Den perfekte julegaven til hele familien!

*Reklame*
 

Nå er det ikke så altfor lenge til vi sitter samlet og spiser juleribbe, drikker julebrus og knasker i oss marsipangris. Julen nærmer seg med stormskritt og mange har allerede nå begynt å kjøpe julegaver, mens andre ennå ikke har funnet ut hvem de skal kjøpe til. I alle fall, i løpet av denne teksten vil du få en god begrunnelse for hvorfor du bør kjøpe denne perfekte julegaven som passe alle i familien, både ung som gammel.
 

Det er alltid en stor glede å kunne få muligheten å spille et Super Mario-spill. Nintendo har gang etter gang imponert godt og gitt oss fete spill med denne sjarmerende rørleggeren som alltid må redde prinsesse Peach fra den slemme Bowser.
 


 

Noe av det beste jeg vet er skikkelige plattformspill og når det kommer til Super Mario så er det for det meste snakk om 2D-spill. Denne gangen er det ikke det og her kommer Super Mario universet i en helt ny stil som virkelig sjarmerer meg, kjæresten og sist men ikke minst barna. Gud så moro vi har hatt det, men kan innrømme at det også har blitt en del bannskap, men da når barna ikke har vært tilstede.
 

Et Super Mario-spill skal alltid vær litt utfordrende og det kan man med hånden på hjerte si at dette også er. Det er noe av sjarmen det. Nesten alle på denne jord har et forhold til Super Mario og hvor både jeg, kjæresten min og barna har hatt mange gode underholdende timer med denne karen med (trønder) bart.
 


 

Som vanlig må vår kjære Mario redde prinsesse Peach som igjen har blitt kidnappet av Bowser i sitt store fete luftskip hvor han vil gifte seg med prinsessen. Dette vil jo selvsagt ikke Mario skal skje så nå er det opptil deg å forhindre at dette skjer. Reisen dit er lang, utfordrende og sist men ikke minst utrolig underholdende.
 

Er det noe gjengen i Nintendo er flinke til så er det å få oss hekta på spill og gang på gang biter vi på som om vi har blitt hypnotisert. De klarer det hver bidige gang. Jeg blir så til de grader hekta og sitter time etter time for å hjelpe Mario på sin ferd og med Super Mario Odyssey er intet unntak.
 


 

Oppskriften som brukes er tradisjonell, men denne gangen har gjengen hos Nintendo tenkt litt utenfor boksen. Vi er stort sett vant med Mario i 2D, men denne gangen får vi alt i ren og pen 3D og det funker helt fantastisk godt. Okei, vi har tidligere også spilt Mario i 3D og da i Super Maio 64. Jeg, kjæresten og barna er helt forelsket i spillet og kniver om hvem som skal spille. Det beste, vi kan alle sammen spille. Det vil si, to og to kan spille sammen noe som funker perfekt.
 

Mario får alltid hjelp av sine venner når han må ut å redde prinsesse Peach og det gjør han også i Odyssey. Denne gangen gjennom en magisk hatt ved navn Cappy. Denne hatten har helt unike egenskaper og gjør at du som spiller ved å sende hatten i retning fienden er som igjen gjør at du kan ta kontroll over fienden.
 


 

Så å si alt som finnes i Mario-universet kan man få kontroll over med Cappy. Med de egenskapene som du da får med å ta over fienden gir det mulighet til å åpne opp nye veier som igjen gir deg nye muligheter. Det som gjør dette enda mer interessant er de enorme verdenene og uten de ulike egenskapene kommer du ikke langt. Derfor er du avhengig av Cappy for å nå langt i spillet.
 

alansen mellom det å spille som Mario og det å bruke Cappy er utrolig bra og du må hele tiden tenke på hvordan du kan utnytte de fiender som dukker opp på din vei. Gjennom å samle opp forskjellige halvmåner sørger du for at ditt luftskip får kraft til å ta deg med til de mange ulike verdener. Samling av mynter er også som vanlig med og som gjør at du hele tiden er på hugget etter å få med deg alle. I alle fall er jeg slik. Kan ikke la noe gå til spille selv om jeg sliter med å nå frem til myntene eller halvmånene. Gjennom de forskjellige verdener møter du også bosser som må tas ut og her må du bruke din list for å klare dette. Nintendo har som vanlig klart å balansere denne biten bra og som sørger utfordringer, men ikke umulige utfordringer.
 


 

Verdenene er helt utrolig godt oppbygd og hvor jeg flere ganger har stoppet opp og studert de mange herlige detaljer i spillet. Alt er så godt sammensatt og utrolig godt lagd. Jeg elsker brettdesignet, jeg elsker måten spillet fanger meg med sine mange spennende utfordringer, jeg elsker måten Cappy kan brukes på og jeg elsker muligheten å kunne spille sammen med en venn.
 

Sistnevnte er spesielt moro og gir spillet en ny dimensjon. Det vil si en spiller tar seg av krumpsringene til Mario og en spiller tar seg av Cappy og styrer hatten. Dette gjør at man hele tiden må samarbeide og sørge for at man følger med på det som skjer. Faktisk synes jeg dette samarbeidet ligner det som er med i Super Mario Galaxy-spillene hvor den ene styrte Mario, mens den andre fanget stjernene som dukket opp rundt omkring.
 


 

Super Mario Odyssey er et så godt sammensatt spill at jeg ikke får sagt det. Det treffer både ung som gammel. Det er underholdende, utfordrende og meget lekkert å se på. Det har alt man kan drømme om av innhold. Til og med har gjengen i Nintendo sneket inn mulighet å spille Mario i 2D og dette er sykt moro og gir spillet et aldri så lite retropust.
 

Alt i alt er jeg meget imponert over spillet. Både jeg, barna og kjæresten har brukt en del timer på spillet og vi storkoser oss alle. Selv om det kan være litt vanskelig til syvåringen, så med litt hjelp så kommer han seg videre stolt som bare rakkern. Om det er et spill jeg virkelig vil anbefale som julegave så må det bli dette. Super Mario Odyssey er fantastisk og et spill jeg vil anbefale alle som har en Nintendo Switch. Om du ikke har det så kjøp både konsoll og spill så kan jeg love dere mange timer med god underholdning i Mario-universet som vi alle liker så godt.
 

Har du skaffet deg spillet og hva synes du om Super Mario Odyssey? 
 

KNwldds7Ns0
 

#supermarioodyssey #nintendo #julegave #familiespill #nintendoswitch #spill #gamer #gaming #game #games 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Den perfekte julegaven til hele familien!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top