Du og jeg lever på kanten av stupet!

Det finnes mye man kan bekymre seg over her i verden og dessverre er det enkelte ting som jeg føler meg mer truet over enn hva jeg kanskje burde. Vi bor i en “forholdsvis” teknologisk verden og vet veldig mye om det som skjer her på jorden og ut i universet. i 1883 visste ikke folk så veldig mye og bra var vel det. For etter å ha lest en artikkel på Storm, så tror jeg vi skal være glade for at du og jeg lever. Årsaken var en gigantisk komet som delte seg og som i følge forskerne passerte kun 8000km unna jorden. Til sammenligning ligger månen 560 000km bort fra jorden og da kan man fort skjønne at kometen var faretruende nær.

Den gigantiske kometen hadde delt seg i mange små deler og var omslukt av tåke, biter og for så å gli så vidt forbi jorden med en hårsbredd i astonomisk målestokk. I følge forskerne delte kometen seg opp i rundt 3275 biter hvor bitene var på mellom 50 til 800 meter i størrelse. Kometens samlede vekt var på nesten en milliard tonn. Hadde kun et par av bitene truffet jorden, kunne de i verste fall ha utryddet alt liv på kloden vår.


Tenk om en koloss av en komet hadde vært så stor, da ville det blitt lite igjen av kloden vår…

Det sier litt over hvor forsvarsløse menneskeheten er om noe lignende skulle skje igjen. Heldigvis vet våre atronomer mye om objekter som svirrer rundt oss og i solssystemet vårt, men man skal søren meg ikke føle seg for trygg. Derfor kan man i grunnen si at menneskeheten på en måte lever på kanten av stupet og må være glad for de dagene vi får på vår dyrebare klode.

HER finner du mer om denne artikkelen som faktisk skremmer meg litt over hvor små vi er i et så stort univers! 

Tror du at menneskeheten en gang i tiden må stå over valg slik de gjorde i filmen Armageddon? Hva tror du er menneskehetens største fiende?

Et filmklipp fra katastrofefilmen Armageddon



 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

2 thoughts on “Du og jeg lever på kanten av stupet!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top