg gleder meg. Et spill som virkelig kan bli bra og sørge for at magien for Flåklypa Grand Prix kan leve videre for nye generasjoner. For å si det slik, jeg har alltid likt barnespill. Se hvordan spillene er utviklet, hvordan de fanger barna i sitt spindelvev av underholdning med utfordrende oppdrag. Dagens barn er opptatte av masse action, god grafikk og sist men ikke minst et spill som får frem deres mestringsfølelse. Dette er noe Ravn Studio alltid har strukket seg etter. Selskapet har alltid truffet gamersjelen til både meg og barna. Jeg er utrolig glad for å vært en del av Ravn Studios utvikling gjennom årenes løp. Nå gleder jeg meg til flere store og små opplevelser fremfor skjermen både alene samt sammen med familien. 

 

 

Her er et par klipp fra vi har i vente med blant annet det kommende Flåklypa-spillet som etter planen skal lanseres i år.

 

Hvem gleder seg til det? 

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Norske Ravn Studio med spill som perler på en snor!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top