Kan bli ruinert om du ikke følger med!

Det er mange ting her i verden som kan ruinere deg, men en ting som en må passe på og da som mamma eller pappa, er at barna ikke har full tilgang til å kunne kjøpe ting og tang via nettet eller i spill. For ikke lenge siden kunne vi lese om en seks år gammel gutt som ved å spille Smurfespillet på sin mors mobil hadde sørget for at moren fikk en saftig regning på 23 998 kroner. Det spesielle med det spillet er at så og si alt er gratis og koster ingenting, men for at spillet skal kunne tjene penger, har det lagt inn noe som kalles for “mikroøkonomi”. Det vil si at spillet ikke koster noe å spille eller laste ned, men du kan, om du vil bruke penger på diverse ting og tang som gjør at du får større muligheter enn om du ikke brukte noe penger.

Selv har jeg en sønn på ti år som spiller dette Smurfespillet på iPad-en og jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har fått spørsmål om han kan få kjøpe diverse ting og tang i spillet. Faktisk finnes det beløp på 700 kroner du kan kjøpe for i spillet bare for å få tilgang til nye muligheter. Det sier litt hvor skummelt dette kan være. Heldigvis har jeg lagt inn kode og som jeg kun kan og må type inn når ting skal kjøpes.

I dag finnes det utrolig mange spill som er gratis å laste ned og spille, men hvor ting og tang koster penger inne i selve spillet. Så om du har barn og som låner mobilen, iPad-en eller andre elektroniske maskiner som kan spilles på, vær litt obs på at dette kan skje og ikke la barnet får vite login og passord, for da kan uhellet være ute.

HER er mer om den stakkars gutten og ikke minst moren som må betale regningen på 23 998 kroner.

Har du hørt om lingende tilfeller og var du klar over at dette kunne skje? Spiller du på mobilen eller iPad-en?



Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

3 thoughts on “Kan bli ruinert om du ikke følger med!

  1. Huff..Glad det ikke er min regning.
    Jeg leste om det der, ikke bra!
    Mario driver å spiller et spill på nettet, og nå driver han å maser om å kjøpe et VIP medlemskap på det spillet. Jeg liker det ikke, spesielt når det er imot små barn.
    Klem ifra Beccy:)

  2. Det er helt sykt. Det var noen her i området som hadde en gutt som spilte for 50 000 på ITunes… Men de fikk det heldigvis tilbake igjen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top