Kaptein Sabeltann – underholdende barnespill for alle aldre!



I det siste har familien Sandnes brukt tiden på de syv hav i skuta Den Sorte Dame sammen med Kaptein Sabeltann, Pinky samt resten av sjørøverne. Ravn Studio er en kjent utvikler som har lagd kvalitetspill i en årrekke. De har blant annet spill som Knerten, Pippi, Flåklypa, Vennebyen, Englekræsj på merittlisten. Alle disse spillene har spikret seg godt inn hos barn i alle aldre inkludert oss voksne. 

Ravn Studio er for meg en klippe innen spillutvikling og dette har de bevist gang på gang. Nå er gjengen fra Drammen ute med et nytt spill og denne gangen er det Kaptein Sabeltann som står for tur på nettbrettet vårt. Å si at jeg nesten er like ivrig på å spille som barna, sier litt. Jeg elsker å samle ting og tang i spill og dette er noe du så absolutt får gjort i dette spillet.

Alle sjørøvere skal ha et skattekammer, eller, kanskje ikke alle, men Kaptein Sabeltann har nå det og ditt mål er å samle gull og skatter i kammeret. Gjennom dine bragder på de syv hav finner du skjulte skatter. Bare det å søke er faktisk givende og du føler hele tiden at du må spille litt til, og så litt til og enda litt til. Spillet roper etter deg og selv om man ikke skal bruke det negativ ladede ordet hekta, så våger jeg det. For jeg og barna er blitt hekta og det på en god måte.

Om du spiller i noen minutter bare for å slå ihjel litt tid, ender du opp med å sitte en god del lengre. Tidligere har jeg kritisert spillutviklere av barnespill at spillene blir for korte og har for få oppdrag eller gjøremål. Med Kaptein Sabeltann-spillet kan jeg si at dette slettes ikke stemmer. Ravn Studio har utviklet et spill som gir god underholdning time etter time og hvor barna etter endt spilletid er like ivrige etter å spille. Da er det godt å ha en far som passer på slik at de får gjort andre ting enn bare å spille også. Variasjon er en dyd sier jeg nå bare.

Hva gjør Kaptein Sabeltann-spillet til å bli så bra spill? For det første, så har gjengen fra Drammen sørget for en meget god og forklarende fortellestemme. Du skjønner med en gang hva som skal gjøres. For det andre, har du stemmen til selveste Kaptein Sabeltann og som selvsagt gjør at du får lyst til å spille. For det tredje har Ravn Studio kokt sammen en “nydelig suppe” med de besteste av de besteste ingredienser som vi ønsker å finne i spill i denne sjangeren. Dra på tokt, søk etter skatter. Seil med den sorte dame på de syv hav og kjemp med andre skip. Bygg opp skuta slik at du blir fryktet på de syv hav, bruk dine taktiske evner med å finne skatter, sett sammen puslespill, finn spennende flaskeposter, tic tac toe eller tre på rad som det heter, servere mat til sjørøverne, dra på fisketur og sist men ikke minst se at skattekammeret fylles opp etter hvert med de vindunderligste skattene.

Selv om spillet ikke helt egner seg for de aller minste, så vil jeg anbefale deg som mamma eller pappa og sette deg ned med barnet og hjelp det i vei, så skal du se hvor fort det lærer. Om barnet passerer seksårsalderen, så klarer det lett å spille. Det er i alle fall erfaringer herfra. Ting du skal gjøre blir forklart på en fin måte og det er aldri noen tvil på hva oppdragene går ut på. I tillegg trener barnet koordinasjonen samt at man må tenke spesielt når man skal lete opp skatten på et skattekart. Da gjelder det å bevege Pinky og de andre sjørøverne rett og det krever faktisk litt av spilleren. Man må også tenke taktisk når man skal kjempe med andre skip på de syv hav. For med kanoner kan du skyte ned de andre skipene og da gjelder det å legge til langsiden av Den Sorte Dame slik at du treffer de andre båtene.

Det beste med hele spillet er uten tvil grafikken og variasjonen i den. Her har Ravn Studio gjort en meget god jobb. Det er nesten ikke til å tro at spillet spilles på et nettbrett og ikke PC-en. Jeg er her mektig imponert for å si det mildt. Det samme gjelder selvsagt stemmene og musikken som jeg nevnte innledningsvis. Alt dette gjør at spillet blir givende og spille. 

Selv om en del av oppdragene kanskje går igjen, så er det opp til deg å varierer mellom de forskjellige tingene du vil gjøre i spillet. Jeg ble faktisk å bruke mye tid på å søke rundt etter skatter og for så å grave de opp, men mine barn likte spesielt å fiske samt servere mat til sjørøverne. Det siste minispillet ble virkelig populært og hvor barna mine faktisk var kjappere i serveringen enn meg. I tillegg har jeg hørt at Ravn Studio vil oppdatere spillet med flere oppdrag og nye spennende ting å utføre og det gjør da at spillet gir enda mer valuta for de 35 kronene spillet koster på AppStore.


Om jeg skal anbefale et spill, så må det bli Kaptein Sabeltann fra Ravn Studio. Spillet er for å si det mildt, sykt bra til å være et barnespill. Spesielt holdbarheten har overrasket meg mest og hvordan utvikleren har klart å fange opp mange spillelementer i et og samme spill. Her får du rett og slett i pose og sekk. Splitte min bramseil, Kaptein Sabeltann er ute på nye tokt! Kjøp spillet og se barna stråle av spillglede. Det har i alle fall mine barn gjort over lengre tid nå.

Spill er sunt anbefaler Kaptein Sabeltann!

#kapteinsabeltann #ravnstudio #barnespill #spillersunt #ipad #android #iphone #appstore #gamer #lovegaming #ilovegaming #spill #norsk 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top