Slik ser min gamerPC ut ferdig montert!

At man bruker en god del tid fremfor gamer PCen sin er ikke å legge skjul på. For meg er det å spille min flukt fra virkeligheten og inn i en boble som gir meg underholdning, utfordringer og samhold. For å kunne spille er det viktig at gamingutstyret er stabilt og funker godt. Jeg har opp igjennom mange år opplevd litt av hvert og PCer som har vært så ustabile at man ikke har fått spilt noe som helst. Heldigvis er det lenge i mellom at dette skjer. Å montere sammen en gamingPC er møysommelig og ingenting går til tilfeldighetene. 

For det første gjelder det å ha et godt kabinett som rommer mye og som gir deg god albuerom for å montere inn komponentene. Jeg har lenge siklet etter Cooler Master Cosmos SE og endelig var dagen kommet til at jeg skulle få tatt det i bruk. For det første, kabinettet er genialt oppbygd med enkle løsninger. Det har god plass og det er enkelt å skjule ledninger i det. I tillegg passer det til de største skjermkortene (såvidt). Foruten at det er stilfullt og utrolig stillegående, så er har det blått LEDlys på toppen ved powerknappen, restartknappen, lysknappen  og viftene i front. På toppen av det hele lyser et blått lys frempå kabinettet når en harddisk jobber. Tøft som rakkern. Cosmos SE fra Cooler Master har også veldig god kjøling med to store vifter i front, en vifte bak og en i topp. Dette gjør at luftgjennomstrømningen blir bra.

En av de viktigste komponentene i en gamerPC er prosessoren og inne i min kjære maskin står en flunkende ny Intel i7-4960X. Den kicker skikkelig og kjører spillene ufattelig godt sammen med mitt Gigabyte Radeon 7970 skjermkort. 

innsiden har jeg montert inn en rekke fete komponenter. Deriblant et Gigabyte, GA-X79-UP4 hovedkort som passer godt til min Intel i7-4960X prosessor. Hovedkortet har mer enn nok av det jeg trenger. Jeg kan faktisk montere inn hele 8 RAM-brikker på hovedkortet. Er ikke det fett så vet ikke jeg. I tillegg har jeg hatt Gigabyte hovedkort så lenge jeg kan huske og har alltid vært fornøyd med Gigabyte. Har aldri hatt noe problemer med hovedkortene fra Gigabyte og har funket til de har avgått med døde etter mange års bruk. Derfor velger jeg alltid Gigabyte når det kommer til hovedkort. Stabilt som rakkern. Selvsagt så teller det også at Gigabyte har mange geniale løsninger med tilkoblinger som funker som en drøm. Om du er ute etter et nytt hovedkort, så vet du sikkert hva jeg vil anbefale deg. 


For å kjøle ned prosessoren må det til noe kraftig. Da har jeg valgt å sette inn Cooler Master Hyper 412S prosessorkjøler. Denne holder prosessoren kjølig og etter endt spillrunde med Far Cry 3 så ligger temperaturen på knappe 30 grader. Viktig å ha god kjøling av prosessoren, for da er det større sjanse at ikke den blir overopphetet spesielt om du i tillegg overclocker prosessoren. Det beste av alt, kjøleren er veldig stillegående og montert på to 120mm vifter. 

RAMen er også en viktig del av en skikkelig gamerPC og hos meg står det nå 32GB Kingston HyperX Beast 2400MHz og surrer. Dette gjør at jeg uten problemer kan jobbe med veldig mange programmer samtidig. Når jeg jobber, så har jeg mange prosesser i gang og hvor multitasking selvsagt gjennomføres med stil. Jeg har i min forrige gamerPC også kjørt på RAM fra Kingston noe som har funket knirkefritt og godt. Kingston er kjent for å ha gode komponenter noe som også mange andre har oppdaget.

I min gamerPC er det nå fire SSDer, det vil si tre i fra Kingston og en fra Verbatim. Operativsystemet kjøres fra en 240GB Kingston HyperX. Å kjøre operativssystemet på en SSD er noe av det smarteste du kan gjøre. Helst bør du opp i 240GB, for Windows tar mye plass og spesielt etter mange oppgraderinger. Det kan også være smart å kjøre de viktigste programmene på SSDen pluss evt. det spillet du spiller mest. I og med at jeg har fire SSDer, så er hovedSSDen kun til Windows samt noen programmer. Spillene derimot er lagt over på de andre SSDene  noe som funker meget godt. 

For å styre det hele har jeg valgt å kjøre på en kraftig strømforsyning fra Cooler Master. Noe mange glemmer når de propper inn med strømkrevende komponenter er strømforsyningen. Om PCen din får for lite strøm, vil den begynne å oppføre seg veldig ustabilt og i verste fall vil du ikke få start på den i det hele tatt. Dette har jeg opplevd for en god del år siden og snakk om irriterende. På esken av strømforsyningen stod det at den skulle gi 800W, men det gjorde den ikke. Faktisk var den nede i kun 500W og med et skjermkort med vannavkjøling ble dette altfor lite. Da slet jeg big time. Jeg har i flere år nå brukt Cooler Master sin strømforsyning og jeg kan ikke annet enn å skryte stort av de jeg har brukt. Ikke en eneste gang har jeg slitt. Alltid har strømforsyningen fungert selv om strømmen har blinket til flere ganger. For er det noe som kan slå ut en strømforsyning pluss andre komponenter så er det strømmen som slår seg av og på. Her har Cooler Master bevist at deres strømforsyninger holder meget god kvalitet hvor jeg aldri har slitt med noen som helst problemer. Strømforsyningen jeg har i min gamerPC nå er en 1200W Platinum. En full modulær strømforsyning som sørger for at jeg kan montere på de kablene jeg trenger etter hvert. Noen vil si at man ikke skal bruke modulære strømforsyninger, men jeg har aldri hatt problemer med det og anbefaler bruk av modulære strømforsyninger. Dette gjør at du får det veldig ryddig i kabinettet fordi du monterer på kun de kablene du trenger.

I tillegg til alt alt dette som jeg har montert inn i gamerPCen min, så bruker jeg også en meget bra skjerm fra BenQ. Det er viktig at det visuelle blir presentert på best mulig måte og da måtte jeg ha en skjerm som gjorde det. Da var det ikke noe tvil og skjermen jeg nå kjører på er en BenQ 2720T. Denne skjermen er jeg meget godt fornøyd med og fungerer helt perfekt til både jobb som spilling. 

Å bygge opp en ny gamingPC er veldig spennende og spesielt å se at alt funker når du trykker inn powerknappen. Jeg hadde hjelp av dataekspert Roy som har montert PCer siden han var liten. Det er godt å kunne støtte seg til han, spesielt når du vet at ingenting går til tilfeldighetene. For er det noe han er nøye på så er det at alt funker godt og i tillegg ser bra ut. Min gamerPC er litt av et råskinn og kjører alle spill uten problemer, takket være komponenter fra Intel, Kingston, Gigabyte, Cooler Master. Jeg er utrolig takknemlig for det. Spill er jo min måte å rømme fra virkelighetens verden og da må gamerPCen sørge for at jeg får anledning til det.

Her er flere bilder fra monteringen av gamerPCen min og som jeg i dag er blitt utrolig glad i både til jobb og til underholdning.

#coolermaster #gamerpc #gamerrig #kingston #gamer #gigabyte #intel #benq #ram #kabinett #strømforsyning #ssd #pcgamer #pcgaming #gamerpc #ilovegaming #gamingfun #cosmos #hyperx #hyperxbeast  

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

4 thoughts on “Slik ser min gamerPC ut ferdig montert!

  1. Stilig 🙂 Det er moro å bygge PC, det er ikke til å snike seg unna det. Men det mangler eventuelt sidebilde her, om det er vindu på siden altså? 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top