Krise for Crysis-utvikleren Crytek. Kroken på døra?


 

Å være spillutvikler og i tillegg har et stort selskap er ikke like enkelt i dag. Dette har den kjente spillutvikleren Crytek opplevd. De startet i det “små” med deres meget så populære Far Cry som ble lansert til PC 2004. Spillet var langt forut sin tid og sørget for at FPS-spillene fikk en helt ny standard å rette seg etter. Far Cry var spillet som virkelig gjorde Crytek kjent over natten. 
 

Så kom Crysis og som også tok spillerne med storm. Spillet var enormt og introduserte oss for nye spillmekaniker og som igjen var forut sin tid på mange måter, men fra de to første spillene og frem til i dag har det hele tiden gått en vei og dessverre nedover med Crytek. Selv om både Crysis 2 og Crysis 3 solgte rimelig bra så gikk det likevel den gale veien. 
 

Etter Crysis 3 bestemte Crytek på at de skulle satse på “free to play” og kjørte på fullt med Warface og som faktisk har en brukbar tilhengerskare som spiller det. Så kom et spill som kanskje ble en aldri så liten spiker i kisten til Crytek, nemlig Ryse: Son of Rome som slettes ikke solgte så mye som utvikleren hadde håpet på. Gjennom disse årene har Crytek bygd opp avdelinger i flere land rundt omkring i Europa og Asia.


Fra spillet Ryse: Son of Rome
 

Dessverre kommer det nå i disse tider frem at utvikleren ikke har klart å betale ut lønninger til sine ansatte på flere måneder og at de sliter big time med å holde hodet over vannet som utvikler. I tillegg har ikke salget av deres VR-spillene Robinson: The Journey og The Climb slått helt til, men ikke å forvente noe annet når skikkelig VR-system koster fra ca. 5000,- og oppover. Så blir det kostbare investeringer for gamere rundt omkring.
 

Det unike med Crytek er at selskapet alltid har vært fremtidsrettet og tenkt fremover både med sine grafikkmotorer, spill med mer. Spillutvikleren har på mange måter vært en spydspiss og har åpnet opp øynene for mange når det kommer til spillutviklingen. Det som nå skjer er litt synd, men også et bevis at man må være forsiktig med å utvide selskap for mye. Å lage superpopulære AAA-spill hele tiden er vanskelig og det er lett at store prosjekter slår feil og ikke gir den innkomsten som forventes.
 


Fra spillet Warface

håper jeg på er at Crytek kan reise seg litt opp av støvet og satse mer på det de kan, nemlig Crysis-serien deres som i mine øyne er veldig bra. De har mer enn nok ekspertise til å lage gode spill med fet grafikk, gode historier og sist men ikke minst som fenger oss gamere. Derfor håper jeg nå at Crytek satser på et nytt Crysis-spill og tar steget litt bort fra VR, free to play-spill og andre “skumle” prosjekter slik at de sakte men sikkert kan bygge seg opp igjen.
 

Hva er ditt forhold til Crytek og er det spill du har hatt som favoritter opp igjennom årene?
 

SPEL1_6tzPY
 

#crytek #crysis #farcry #theclimb #rysesonofrome #gamer #gaming #game #games #spill

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top