Avkjølende tid med kong Nepton 120XL!



Cooler Master
er som navnet tilsier mestere når det kommer til kjøling. Gjennom mange års erfaring har de bygd opp et varemerke som enhver gamer kjenner til. Selv har jeg hatt veldig mye med merket Cooler Master å gjøre og kan vel innrømme min forkjærlighet til deres mange herlige produkter. Da tenker jeg på de stilfulle og heftige kabinettene til de stillegående kjølesystemene selskapet har å by på. Cooler Master er rett og slett konger når det kommer til gamingprodukter for oss kresne gamere.

I den siste tiden har jeg fått kjærlig pleie av Cooler Master og denne gangen en mer kjølende opplevelse. Rettere sagt, det er vel kanskje ikke jeg som har fått avkjølt meg, men min heftige Intel i7 3770X prosessor. Produktet som har fått kjørt seg er Nepton 120XL og som du sikker skjønner er et kjølesystem.



I
starten var jeg litt skeptisk til å prøve ut produktet, for jeg har ikke så veldig god erfaring med vannavkjøling. Jeg var vel en av de første i Nord-Trøndelag til å skaffe meg et vannavkjølt skjermkort, et skjermkort som for noen år siden kostet over 10 000 kroner. Skjermkortet funket godt i ca. et års tid og krevde sykt mye strøm og hvor jeg måtte kjøpe inn en 850W strømforsyning.

en dag, mens jeg satt og koste meg med spilling, kjente jeg det luktet svidd elektronikk. Jeg lette febrilsk etter hvor lukten kom fra og plutselig så jeg på innsiden av kabinettet at det var røyk som sivet ut. Da skjønte jeg at noe var skikkelig galt. Jeg slo av PCen, dro ut strømstøpselet fra  strømforsyningen og kjapt åpnet opp kabinettet. Da veltet det ut røyk. Det visste seg nemlig at det hadde lekket væske inne i skjermkortet som fikk det til å kortslutte. Tenk deg om vannet hadde fosset ut av skjermkortet og spredt seg utover hovedkortet, da kunne hele PCen ha gått fløyten. Heldigvis skjedde ikke det og kun skjermkortet mitt som bokstavelig talt gikk opp i røyk.



Etter
den episoden har jeg vært veldig skeptisk til å ha vann på innsiden av kabinettet. For en lekkasje kan gjøre veldig mye skade. Jeg kjenner flere som kun har vannavkjøling i sine PCer og som funker helt fint og har gjort det lenge. Jeg var nok ekstra uheldig med skjermkortet mitt. Så ved den viten var jeg klar over farene med å montere inn Nepton 120XL som en vassekte vannavkjøler, men uløkka skjer vel ikke to ganger tenkte jeg og startet på med monteringen.

Cooler Master Nepton 120XL er for å være helt ærlig et enkelt produkt å montere og om du ikke er super flink med montering, så følger det med en veldig beskrivende manual. Om du er i tvil om kjøleren passer til ditt “oppsett” så kan du sjekke ut på baksiden av esken. For der finner du masse info om hva kjøleren passer til.



Med
i esken følger det med monteringssett, kjølepasta samt alt av skruer du trenger om du skal montere viften på utsiden av kabinettet eller ikke. Når du tar av den gamle kjøleren, pass på å rengjøre overflaten av prosessoren slik at den nye kjølepastaen får spredt seg godt og gjort nytte for seg. En annen ting, vær forsiktig og ikke bryt ting på plass. Har hørt om flere som har ødelagt både hovedkort og prosessorer på grunn av brutale handlinger. Er du forsiktig, så er ikke dette noe problem i det hele tatt.

Det beste med vannavkjøling er stillheten du opplever og den jevne kjølende effekten du får ut. Jeg har en ekstremprosessor fra Intel og som trenger god kjøling for å funke stabilt. Fra før av har jeg en stor Cooler Master 425s kjøler som så absolutt gjør nytten, men når man først skal bytte så måtte det bli til Nepton 120XL.



selve “enheten” finner du delen som skal på prosessoren og på den lyser logoen til Cooler Master stilfullt opp. Videre har du to slanger og en kjølerele. På sistnevnte kan du montere på to vifter etter hvor heftig du vil kjølingen skal være. Disse viftene er av type Silencio FP 120 som skal gjøre kjølingen så stillegående som mulig. I tillegg kobles viftene på hovedkortet med 4pins koblinger som gjør at de styres etter hvor varmt det blir.

Når det hele er koblet på så er det bare å krysse fingrene for at alt humper og går igjen noe det selvsagt gjorde. Nå har det godt tjue dager siden monteringen og jeg er i syvende himmel. Makan til god og stillegående kjøling skal man lete lenge etter. Faktisk ligger temperaturen jevnt over rundt ca. 40 grader og det under spilling av spill som Far Cry 4, Battlefield Hardline og Cities Skylines med maks grafikk og effekter påslått. Det sier litt. Med et slikt resultat kan jeg ikke annet enn å være svært så fornøyd med Nepton 120XL som funker perfekt for mitt bruk.

Om du vil vite mer teknisk info om dette produktet, så gå inn på nettsiden til Cooler Master.

Hvilken kjøling bruker du på prosessoren din og hvilken prosessor har du? 


#coolermaster #nepton120xl #cooler #cpucooler #pcgamer #pcgaming #pc #ilovegaming #gaming #gamer #recommending #recommend #farcry4 #battlefieldhardline #citiesskylines #pcgame 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top