Nye tradisjoner skapes…eller?

 

For to uker siden gjorde jeg noe jeg aldri har vært med på før i alle fall ikke noe jeg kan huske å ha vært med på før. Da fikk jeg æren av å være servitør i en konfirmasjon og hvor jeg og forloveden min ble spurt om vi ville være servitører i. Kvelden før fikk vi spørsmål om å lage en Wunderbaum-kake noe vi tok på strak arm. For gutten vi var på konfirmasjon til elsker Wunderbaums og da var det jo nesten en liten selvfølge at vi lagde en slik kake kjapt og enkelt. Den ble ikke perfekt, men gutten ble superfornøyd og da er vi fornøyde også, spesielt med tanke på at vi måtte ta et på strak arm. 

 

Å være servitør var veldig koselig og noe jeg likte godt selv om jeg aldri har vært det før så gikk det overraskende bra. Fant i alle fall fort ut at det var enkelte ting å tenke på før man serverte og at man lærer så lenge man lever. Til middag i konfirmasjonen ble det servert Orkdal sodd og det er her “nye” tradisjoner skapes eller…? For meg har sodd en lang tradisjon som festmat og har servert det i barnedåper og konfirmasjoner opp igjennom årene, men kan med hjertet i hånden si at jeg aldri har smakt Orkdal sodd før. Den er ikke som den sodden jeg er vant med. 

 

Om du tror jeg ikke likte Orkdal sodd så kan du tro om igjen, men tror ikke det er noe jeg kommer til å servere til fest om det er konfirmasjon, barnedåp eller hva det måtte være. For kommende år har jeg noen konfirmasjoner som må arrangeres og tradisjon tro så blir det nok også servert sodd. Sodd meg og forloveden min er Innherred sodd med soddboller, kjøtt, potet og gulrot pluss flatbrød eller Skjenning til. Dette er sodd det slik jeg er vant med. Orkdal sodd er ikke så helt ulikt, men sammen med alt det som er her så har man i hodekål og sist men ikke minst melboller eller “auka” som det heter her omkring på Orkanger. Jeg synes det smakte godt, men fortsatt litt uvant. 

 

Konfirmasjon ble i alle fall en stor suksess og det ble god stemning noe jeg som servitør er glad for. Maten med Orkdal sodd falt godt i smak til gjestene. God kokk sørget for den biten. Kaka jeg og Bente lagde ble også godt mottatt så da kan man ikke være annet enn glad. 

 

Liker du sodd? Hva er ditt forhold til sodd og hvilken sodd liker du best?

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top