Hvor mye snø blir det på julaften? Veddemål på gang!

 

Dette er alltid det store spørsmålet alle stiller seg før jul. For er det stort sett ett ønske alle har så er det litt snø til jul. Fra jeg var liten og frem til i dag så har det vært rundt 90% med snø når julen ringes inn kl. 17:00 der jeg har vært. Siden jeg startet målingene mine våren 1987 har jeg ført statistikker på nettopp det med snø på julaften. Manges drøm er å se snøen dale ned julaften mens man spiser julemat, pakker opp pakker og hygger seg med familien eller venner. Snø ute eller snø som daler ned er jo noe som skaper fin julestemning.

 

Etter flere artikler i forskjellige medier har vi fått en liten pekepinne på at julen ikke blir slik mange hadde håpet. For en stund siden spådde jeg juleværet hvor jeg også har påpekte på at julen ikke ville bli særlig oppløftende. I alle fall, julen i år kommer til å bli mild for de fleste av oss. Dagene før kommer til å bli enda mildere. Det vil si, flere steder vil oppleve tosifret med plussgrader, nedbør som regn og det vil være rimelige hufsete vær. Lite som vil minne om at man er noen dager unna julaften. Romjulen ser heller ikke særlig oppløftende ut. Det vil si hummer og kanari vil det bli med varierende temperaturer med forskjellige kategorier av nedbør. Det vil si vi kan få både litt regn, sludd og snø.

 

 

For mitt sitt vedkommende kunne det gjerne ha vært sommer hele året foruten rundt juletider. Selvsagt vil jeg ha muligheten å kunne f.eks. gå på ski i løpet av vinteren, men kan gjerne dra opp i høyden for den biten om nødvendig. Til jul vil jeg ha snø og da rundt en 15-20 cm. med rundt -5 grader. Da er det ypperlig og flott, men utenom det så kan det gjerne være barmark og behagelige temperaturer resten av vinteren.

 

Å ha veddemål om snømengder på julaften er noe jeg har gjort mange år. Ingen unntak i år heller hvor jeg her sammen med mine snille gode kolleger på Kontorplan har et veddemål når det kommer til snømengde på julaften. Veddemålet ble opprettet i slutten av november. Jeg har spådd at vi her på Orkanger (Nerøra) vil ha rundt fem cm. Årsak til denne mengden er at jeg bruker gjennomsnittet de julaftene jeg har opplevd her på Orkanger og da er det ca. fem cm. som gjelder.

 

 

Akkurat nå ligger jeg ca. fem cm. unna veddemålet jeg har med mine kolleger som henholdsvis har veddet 10 cm. og 15 cm. Det blir i alle fall spennende å se hvem som får rett og veddemålet står om store sjokoladeplater. Tidligere om årene har jeg opplevd både å ha vunnet og tapt veddemål når det kommer til mengde snø på julaften. Jeg har tapt alt fra små, mellomstore og store marsipangriser til konfekt til 1000,-. Det sistnevnte veddemålet tapte jeg rett på målstreken hvor jeg dagen før julaften var godt innafor, men i løpet av julaften snødde det sykt mye og sørget for at jeg tapte 1000,- Snakk om uflaks, men sånn kan det gå når man vedder om ting og tang.

 

Uansett, nå er det ikke lange tiden til den store dagen og hvor veddemålets time nærmer seg. Jeg våger meg som veldig patriotisk å tro at jeg får rett i år. “Dessverre” kommer dette av mildværet vi får de nærmeste dagene. Det kan bli over syv grader på det meste og da vil snøen krympe godt. Om det blir rundt fem cm. til slutt vil nå vise seg, men håp er det for at sjokoladeplatene går min vei. At det blir snø her på Orkanger når julen ringes inn kl. 17:00 på julaften er jeg bra sikker på, men mengden blir det store spørsmålet og om gjennomsnitten slår til igjen, det vil si ca. fem cm. 

 

Hvordan er det hos deg? Har dere mye snø? Ønsker du deg snø til jul?

 

 

Arrangerer en rekke spillevents for både små og store. I tillegg har jeg et mål om at skolene skal bli flinkere til å bruke spill i undervisningen. Det finnes mange gode og lærerike spill som ikke utnyttes godt nok i disse instansene. I 2010 ble jeg også nominert til årets ildsjel på Gullstikka samt nominert til Ung Kulturpris i Nord-Trøndelag og jeg fikk Inspirasjonsprisen fra Snåsa Kommune og Sparebank 1. Har seks herlige barn, en kjempeherlig kjæreste og som jeg spiller spill sammen med. Kvalitetstid. Hva med deg?
Posts created 3424

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top