Tendensen er klar, det blir kaldere vær!

Nå er vi kommet oss ut i november måned og som på mange måter kan være litt lur. Selv har jeg opplevd mange forskjellige novembermåneder værmessig opp igjennom årene. Årets november kommer til å spille på mange lag. Kong Vinter vil komme på besøk opp til flere ganger, men vi vil også få oppleve at høsten ikke ønsker å slippe helt taket. Som jeg bruker å si, det blir hummer og kanari værmessig denne måneden. 

Jeg ser tendenser til at jetstrømmen tar en sørligere bane enn det vi har opplevd store deler av høsten og det igjen sørger for at kjøligere vinder slipper til. Jetstrømmen er skillet mellom kald luft fra nord og varm luft fra sør. På denne årstiden betyr det at faren for snø så absolutt er til stede. I forrige utgaven av Snåsningen fortalte jeg at snøen ville komme rundt den 20. november og det står jeg fortsatt ved. For det ser faktisk ut til at vi da kan få snø. Om det blir mye snø er vanskelig å si, men at det kommer et hvitt strøssel på bakken er nok store sjanser for ja. 

Vi har hittil i høst fått utrolig mye nedbør og mange lurer på om dette vil gi seg og at det vil stabilisere seg. Dessverre vil vestavindsbeltet sørge for at vi får nedbør i forskjellige varianter store deler av november måned. Noen små perioder med lettere vær blir det, men ikke stabilt nok til at det blir fint lenge. 

Med at vi får en del vestavær, vil igjen føre til sjanser med vinder fra sørvest, vest, nordvest og det betyr at vi også kan få perioder med snø og i beste fall for de som ønsker å kjøre scooter, vil dette la seg gjøre spesielt i slutten av måneden. Desember slik den ser ut nå er litt uklar, men jeg har stor grunn til å tro at vindretningen vil holde seg stort sett slik vi har det nå og hvor det blir mye blandet vær. Snø blir det garantert, men også mildvær og regn må vi regne med inn i mellom. Vinteren i år blir en god del annerledes enn den vi hadde de to siste årene. Det takket være værfenomenet El Nino. 

Kraftige vinder vil vi også få spesielt med tanke på at lavtrykkene går i banen med jetstrømmen og da kan det bli storm både her og der. 

Dessverre får jeg ikke til å komme med en mer nyansert værspådom enn denne, men for de som ønsker snø, så kommer den om ikke lenge. Noen vil nok benytte anledningen å leke i snøen, mens andre vil hate den, men sånn er nå livet.

Her er et bilde fra 7. november 2007


 #snø #vinter #værogvind #værspåmann #været #elnino #værfenomen #hvitetrær #jetstrøm #værmann 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top